کد خبر: ۱۱۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

اولین زن تاریخ‌نگار جهان، ایرانی بود / شخصیت پیامبر در کدام موزه‌ها انعکاس یافته؟ / کدام آثار تاریخی در زلزله کرمانشاه آسیب دید؟ / گران‌ترین سیب زمینی جهان را بشناسید

جنگل جیغ یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق طبیعی ایران به حساب می‌آید. این جنگل سحرآمیز جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد اما آنچه که برای گردشگران جذبه ایجاد کرده صدای حیرت‌انگیز درختان در شب است.

به گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

شخصیت پیامبر اسلام (ص) در کدام موزه‌ها انعکاس یافته است؟

حضرت محمد (ص) از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ بشری به حساب می‌آید بنابراین جهانیان توجه ویژه‌ای به نحوه زندگی‌اش دارند. این توجه به اندازه‌ای است که جایگاه خاصی در موزه‌ها به وسایل به جای مانده از ایشان اختصاص داده شده است. از موزه‌هایی که وسایل منسوب به پیامبر در آن‌ها نگهداری می‌شود می‌توان به انتوگرافی آنکارا، توپکاپی استانبول و موزه بین‌المللی دبی اشاره کرد. موزه انتوگرافی آنکارا محل مناسبی برای نگهداری و نمایش انجیل قدیمی است که ظهور پیامبر اسلام را بشارت داده است. این انجیل قدیمی از جنس چرم بوده و ادعا می‌شود انجیل از دست رفته «برنابا» با پیش‌بینی ظهور حضرت محمد (ص) باشد. انجیلی که در موزه انتوگرافی آنکارا نگهداری می‌شود با خط طلایی نوشته شده و ارزشی بالغ بر ۱۴ میلیون یورو دارد. این انجیل قدیمی به زبان مادری حضرت عیسی (ع) به نگارش درآمده است. موزه توپکاپی مکان نگهداری لباس پیامبر اسلام، شمشیر‌های مختلف ایشان، دندان، مو و کفش شان است. این موزه از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه است. از وسایل منسوب به پیامبر که در این موزه از آنها نگهداری می‌شود می‌توان به مهر پیامبر و نامه پیامبر به مقوقس و پادشاه أقباط اشاره کرد. همچنین موی حضرت محمد (ص) که از موزه قرطبه خریداری شده، در موزه بین‌المللی دبی نگهداری می‌شود. لازم به ذکر است، موزه بین‌المللی دبی یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی است. این موزه که در سال 1971 میلادی در داخل قلعه فهیدی تأسیس شده، مدل‌های زنده و نما‌های زندگی روزمره مردم قدیم امارات را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.


کدام آثار تاریخی در زلزله کرمانشاه آسیب دیده‌اند؟

در پی زلزله 7.3 ریشتری در استان کرمانشاه، دو تیم از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در حال بررسی میزان آسیب های وارده به آثار تاریخی هستند. تا‌کنون بر اساس گزارش های ارسالی از نمایندگی های میراث فرهنگی بخشی از نمای کاروانسرای قصر شیرین و ورودی این کاروانسرا آسیب دیده است. همچنین ریزش بخشی از تپه تاریخی معروف به ارگ در داخل شهر گیلانغرب و بخشی از بنای زیج منیژه در سرپل ذهاب و قلعه یزدگرد را از جمله آثار آسیب دیده است. در جریان این زلزله پنج اثر تاریخی کرمانشاه شامل کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، دچار آسیب شدند. بر اساس اعلام نظر اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان کرمانشاه، میزان آسیب آثار در این استان حداکثر 20 درصد و قابل احیا و مرمت است. همچنین طبق گزارش کارشناسان بیش از 7 اثر تاریخی استان ایلام آسیب دیده است. گچبری‌های شهر تاریخی سیمره، قلعه میرغلام هاشمی و قلعه پور اشرف در دره شهر، قلعه والی و کاخ فلاحتی در مرکز استان، بنای والی کهره در شهرستان چرداول و پشت قلعه در شهرستان آبدانان دچار ترک خوردگی در دیوارهای اصلی شده‌اند.

پنج نفری که قبل از خلقت حضرت آدم حضور داشتند

روایات فراوانی در مورد خلقت پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، قبل از خلقت حضرت آدم (ع) مطرح شده‌ است و بیان شده وجود این پنج تن، به صورت جسمانی نبوده بلکه انواری بوده‌اند که خداوند متعال را تسبیح می‌کردند. این مسأله صرفا عقیده ای شیعی نیست بلکه در منابعی از اهل سنت نیز، به این موضوع اشاره شده است. برخی از اشارات اهل سنت به خلقت اهل بیت (ع) به این شرح است: نبی اكرم (ص) فرمود: «كنت نبیا و آدم بین الماء و الطین: «من نبی بودم آنگاه كه آدم بین آب و خاك بود.» از آن حضرت پرسیده شده: «متى كنت نبیا، قال: كنت نبیا و آدم بین الروح و الجسد»، از كی نبی شدی؟ فرمودند: «من نبی بودن آنگاه كه آدم بین روح و جسد بود.» حضرت محمد (ص) فرمودند: «اوّل ما خلق اللَّه نورى»‏، «اوّل چیزی كه خدا آفرید نور من بود.» و فرمودند: « أوّل ما خلق اللّه روحى : اوّل چیزی كه خدا آفرید روح من بود.»
همچنین در حديثي رسول اكرم (ص) خطاب به ابن مسعود فرمودند: «خداوند من و على (ع) را هزار سال قبل از آنكه ساير خلائق را بيافريند، از نور عظمت و بزرگى خود، زمانى كه هيچ تسبيح و تقديسى وجود نداشت خلق كرد. پس نور مرا شكافت و از نور من آسمانها و زمين را آفريد. به خداى تبارك و تعالى قسم كه من از آسمانها و زمين برترم، و چون نور على (ع) را منتشر ساخت، عرش و كرسى از نور او خلق گرديد؛ به پروردگار قسم كه على (ع) از عرش و كرسى افضل است؛ سپس نور حسن (ع) را باز كرد و لوح و قلم از نور حسن (ع) به وجود آمد و به خدا قسم كه حسن (ع) از لوح و قلم نيز برتر است؛ و چون هستى را از نور حسين (ع) معطر كرد، بهشت و حوريان زيباروى از نور او پديدار گشتند؛ واللَّه حسين (ع) از حورالعين برتر است. سپس همه هستى از شرق تا به غرب تاريك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاريكى و ظلمت شكايت كردند و خواستند كه پروردگار تاريكى را از ايشان برطرف كند، که پروردگار در اجابت خواسته آنان كلمه‏‌اى فرمود و از آن كلمه روحى خلق گرديد، سپس كلمه‏اى ديگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد، پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترين مكان عرش قرار داد. همه‏ ى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آميخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نيست، جز فاطمه زهرا (ع) و به همين دليل او را زهرا (ع) ناميدند زيرا نورش آسمانها را روشن ساخت. البته در حديث ديگري آدم از جبرئيل بعد از مشاهده اهل بيت (ع) مي پرسد: «ای حبیب من جبرئیل، آیا ایشان پیش از من آفریده شده اند؟»، جبرئیل گفت: «ایشان چهار هزار سال پیش از آنکه تو آفریده شوی در علم پنهان حق تعالی موجود بوده اند.» (منابع: مفاتیح الغیب، فخر رازى، ج‏6،‌ المستدرك، حاكم نیشابوری، ج2، ینابیع الموده، قندوزی حنفی ، ج1، مسند احمد بن حنبل، ج ، 127)

اجتماعی

گران‌ترین سیب زمینی جهان را بشناسید

گاهی ذهن برخی اعضای جامعه درگیر این است که گران‌ترین‌های جهان چه هستند؟ و در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهند؟ در بین این میان زندگی بد نیست گران‌ترین سیب زمینی جهان را هم بشناسیم. گران‌ترین سیب زمینی جهان La Bonnot فرانسه است که در سال فقط 100 تن از این نوع سیب زمینی برداشت می‌شود و برای با آوردن ساقه آن احتیاج به کود مخصوصی از جنس خزه دریایی است. قیمت هر کیلوی این سیب زمینی 4 میلیون است.


اولین زن تاریخ‌نگار جهان، ایرانی بود

یک زن اگر به اندازه‌ای که می خواهد آزاد باشد، می‌تواند به جایگاه‌های زیادی در جامعه دست پیدا کند و شاید اولین‌ها را برای خود رقم بزند. نخستین زنی هم که توانست تاریخ را با قلم ناب خود به چاپ برساند، یک بانوی ایرانی بود. مستوره اردلان (1848_1805) شاعر سنندجی و اولین زن مورخ جهان است که بنای یادبود او در استان کردستان ایران توجه گردشگران رابه خود جلب می‌کند.

صدای جیغ درختان را در جنگلی اسرارآمیز بشنوید

جنگل جیغ یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق طبیعی و دیدنی ایران به حساب می‌آید. این جنگل پردرخت علاوه بر جاذبه‌های طبیعی که همه مناطق بکر دارند، جذبه دیگری نیز برای گردشگران دارد. افرادی که گذرشان به این جنگل می‌افتد، می‌توانند در هنگام شب صدای حیرت‌انگیز درختان را بشنوند. جنگل جیغ در اطراف روستای سر برج قرار گرفته است. این روستا از توابع بخش طرقبه شهرستان مشهد به حساب می‌آید و در طول سال از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. گردشگرانی که به دیدن این روستا می‌آیند، علاقه زیادی به بازدید از جنگل جیغ دارند، اما ترجیح می‌دهند که با فرا رسیدن شب از این جنگل خارج شوند؛ زیرا براساس شواهد موجود شب‌هنگام صدای عجیب و وحشت‌آوری از درختان این جنگل به گوش می‌رسد. برخی از ساکنان روستای سر برج معتقدند که هجوم ملخ‌ها منشأ تولید صدا‌های شنیده شده از شب‌های جنگل جیغ است. البته برخی از صاحب‌نظران این ادعا را رد می‌کنند، زیرا می‌گویند که صدا‌هایی که از این جنگل شنیده می‌شوند شباهتی به صدای جیرجیرک یا باد‌های موزون بین شاخ و برگ درختان دارند.

مار کبرا مایعی گران تولید می‌کند

یکی از گرانترین چیزهایی که در جهان وجود دارد، از جنس نفت نیست بلکه مایعی است که از یک خزنده خطرناک بیرون می‌آید. زهر مار کبرا یکی از گرانترین مایعاتی است که در جهان وجود دارد. زهر مار کبرا مایعی است که برای هر لیتر آن باید 118 میلیون تومان پول داده شود. این ماده برای تولید دارو و درمان بیماری‌هایی همانند پارکینسون، آلزایمر، شیزوفرنی و افسردگی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان