کد خبر: ۱۱۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز:

ضرورت تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی وضعیت کارتن خواب‌ها در شیراز/ مخالفت با جمع‌آوری و ترک معتادان در دهکده سلامی

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه تعداد کارتن‌خواب‌ها نسبت به جمعیت شیراز زیاد نیست اما در سطح شهر دیده می‌شوند، بر تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی وضعیت کارتن‌خواب‌ها در شیراز تأکید کرد.
به گزارش شیرازه، احمد تنوری رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز بابیان اینکه توجه و رسیدگی به افراد بی‌خانمان یا به‌اصطلاح کارتن‌خواب در کلان‌شهرها امری ضروری است، اظهار داشت: در ابتدای اجرایی شدن قانون شهرداری‌ها در دهه 40 مسئولیت توجه به افراد بی‌خانمان بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شد اما با تشکیل سازمان بهزیستی، بسیاری از وظایف شهرداری در حوزه اجتماعی به بهزیستی محول شد.

وی ادامه داد: بودجه‌ای که به بهزیستی اختصاص داده می‌شود در مقایسه با مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی اندک است، درواقع بودجه این سازمان با شرح وظایفش تناسبی ندارد و طبیعتاً کاستی‌هایی در ساماندهی به وضعیت افراد بی‌خانمان به وجود می‌آید.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز افزود: تعداد افراد بی‌خانمان یا کارتن‌خواب نسبت به‌کل جمعیت شیراز چندان زیاد نیست اما خب در سطح شهر به‌خصوص درگذرهای پرتردد و بافت مرکزی شهر به چشم می‌آیند.

تنوری برخی از کارتن‌خواب‌های شهر شیراز را جزء اتباع خارجی دانست که طبق معیارهای حقوق بشری، دولت جمهوری اسلامی ایران باید به آن‌ها توجه و شرایط بازگشت به کشورشان را فراهم کند.

وی تصریح کرد: برخی از این گروه افراد هم‌وطنان ایرانی هستند که دچار مشکلاتی شده و به این وضعیت افتادند و شهرداری می‌تواند با توجه به اماکنی که در اختیار دارد، محلی را برای سرپناه افراد بی‌خانمان یا کارتن‌خواب اختصاص دهد.

این عضو شورای شهر شیراز تأکید کرد: مسئله کارتن‌خواب‌ها حتماً باید در یک کارگروه ویژه‌ای متشکل از شهرداری، شورای شهر، بهزیستی، وزارت بهداشت که در اینجا دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و هلال‌احمر، نیروی انتظامی، اداره کل اتباع خارجی مطرح و موردبررسی قرار بگیرد.

تنوری در پاسخ به این سؤال که آیا به‌عنوان رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز پیگیر برگزاری چنین کارگروهی خواهید بود، گفت: فعلاً در شورای شهر دچار یک ناهماهنگی‌هایی هستیم، شرح وظایف کمیسیون حقوق شهروندی شورا هنوز به تصویب نرسیده است و تلاش‌هایی برای انحلال کمیسیون وجود دارد و ممکن است این اتفاق بیافتد و در قالب کمیسیون نمی‌شود به این مسئله پرداخت اما به‌عنوان فعال سیاسی و اجتماعی می‌توانم پیگیری کنم.

وی بیان کرد: اما اگر کمیسیون حقوق شهروندی به تصویب فرمانداری شیراز برسد، می‌شود طرح‌های کارشناسی شده‌ای را به شهرداری شیراز پیشنهاد داد.

رئیس کمیته رسیدگی به درخواست‌های مردمی و شکایات شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها که عموماً معتاد هم هستند، حساسیت‌هایی دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد و طبق آن تصمیم‌گیری شود؛ بخشی از این افراد ممکن است به امراض مقاربتی، اچ آی وی و...مبتلا باشند و جمع‌کردن آن‌ها در یک محیط مشترک ممکن است باعث  مراودات بین آن‌ها و گسترش بیماری‌ها شود.

تنوری ادامه داد: بحث دیگر مربوط به بزهکاری این افراد می‌شود که باید پیشینه‌شان را از طریق نیروی انتظامی به دست آوریم چراکه بدون تحلیل پیشینه افراد ممکن است، تجمیع آن‌ها باعث انتقال تجربیات در زمینه‌های متعدد خلاف‌کاری شود.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: با مشکل جدیدی هم روبرو هستیم که مربوط به برخی از اتباع پاکستانی است که در قالب متکدیان حرفه‌ای در شیراز و حاشیه شهر مشاهده می‌شوند؛ در ظاهر بی‌خانمان تلقی می‌شوند اما این‌ها متکدیان حرفه‌ای هستند که سطح درآمد روزانه‌شان بالا است.

تنوری معتقد است که نباید به همه‌ی کارتن‌خواب‌ها به یک‌چشم نگاه کرد و بهترین کار صرفاً جمع‌آوری آن‌ها در یک محیط نیست.

وی بابیان اینکه به دلیل اعتدال هوا در شیراز خطر فوت ناشی از سرمازدگی کارتن‌خواب‌ها کمتر از تهران است و شب‌ها افراد کارتن‌خواب به برخی خانه‌های متروک بافت قدیم شیراز می‌روند، گفت: در تهران یا برخی کلان‌شهرهای دیگر صرفاً مکانی برای محل خواب این افراد مشخص کردند که اعضای شورا و شهرداری یا مسئولان ذی‌ربط هم رفتند و عکس یادگاری هم با افراد کارتن‌خواب گرفتند اما تبعات دیگری هم اتفاق افتاده که کمتر موردتوجه می‌گیرد.

این عضو شورای شهر شیراز در خصوص دهکده سلامی شیراز که محلی برای جمع‌آوری و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادین شهر شیراز است و گویا به بخش خصوصی نیز واگذارشده است، بیان کرد: بنده با شیوه جمع‌آوری و ترک معتادینی که در دهکده سلامی هستند، موافق نیستم و اطلاعی از خصوص شدن آن ندارم اما معتقدم از فردی که می‌خواهد خدمات دریافت کند، نباید هزینه‌ای دریافت شود.

تنوری تأکید کرد: در خصوص تغییر این شیوه شخصاً پیگیری خواهم کرد اما این وظیفه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر شیراز نیز است که فعلاً ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان