کد خبر: ۱۱۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶
در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان فارس مطرح شد؛

هفته آینده نوبخت به شیراز می‌آید/ طرح‌های آبخیزداری علیرغم اهمیت کمترین بودجه را دارد/ ضرورت توجه به تامین منابع تولید آب

در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان بر پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کردن کنتور حجمی در همه طرح‌های جدید کشاورزی و توجه به طرح‌های آبخیزداری تاکید شد.

هفته آینده نوبخت به شیراز می‌آید/ طرح‌های آبخیزداری علیرغم اهمیت کمترین بودجه را دارد/ ضرورت توجه به تامین منابع تولید آببه گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار، استاندار فارس در سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان فارس با اشاره به سفر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دوازدهم به شیراز در هفته آینده گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه با ایشان مطرح خواهد شد، موضوع بحران آب می‌باشد.

او با اشاره به مسئولیت خود به عنوان معاون عمرانی 4 استان کشور گفت: در یک مقطعی از زمان بحث آبخیزداری و آبخوان‌درای به عنوان یک نهضت مطرح بود و اولین گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها مربوط به طرح‌های آبخیزداری بود اما در حال حاضر بحث آبخوان‌داری و آبخیزداری در استان فارس در حال فراموشی است به طوری که به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس کمترین بودجه را در دستگاه‌های دولتی دارد.

استاندار فارس خواستار آن شد که با توجه به اهمیتی که موضوع آبخیزداری در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی دارد به صورت جدی مورد توجه مسئولان شهرستان‌های استان فارس قرار گیرد.

تبادار با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های همه مسئولان استان فارس بحث آب است و بحران آب یک مسئله همگانی است، اظهار کرد: سهل‌انگاری و کم‌توجهی به بحران آب در آینده گریبان‌گیر همه جامعه می‌شود بنابراین با کار کارشناسی و تصمیم جمعی باید راهکار عملی برای آن اندیشید.

او از دستگاه قضایی استان فارس درخواست کرد که برای تسریع در روند پر کردن چاه‌های غیرمجاز احکام جمعی را صادر کنند و اجازه ندهند که روند پر کردن این چاه‌ها طولانی شود.

تبادار با تاکید بر نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب و نظارت بر نحوه برداشت آب از سوی این چاه‌‌ها، گفت: اگر صاحبان چاه‌های مجاز و کنتوردار بیشتر از سقف تعیین شده برداشت کنند باید با آنها برخورد شود و در صورت تکرار این تخلف جواز چاه آنها باطل شود.

استاندار فارس گفت: باید ناظرینی که انتخاب می‌کنیم نیز از سلامت برخوردار باشند و کسانی را برای رصد آن‌ها به کار گیریم.

او با بیان اینکه در برخورد با بحران آب باید حرکت رو به جلو داشته باشیم و جلساتی که گرفته می‌شود خروجی مناسب داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای مقابله با بحران آب باید از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ شیراز، کارشناسان کشاورزی و آب منطقه‌ای بهره برد. سال‌هاست دردها را بیان می‌کنیم و گفتن دردها ساده است اکنون باید همه باهم عهد کنیم که نسبت به درمان حداقلی اهتمام ورزیم.

پروسه 4 ساله گرفتن مجوز قضایی برای پر کردن چاه غیرمجاز!

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان فارس 135 آبخوان دارای شبکه پایش وجود دارد، اظهار کرد: 50 تا آبخوان استان فارس دارای افت بیش از 10 متر نسبت به ابتدای دوره اندازه‌گیری بوده‌اند.

او با بیان اینکه 79 درصد از آب مصرفی استان فارس از طریق منابع زیرزمینی و 21 درصد از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود، افزود: متوسط استفاده آب زیرزمینی در کشور 45 درصد است و این نشان دهنده برداشت بالای آب‌های زیرزمینی در استان فارس است.

دهقانی با بیان اینکه 17 هزار و 624 چاه غیرمجاز با تخلیه 872 میلیون متر مکعب آب در استان فارس وجود دارد و در مجموع 6 درصد چاه‌های غیرمجاز کشور متعلق به فارس است، خاطرنشان کرد: امسال تعهد ما برای پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز 2 هزار و 250 حلقه چاه غیرمجاز بوده که متاسفانه تاکنون 413 حلقه چاه پر شده است.

او با بیان اینکه قبلا دستگاه قضایی برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز احکام جمعی صادر می‌کرد و ما اجازه داشتیم تمام چاه‌های غیرمجاز آن منطقه را پر کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر به تمام دادستان‌ها ابلاغ شده که تنها چاه‌هایی که دستور قضایی دارند پر شوند که روند گرفتن دستور قضایی نیز زمان‌‌بر است و حدود 4 سال طول می‌کشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس افزود: چاهی که امسال به صورت غیرمجاز حفر می‌شود اگر سریع پر نشود بعد از 4 سال در اطرافش باغ و زمین کشاورزی احداث می‌شود و پر کردن آن بعد از 4 سال دردسر مضاعف دارد.

توجه به میزان بالای تبخیر و هدررفت آب

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه مصرف 92 درصدی آب در بخش کشاورزی را قبول نداریم زیرا بخش خانگی و صنعت کنتور دارند و مصرف این دو را جمع می‌کنند و مابقی مصرف آب را به پای بخش کشاورزی می‌نویسند، اظهار کرد: در این محاسبات باید میزان تبخیر و هدررفت آب از لوله‌ها نیز در نظر گرفته شود با این وجود منکر مصرف بالای آب در بخش کشاورزی نیستیم اما با توجه به میزان مصرف آب در زمین‌های کشاورزی می‌گوییم مصرف آب کشاورزی استان حدود 75 درصد است.

او با تاکید بر ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، گفت: باید ظرف حداکثر سه سال تمام چاه‌های استان فارس مجهز به کنتور هوشمند حجمی شوند تا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود.

ضرورت توجه به تامین منبع تولید آب

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه کمترین اعتبار دستگاه‌های دولتی برای طرح‌های آبخیزداری هزینه می‌شود، گفت: این در حالی است که ما در بخش «گربایگان» فسا تجربه خوبی در زمینه اجرای طرح آبخیزداری داشته‌ایم و اجرای این طرح سبب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی آن منطقه شده است.

او با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه « اگر با عقل و تدبیر پیش برویم از همین مقدار کم آب موجود نیز می‌توان استفاده بهینه کرد»، افزود: ما مدام در حال برداشت مجاز و غیرمجاز از آبخوان‌های استان فارس هستیم اما هیچ اقدامی برای تجدید منابع این آبخوان‌ها انجام نمی‌دهیم؛ چقدر جنگ بر سر مصرف آب باشد، باید دخل را هم درنظر بگیریم.

گره خوردن کشاورزی به معیشت مردم چالش بزرگی است

حمیدیان، نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز هم در این جلسه گره خوردن کشاورزی به معیشت مردم را یک چالش عنوان و اظهار کرد: افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها از عواقب خشکسالی است و بحران کمبود آب پیامدهای اجتماعی بسیاری دارد.

او با بیان اینکه باید تخلفات در مقوله آب نیز در سطح ملی به عنوان جرم فراگیر مطرح شود، گفت: اکنون بحران آب در حال گذر از کارگروه مدیریت بحران به کارگروه امنیتی است چراکه بحران کمبود آب منجر به جرائم زیادی شده است.

حمیدیان ضمن تاکید بر ضرورت پر کردن چاه‌های غیر مجاز گفت: برخی چاه‌های مجاز نیز برداشت غیرمجاز دارند که باید با این تخلف نیز برخورد جدی شود. همچنین باید بر تمام چاه‌ها کنتور حجمی هوشمند نصب شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب ، حفاظت آب ، کشاورزی
نظرات بینندگان