کد خبر: ۱۱۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
شاعر شیرازی در گفتگو با شیرازه مطرح کرد؛

دستور تاریک‌خانه اشباح فرهنگ فارس جهت سانسور هنرمندان/ سیاسیون تا به کی می‌خواهند از فرهنگ فارس طلب سهم ‌کنند؟

کرونی گفت: از استاندار فارس انتظار داریم در انتخاب مدیران فرهنگی در چارچوب سفارشات سیاسی عمل نکرده و نظر جامعه فرهنگی استان را مد نظر داشته باشند. فارس گوشت قربانی نیست که هر کس از آن طلب سهم ‌کند!
به گزارش شیرازه؛ هاشم کرونی یکی از شاعران آیینی استان فارس اخیرا ضمن ابراز گلایه از برخورد مسئولان فرهنگی شیراز گفته است؛ از تاریک‌خانه اشباح فرهنگ فارس دستوری جهت سانسور کردن برخی هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی شهر صادر می‌شود.

کرونی، شاعر آیینی شیراز در گفتگو با شیرازه، می گوید: اکنون مدت‌هاست برخی دستگاه‌های متولی عده‌ای از هنرمندان را سانسور کرده و اجازه حضور آن‌ها در برخی فضا‌های فرهنگی شهر داده نمی‌شود. متاسفانه در شهر شیراز، سیاست افسار فرهنگ را در دست دارد و همین مسئله موجب شده هیچ شأنی برای هنرمندان قائل نباشند.

مدیران فرهنگی خط‌کشی‌های سیاسی را کنار بگذارند

کرونی ادامه داد: اکنون در استان فارس نگاه به فرهنگ و هنر یک نگاه همه جانبه و جامع نیست، حتی اعتدال مورد ادعای مدیران دولتی هم در دستگاه‌های فرهنگی دیده نمی‌شود. در واقع اهداف سیاسی بر فرهنگ استان غلبه کرده و یک منش و خط مشی خاص از بالا دیکته می‌شود. در حالی‌که لازم است مدیران فرهنگی خط‌کشی های سیاسی و جناحی را کنار نهاده و بر مبنای شایسته‌سالاری بر ظرفیت‌های فرهنگی شهر توجه نموده و در راستای شکوفایی از توانمندی‌ها تلاش نمایند.

دستور تاریک‌خانه اشباح فرهنگ فارس جهت سانسور هنرمندان/ سیاسیون تا به کی می‌خواهند از فرهنگ فارس طلب سهم ‌کنند؟این شاعر شیرازی افزود: مثلا برنامه شب شعر عاشورا بعنوان یک برنامه مردمی 32 سال سابقه دارد که هر ساله برگزار می‌شود. در ماه گذشته این برنامه طبق روال هر سال برگزار شد اما برخی دستگاه‌های فرهنگی حتی در چگونگی پوشش خبری آن مغرضانه و با توجه به اهداف خود عمل کردند. در حالی‌که هیچ یک از میهمانان برجسته با توجه به جایگاه سیاسی و اداری دعوت نشده‌ بودند بلکه بعنوان یک مخاطب حضور داشتند، بجای تاکید بر قدمت و ابعاد مردمی این مراسم بر حضور شخصیت‌های سیاسی جناح مورد علاقه خود تاکید کرده و محوریت خبر را بر آن قرار دادند.

دخالت سیاست در فرهنگ یک ظلم است
وی متذکر شد: متاسفانه اکنون شاهد هستیم مدیران دستگاه‌های فرهنگی با حمایت و سفارش برخی شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند و همین مسئله موجب شده است متولیان فرهنگی سلیقه سیاسی خود را بر فرهنگ ترجیح دهند. در واقع این امر یک ظلم به استان با قدمت فارس است. فارس قرن‌ها دارای سابقه فرهنگی بوده و ادیبان و بزرگان فراوانی را در دامن خود پرورانده و اکنون بعنوان پایتخت و مرکز فرهنگی کشور شناخته می‌شود. اما رویه‌ای که در پیش گرفته شده تماما سیاسی نگری و سیاسی کاری است که موجب به هدر رفتن توانایی‌های هنری شهر می‌شود‌.

لزوم واگذاری مدیریت فرهنگی استان بر اهالی فرهنگ و هنر
کرونی تصریح کرد: فارس در روزگاری به سر می‌برد که تیم مدیریت فرهنگی ضعیفی بر این استان حاکم شده و نهادهایی که به ذات وظیفه باید حمایت و سرپرستی شعر را بر عهده‌ گیرند، سرگرم سیاست‌بازی شده‌اند. فرهنگ و ادبیات هر خانه توسط اهالی همان خانواده باید مدیریت و سرپرستی شود. بنابراین لازم است مدیریت فرهنگی استان بر فردی واگذار شود که مورد وثوق اهالی فرهنگ و هنر شهر باشد تا دلسوزانه در این عرصه گام بردارد.

احیای مجدد جایگاه مشاور فرهنگی در استانداری
هاشم کرونی در گفتگو با شیرازه، گفت: از استاندار فارس تقاضا داریم؛ جایگاه مشاور فرهنگی که در استانداری فارس رنگ باخته را مجدد احیا کرده و یک مدیر فرهنگی_اجرایی با توانایی بالا منصوب کنند تا فرهنگ فارس و تاثیرگذاران فرهنگی این خطه را گرد هم آورده و تمام استعدادها را به کار گیرد. در سال‌های گذشته برخی متولیان فرهنگی نسبتی با جامعه فرهنگی و هنری استان نداشتند و به همین دلیل ضعیف عمل کردند.

فارس گوشت قربانی نیست که هر کس از آن طلب سهم کند!
این شاعر شیرازی در پایان یادآور شد: همچنین انتظار داریم استاندار فارس در انتخاب مدیران فرهنگی در چارچوب سفارشات سیاسی عمل نکنند و نظر جامعه فرهنگی استان را مد نظر داشته باشند. سیاسیون تا به کی می‌خواهند از فرهنگ استان فارس طلب سهم ‌کنند؟ شخصیت‌های سیاسی عادت کردند ادعای سهم از پست‌های مدیریتی استان داشته باشند که متاسفانه بیشتر هم به عرصه فرهنگ روی می‌آورند. فارس گوشت قربانی نیست که هر کس از آن طلب سهم می‌کند!
نظرات بینندگان