کد خبر: ۱۱۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶
در شورای کشاورزی استان فارس مطرح شد؛

عدم تامین آب؛ چالش شهرک‌های کشاورزی/ باید زمینه تغییر معاش کشاورزان فراهم شود/ تخصیص 14.5 درصد از اعتبارات آبیاری تحت فشار

در شورای کشاورزی استان فارس بر ایجاد زنجیره تولید، برندسازی و بازار فروش مناسب برای محصولات کشاورزی و فراهم شدن زمینه تغییر معاش کشاورزان تاکید شد.

عدم تامین آب؛ چالش شهرک‌های کشاورزی/ باید زمینه تغییر معاش کشاورزان را فراهم کنیم/ تخصیص 14.5 درصد از اعتبارات آبیاری تحت فشاربه گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار، استاندار فارس در جلسه شورای کشاورزی استان فارس مهم‌ترین مشکل گلخانه‌داران استان فارس را مسئله بازاریابی محصولات عنوان و اظهار کرد: نگاه ما به مسائل و مشکلات استان باید موضوعی باشد و در برخورد با هر مسئله‌ای چالش‌ها و مزایای آن بررسی و با ارائه راهکار و پیشنهاد، مشکل از پیش‌رو برداشته شود.

او با بیان اینکه باید با تدبیر و برنامه‌ریزی جامع بحران آب در استان فارس مدیریت شود و باید زمینه تغییر معاش کشاورزان را فراهم کرده و در شهرستان‌هایی که با کمبود آب مواجه هستیم الگوی کشت تغییر یابد، خاطرنشان کرد: همه ما از موضوع آب صحبت می‌کنیم اما هر کس راه خود را می‌رود و این اصلا صحیح نیست پس همه باید در این زمینه همسو شویم.

دانشگاه برای کشاورزی مسیریابی کند

تبادار خواستار مشارکت کارشناسان و دانشگاهیان در بحث کشاورزی و آب استان فارس شد و افزود: استادان دانشگاه باید راهکارهای مختلف را در بحث آب و کشاورزی به ما ارائه دهند و باید از ظرفیت علمی دانشگاه شیراز نیز برای مسیریابی در این زمینه استفاده کنیم.

او با بیان اینکه در کنار توجه به معیشت کشاورزان به صورت جدی باید صرفه‌جویی در آب مدنظر باشد و این همان سیاست استان فارس در زمینه کشاورزی است، عنوان کرد: کشاورزی استان فارس باید با نگاه جامع به بحران آب مدیریت شود و برنامه‌ مشخص با برش استانی و شهرستانی برای آن تعریف شود.

استاندار فارس با بیان اینکه نباید انتظار داشت تمام اقدامات صورت گرفته در حوزه کشاورزی صد درصد مطلوب باشد، اضافه کرد: به‌عنوان نمونه آبیاری تحت‌فشار و ایجاد گلخانه در کشاورزی مزایای عدیده‌ای دارد اما ممکن است معایبی جزئی نیز داشته باشد که باید احصا شود.

اداره آب خست به خرج ندهد، سازمان جهاد کشاورزی فراوان‌خواهی نکند

تبادار با اشاره به سخنان صالحی، معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس که از اداره آب منطقه‌ای خواستار پرداخت حقابه کشاورزان طبق قانون شده بود، با بیان اینکه جلسات شورای کشاورزی محل جدل نیست، گفت: در مسئله بحران آب نیز باید نگاه همه مسئولان و متولیان این بخش همسو باشد، همه ما از بحران آب در استان فارس صحبت می‌کنیم و می‌دانیم که 50 درصد منابع آب استان تقلیل رفته است و وقتی در شهرستانی مثل خرامه آبی وجود ندارد تخصیص حقابه نیز موضوعیتی ندارد. در موضوع آب کشاورزی نه اداره آب خست به خرج دهد و نه جهاد کشاورزی فراوان‌خواهی کند.

القائات رسانه‌ها به جامعه انگیزشی باشد

استاندار فارس با بیان اینکه از رسانه‌ها انتظار داریم در این شرایط تنگنا با ایجاد انگیزه‌های خوب، مسئولان را وادار به کار و تلاش بیشتر کنند، گفت: ایجاد یاس و ناامیدی در فضای رسانه‌ای علاوه بر اینکه مشکلی را حل نمی‌کند، راهکارهای ابتدایی را نیز از بین خواهد برد، بنابراین رسانه‌ها سعی کنند در القائاتی که به جامعه می‌دهند، ایجاد انگیزش کنند، چراکه مردم مددکار مسئولان برای حرکت به جلو خواهند بود تا ما بتوانم با کمک آنان اهداف بزرگ پر از چالش و مشکل خود را محقق کنیم.

عدم تامین آب؛ چالش شهرک‌های کشاورزی

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه امسال 3 صادرکننده برتر ملی و 15 صادرکننده برتر استانی در بخش کشاورزی فارس فعالیت داشته‌‌اند و این نشان دهنده ظرفیت بالای بخش کشاورزی است، اظهار امیدواری کرد با برنامه جامعی که با همکاری اتاق بازرگانی شیراز در حال اجراست از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

او با بیان اینکه افزایش 1000 تومانی قیمت مواد اولیه لوله پلی‌اتیلن سبب افزایش قیمت لوله و اتصالات برای آبیاری تحت فشار شده است، افزود: با توجه به اینکه بین 60 تا 70 درصد هزینه اجرای طرح آبیاری نوین به خرید لوله و اتصالات اختصاص می‌یابد خواستار کنترل قیمت مواد پلی‌اتلین هستیم.

سرعت کم احداث گلخانه در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاوری استان فارس با بیان اینکه برای بالا بردن بهره‌وری آب اولویت استان فارس کشت‌های گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی است که متاسفانه بحت احداث گلخانه‌ها در استان فارس هنوز به آن شتاب لازم نرسیده است، عنوان کرد: برای تامین آب شهرک‌های کشاورزی با مشکل روبه‌رو هستیم که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای این مشکل باید برطرف شود.

در فروش سبزی و صیفی با مشکل مواجهیم

قاسمی با بیان اینکه از محل اعتبارات توازن بیش از 60 میلیارد ریال جهت کمک به گلخانه‌های موجود و در حال احداث در نظر گرفته شده و از محل کمک‌های فنی، اعتباری به میزان حداقل 100 میلیارد ریال در حال پیگیری است، گفت: در بحث بازار فروش محصولات گلخانه‌ای بیشترین مشکل ما در حوزه سبزی و صیفی به ویژه خیار و گوجه است که با ایجاد زنجیره تولید و بازاریابی مناسب می‌توان مشکل آنها را حل کرد و مشکل دیگر ما ارائه محصولات گلخانه‌ای به صورت فله‌ای و بدون برند است.

او با بیان اینکه مشکل اصلی کشاورزی استان فارس این است که تولیدکننده ما به بازار وصل نیست بنایراین اصل کار ایجاد زنجیره تولید تا مصرف در این زمینه است، افزود: استان فارس در زمینه ایجاد زنجیره تولید مرغ تجربه موفقی داشته است و ایجاد زنجیره تولید خرما، گل محمدی و محصولات گلخانه‌ای نیز در حال پیگیری است.

ضرورت اعطای تسهیلات کم‌بهره برای ساخت گلخانه

قاسمی با بیان اینکه نرخ بهره 15 درصدی تسهیلات برای گلخانه‌ها جوابگو نیست و باید تسهیلات کم بهره به متقاضیان پرداخت شود تا از این طریق قیمت تمام شده محصولات پایین‌تر آید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاست جهاد کشاورزی استان فارس راه‌اندازی گلخانه‌های ارزان قیمت است.

او با بیان اینکه تولیدکنندگان فارس باید برای بازاریابی و برندسازی فکر اساسی داشته باشند و با ارائه محصولات خود در بسته‌بندی مناسب بازارهای بیشتری برای محصولات خود بیایند، افزود: چاره درد کشاورزی استان فارس زنجیره‌سازی است.

تخصیص 14.5 درصد از اعتبارات آبیاری تحت فشار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 11 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان فارس اجرا شده است، اظهار کرد: امسال اعتبار فارس برای اجرای آبیاری نوین 358 میلیارد تومان بوده که تاکنون 14.5 درصد آن تخصیص یافته است.

قاسمی بیان کرد: یکی از چالش‌های پیش روی اجرای طرح آبیاری نوین عدم تمکین مالی بهره‌برداران برای پرداخت آورده سهم کشاورز است که پیشنهاد می‌شود سهم آورده کشاورز نیز در قالب تسهیلات بانکی تامین شود.

او تحویل آب به کشاورزان به صورت حجمی، الزام کلیه دستگاه‌های دولتی به ارائه خدمات منوط به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، رفع محدودیت قانونی اجرای سیستم نوین آبیاری در اراضی با مالکیت دولتی، لحاظ نمودن هزینه نصب و اجرای سامانه‌های هوشمند آبیاری در اعتبارات دولتی و ارائه مجوز اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کمتر از 5 هکتار را از جمله پیشنهادات برای بالا بردن سطح تحت پوشش آبیاری تحت فشار در استان فارس عنوان کرد.

برخی عامدانه می‌خواهند آب را نابود کنند!

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس نیز در این جلسه اظهار کرد: بحث نصب کنتورهای هوشمند باید به صورت جدی در استان فارس پیگیری شود زیرا نصب کنتور هوشمند روی همه چاه‌های استان فارس به 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که نصف اعتبار آبیاری تحت فشار است.

او خاطرنشان کرد: پرونده چاه‌های غیرمجاز یک‌بار برای همیشه باید بسته شود و این اجازه داده شود که هر جا چاه غیرمجازی حفر شده سریعا پر شود زیرا روند حقوقی پر کردن این چاه‌ها 4 سال طول می‌کشد و در این 4 سال در واقع منابع آب زیرزمینی استان هدر می‌رود.

دهقانی با اشاره به ابلاغ نشدن اعتبارات تعادل‌بخشی اعتقاد دارد برخی عامدانه می‌خواهند آب را نابود کنند!

ضرورت اجرای مدیریت یکپارچه در حوزه مدیریت آب فارس

علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه برای جلوگیری از کشت‌های آب بر باید نظارت جدی و سخت‌گیرانه در استان فارس وجود داشته باشد، اظهار کرد: بین شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و دادگستری باید هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد و مدیریت یکپارچه در حوزه مدیریت آب داشته باشیم.

او با بیان اینکه از هر 4 ریال بودجه 3 ریال صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود، از مدیران خواستار آن شد که با توجه به ارائه لایحه بودجه 97 طی هفته آینده پیشنهادات خود را در این خصوص ارائه دهند.

لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری

سید علاالدین خادم، نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر احداث شهرک‌های گلخانه‌ای، گفت: اگر لازم است به شهرک‌های گلخانه‌ای آب صنعتی تخصیص یابد.

او با بیان اینکه قبل از اجرای آبیاری تحت فشار باید به فکر تامین منابع آب در این زمینه باشیم زیرا اجرای آبیاری تحت فشار به تنهایی راه‌گشا نیست، افزود: اجرای طر‌ح‌های آبخیزداری و نصب کنتورهای حجمی هوشمند به اجرای طرح آبیاری نوین کمک زیادی می‌کند.

خادم با بیان اینکه جند سالی است وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بر سر تامین آب گلخانه‌ها با یکدیگر بحث دارند که درواقع دعوا بر سر پول است، گفت: واقعیت این است که اگر بگوییم کسانی که آب دارند بروند و گلخانه احداث کنند شاید به عمر مدیریتی من و شما قد ندهد و این موجب از بین رفتن کارآفرینان و تحصیلگردگان حوزه کشاورزی خواهد شد بنابراین باید قضیه به گونه‌ای حل شود همانگونه که در برخی استان‌ها این مشکل با حمایت دولت حل شده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان