کد خبر: ۱۱۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶

نبود پزشکی قانونی در فراشبند و مشکلات مضاعف مردم

نبود پزشکی قانونی در شهرستان فراشبند مشکلات و دردسرهای زیادی برای مردم در این شهرستان بوجود آورده است.

به گزارش شیرازه،  پزشکی قانونی سازمانی است که ضرورت وجود آن در همه نقاط کشور احساس می‌شود اما نبود این سازمان در برخی از مناطق مشکلاتی را برای مردم آن منطقه به وجود آورده است.

امروزه در کشورهای مختلف جهان، پزشکی قانونی با آزمایشگاههایش نقش مهمی در امور قضایی و دادگستری دارد؛ پزشکی قانونی عملیاتی است که پزشکان متخصص برای کشف و تشخیص جرم و ردپای متهم و اثبات راست یا دروغ بودن گفته های مدعی یا مدعی علیه انجام می دهند.

در احکام دادرسی و در فقه و حقوق اسلامی برای تشخیص بسیاری از جرم ها و نقصها و تعیین میزان خسارات وارد بر اعضای بدن به پزشک متخصص عادل ارجاع داده شده است.

بسیاری از پرونده ها همچون ضرب و جرح، تصادف و پرونده های قضایی در این منطقه، نیاز به نظر پزشک قانونی دارد اما به دلیل نبود این مرکز، پرونده ها از ادامه مسیر جا مانده و گاهی حتی شهروندان از حق قانونی خود هم به همین دلیل گذشت می کنند و متضرر می شوند.

شهرستان فراشبند از معدود شهرستان هایی است که با وجود اینکه دارای پزشکی قانونی بود این مرکز تعطیل شده ومشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده است.

نبود پزشکی قانونی در فراشبند مشکلات و دردسرهای زیادی را برای مراجعان به پزشکی قانونی بوجود آورده که به معنای واقعی کلمه مشکل آفرین و قابل چشم پوشی نیست چرا که مردم این شهرستان برای هر کاری در رابطه با پزشکی قانونی و یا صدور جواز فوت باید به شهرستان های همجوار یا مرکز استان مسافرت کرده و کارهای مربوطه را انجام دهند.

این مشکلات زمانی بیشتر به چشم می آید که در طول ماه چندین تصادف در سطح شهرستان رخ می دهد که منجر به جرح یا فوت می باشد و برای صدور مجوز دفن اموات، به ویژه کسانی که در تصادفات کشته می شوند، جسد را در سردخانه نگهداری کنند تا اینکه جسد را به پزشک قانونی مرکز استان انتقال داده  و مورد معاینه قرار گرفته و جواز دفن آنرا صادر نماید.

این امرعلاوه بر ایجاد مشکلات روحی و روانی ناشی از نگهداری اموات، دردسرهایی همچون معطلی در دفن فوت شدگان و نگرانی‌هایی را برای خانواده‌های قربانیان به همراه دارد.

با توجه به اهمیت وجود و احیای مجدد اداره پزشکی قانونی در فراشبند، باید توجه بیشتری از سوی مسئولین استانی به این قضیه شود زیرا مردم این شهرستان برای انجام امور پزشکی قانونی و یا صدور جواز فوت باید به شهرستان های همجوار مسافرت کرده و کارهای اداری مربوطه را انجام دهند که مستلزم صرف وقت و هزینه بوده و به دور از خطرات احتمالی رفت و آمد در مسیر های برون شهری نیست.

در مجموع در کنار همه مشکلاتی که شهروندان فراشبندی با آن دست و پنجه نرم می کنند و یا به نوعی با آن کنار می آیند، نبود پزشک قانونی در شهرستان یک نیاز اساسی است.

لذا امید است مسئولان در اسرع وقت نسبت به رفع این معضل بعنوان حق قانونی مردم تلاش نمایند.

منبع: نخل بیدار

نظرات بینندگان