کد خبر: ۱۱۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶
در گفتگو با شهروندان نی ریزی مطرح شد؛

متاسفانه برای همه چیزی هزینه می کنیم جز کتاب

کتاب‌ها مثل نسیم بهاری روح و روان انسان را طراوت می‌بخشد، زلال دانش که در کتاب موج می‌زند، تشنگیِ جان را سیراب می‌کند و در سایه‌سار هم صحبتی و همدمی با کتاب، وجود انسان آرامش را حس می‌کند.

به گزارش شیرازه،  سهم کتاب در انتقال دانش‌ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است؛ پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه‌های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می‌کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده ماندگار می‌شود.

کتاب‌ها مثل نسیم بهاری روح و روان انسان را طراوت می‌بخشد، زلال دانش که در کتاب موج می‌زند، تشنگیِ جان را سیراب می‌کند و در سایه‌سار هم صحبتی و همدمی با کتاب، وجود انسان آرامش را حس می‌کند، اگر کتاب از خوبی‌ها، زیبایی‌ها و راستی‌ها بگوید، درخت زندگی، پربار و محکم خواهد شد.

مطالعه، فقط خواندن نیست، قدم دریک راه گذاشتن است، پا به پای جملات، دست در دست کلمات و لمس نزدیک همه آنچه در کتاب است. کتاب خواندن هنر است؛از همین در خصوص موضوع کتاب و کتابخوانی و جایگاه آن در زندگی روزمره به سراغ مردم شهر نی ریز رفتیم.


در خیابان شعله با چند نوجوان محصل که وسایل طراحی در دست داشتند برخورد کردیم که شاد و پرانرژی بودند؛ به آنها نزدیک ترشدم وقتی در مورد کتاب و کتابخوانی از آنها سؤال کردم ، محدثه یکی از نوجوانان محصل این شهر به خبرنگار نبض نی ریز گفت :  این دوره و زمانه چه کسی کتاب می خواند، در مورد وسایل آرایشی، مد، از این حرفا بپرس چه کسی اهل کتاب خواندن است؟

محدثه دختر جوان نی ریزی میگوید: کتاب خوب است  ولی هیچ جایگاهی فعلا در زندگی ما ندارد.

وی دررابطه با آخرین کتابی که خوانده عنوان کرد : آخرین کتابی که خواندم دیروز بود، آن هم از روی کتاب در مدرسه با کمی خنده خواندم.

دختر جوان نی ریزی افزود: غیر از کتب درسی کتاب علاقه ای به خواندن کتاب دیگری ندارد .

محدثه دختر نوجوان نی ریزی با اشاره به فقرفرهنگ عمومی کتاب خوانی در بین اقشار مردم گفت :فرهنگ هدیه دادن کتاب در مردم جانیفتاده است.

وی اظهار داشت که به مسوولین توقف در نشر کتاب هارا پیشنهاد میکند ومیگوید : در صورت داشتن امکاناتی مانند اینترنت وگوشی همراه دیگر نیازی به کتاب نیست.


 علی جوان 28 ساله ای که فروشنده یک مغازه است در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بعد ازاتمام دانشگاه کتاب نخواندم.

از او در مورد تعداد کتابخانه ها در شهرستان پرسیدیم که در جواب اظهار بی اطلاعی کرد.

حاج رضا 60 ساله بازنشسته در موردکتاب گفت: کتاب خیلی خوب است البته اگر کسی قدر کتاب رابداند.

وی با اشاره به علاقه زیاد خود به کتاب افزود : من از کتابخانه شخصی خود به دوستانم کتاب هدیه یا قرض میدهم و خودم نیزهدیه گرفته ام.

وی در ادامه گفت : من به دختر جوانم همیشه توصیه می کنم که مطالعه کتاب را هیچ وقت فراموش نکند چون هیچ چیزی باارزش تر از کتاب نیست.

حاج رضا در پایان گفت : از مسوولین تقاضادارم که ازناشرین بیشترحمایت کنند و من نیز به شخصه از همه نویسندگان تشکر وقدردانی می کنم وبرایشان آرزوی موفقیت دارم.


زهرا 31 ساله بیکار و دارای تحصیلات کارشناسی با بیان اینکه برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی دقیق با اهداف خاص طراحی می کند گفت: در اوقات فراغت خود یک ساعت از وقتم را به مطالعه کتاب می پردازم که تا حدودی در این کار موفق بودم.

وی بیان کرد:اگر بخواهم به خود نمره بدهم ، نمره 17 میدهم .

این شهروند نی ریزی افزود: به جزکتاب های درسی بیش از 15 کتاب مطالعه کرده ام وبه دوستانم  کتاب هدیه می دهم و هم هدیه گرفتم وبرای هدیه دادن بستگی به طرف مقابل دارد که اهل مطالعه کتاب هست یا خیر .

زهرا 31 ساله ادامه داد: من به شهرداری و مسئولین شهرستان پیشنهاد می کنم درایستگاه های تاکسی که برای طراحی و اجرای آن هزینه های زیادی شده است ، جای کتاب خالی است .


وی عنوان  کرد: برای فرهنگ سازی میان مردم باید از یک جا شروع کنیم وهزینه هایی را نیز متحمل شویم.


زهرا 31 ساله در پایان از نمایشگاه های کتاب که در سطح شهرستان برپا می گردد انتقاد کرد و گفت: در این نمایشگاه ها تنوع در کتاب وجود ندارد و بنظر می رسد که بعد از فروش در شهرهای دیگر کتابهای باقی ومانده در نی ریز به فروش گذاشته می شود.


محمد حسن نگهبان 50 ساله با تحصیلات دیپلم در مورد کتاب و کتابخوانی گفت : کتاب دارایی باارزشی است که نتیجه مطالعه آن بالابردن معلومات انسان است.


نگهبان 50 ساله خاطر نشان کرد : روزانه زمانی از وقت خود را صرف مطالعه می کنم حتی اگر شده سه صفحه از کتاب مورد علاقه ام را مطالعه می کنم.

وی با اشاره به علاقه خود به کتاب های دینی و زندگینامه شهدا گفت : در این دوره و زمانه به هر جوانی که نگاه می کنی مشغول گوشی همراه است و متاسفانه برای همه چیزی هزینه می کنند به جزکتاب.


این نگهبان ادامه داد :بعضی وقت ها می بینیم جوانهای ما  با مدارک بالا حتی نمی توانند یک بیت حافظ یا سعدی بخوانند.

وی در پایان از همه جوانها ومردم خواست که به مطالعه کتاب بیشتر اهمیت دهند.


سمیرا حداد 29 ساله کارشناس حسابداری که در کتاب فروشی کالج مشغول کار است در رابطه با جایگاه کتاب درزندگی اینگونه بیان کرد : تا قبل از اینکه در اینجا مشغول کار شوم خیلی اهل مطالعه نبودم ولی حدود 2 سال است که در اینجا کار می کنم و به واسطه شغلم که باید دانش آموزان و مردم را راهنمایی کنم اهل مطالعه شدم.


حداد افزود: در این زمانه جایگاه کتاب در زندگی مردم گم شده واین به دلیل قیمت های بالای کتابهاست، اگر مسوولین مربوطه می توانستند بن های تخفیف کتاب با یارانه ای مخصوص کتاب اختصاص بدهند شاید استقبال بهتری از خرید کتاب می شد.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر فروش کتاب های غیر درسی ما شاید 1% باشد می توانم با اطمینان بگویم که بیشتر فروش ما زمانی است که وزارت فرهنگ وارشاد هر فصل یک ماشین 20% در قیمت کتابها تخفیف میدهد، آن زمان است که مردم کتاب های مورد علاقه شان را تهیه می کنند.


 فاطمه مربی قرآنی مهدکودک درخصوص رابطه شغلش با مطالعه کتاب گفت : سراسر کار من با مطالعه کتاب  است وچون مربی مهدکودکم باید مطالعه داشته باشم البته در حیطه کاری خودم.

وی ادامه داد : جایگاه کتاب درزندگی مردم با وجود گوشی ها و اینترنت کم رنگ شده و بیشترمردم از کتابخانه مجازی که در دسترسشان است ؛ استفاده می کنند.

فاطمه مربی قرآن مهدکودک با اشاره به اینکه نرم افزار های گوشی همراه جایگزین کتاب شده است ، گفت : نرم افزار های گوشی همراه هم کم هزینه تر و هر نوع کتاب خواستی می توانی دانلود کنی.


وی افزود : ما در مهد کودک به بچه ها کتاب هدیه می دهیم تا این فرهنگ جا بیفتد.


مربی قرآن در پایان خطاب به مسوولین گفت : مسوولین بایست  کتاب و کتاب خوانی را از کودکی فرهنگ سازی کنن و فقط کتاب درسی نباشد.

منبع:  نبض نی ریز

برچسب ها: نی ریز ، کتابخوانی ، فارس
نظرات بینندگان