کد خبر: ۱۱۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶

سلطان بمو در خطر انقراض

پلنگ ایرانی یکی از ۹ گونه پلنگ شناخته در جهان است که هفت قلاده از این جیوان نادر در منطقه حفاظت شده بمو زندگی می‌کنند، اما وجود ۲۳ روستا، جاده و پالایشگاه در اطراف بمو آینده این حیوان نادر را تهدید می‌کند.
به گزارش شیرازه، پلنگ ایرانی جثه بزرگتری نسبت به ۹ گونه پلنگ شناخته شده در درنیا دارد و زاد و ولد این حیوان وحشی به مساحت قلمرو، امنیت غذایی و محیطی پلنگ بستگی دارد.

سلطان بمو در خطر انقراض
 پس از سه ماه تلاش، گروه حامیان حیات وحش پارس موفق به براورد جمعیت پلنگ در پارک ملی بمو شدند.
سرپرست این تیم می‌گوید: یک سال پیش ما رد پلنگ را در بمو دیدیم و تصمیم گرفتیم جمعیت این حیوان را در منطقه حفاظت شده بمو مشخص کنیم.
زراعت پیشه افزود: برای رسیدن به این هدف با کمک دوستداران محیط زیست، اعضای گروه و محیط بانان علاقه‌مند و داوطلب در مدت شش ماه از روی نشانه‌های پلنگ بهترین نقاط دوربین گذاری را مشخص کردیم.
وی افزود: پلنگ حیوان باهوش و زیرکی است و به راحتی خود را به انسان نشان نمی‌دهد بنابراین تنها راه دیدن و برآورد جمعیت پلنگ دوربین‌های تله‌ای است.
قادری یکی از اعضا این تیم می‌گوید: تنها را دیدن حیوان مخفی کاری مثل پلنگ کاشتن دوربین‌های تله‌ای در نقاطی است که ردی از پلنگ دیده می‌شود.
بلاغی محیط بان داوطلب گروه می‌گوید: هر پلنگ به فاصله ۱۴ کیلومتر برای خود قلمرو تعیین و مرز قلمرو خود را با نشانه‌هایی مثل چنگال کشیدن روی درختان و زمین مشخص می‌کند، بنابراین این نقاط و آبشخور‌ها بهترین نقاط دوربین گذاری است و احتمال رد شدن پلنگ از این نقاط بسبار بالاست.


وی می‌افزاید: دوربین‌ها سنسور‌هایی دارند که به حرارت بدن و حرکت حساسند و اگر حیوانی از جلو آن‌ها رد شود از آن عکس می‌گیرند.
بالاخره پس از دوهفته ۲۱ دوربین را در ۳۲۰ کیلومتر مربع به فاصله ۱۶ کیلومتر از هم در پارک ملی بمو کار گذاشتند.
آرندی رییس پارک ملی بمو می‌گوید:طبق برنامه این دوربین‌ها باید ۴۵ روز در بمو بمانند تا بتوانند از پلنگ عکس بگیرند.
با بررسی دوربین‌ها پس از بیست روز مشخص می‌شود هنوز عکسی از پلنگ گرفته نشده، اما از حیوانات دیگر عکس گرفته شده است.
سرپرست محیط زیست فارس با بررسی همه دوربین‌ها پس از دو هفته دیگر از وجود هفت قلاده پلنگ در بمو خبر داد که از این تعداد دو نر، سه ماده و دو توله است که وجود توله‌ها نشان دهنده جاری بودن زندگی پلنگ‌ها در بمو است.
مرادی می‌گوید: خال هر پلنگ مثل اثر انگشت انسان‌ها منحصربفرد است و با دیدن عکس‌ها و فیلم‌های پلنگ‌ها با حذف عکس‌های تکراری از روی خال آن‌ها متوجه تعداد پلنگ‌ها می‌شویم.
او می‌افزاید: هرچند وجود کل بز میش پازن و آهو سبب شده بمو به زیستگاه امن غذایی برای پلنگ تبدیل شود، اما وجود ۲۳ روستا، جاده و پالایشگاه در اطراف بمو آینده پلنگ را تهدید می‌کند.
امیری رییس اداره حیات وحش محیط زیست فارس هم می‌گوید: مشکل ما برای حفاظت از بمو حمله پلنگ‌ها به دام برخی دامداران روستا‌های اطراف و کشته شدن آن‌ها به دست دامداران است.
امیری افزود: دامداران خسارت دیده از حمله پلنگ می‌توانند به ادارات محیط زیست مراجعه و خسارت خود را دریافت کنند.
وجود هفت گونه در معرض انقراض پلنگ در بمو نشان می‌دهد این منطقه باید در مراقبت و حفظ حریم و محدوده این منطقه دقت کرد.


نظرات بینندگان