کد خبر: ۱۱۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

مساعدت‌های مالی باید به ‌صورت نمادین باشد!/ تصویب مساعدت 100 میلیون تومانی به زلزله زدگان پس از چانه زنی های بسیار/ در معرض خرابی قرار گرفتن 1690 هکتار بافت فرسوده در شیراز

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با اظهار اینکه مردم در حاشیه شهر شیراز در وضعیت نامناسبی قرار دارند و گفت: مساعدت‌های مالی باید به ‌صورت نمادین و در قالب انجام یک پروژه عمرانی مانند ساخت پل یا مدرسه باشد تا در ذهن مردم نیز حفظ شود.
مساعدت‌های مالی باید به ‌صورت نمادین باشد!/ تصویب مساعدت 100 میلیون تومانی به زلزله زدگان پس از چانه زنی های بسیار/ در معرض خرابی قرار گرفتن 1690 هکتار بافت فرسوده در شیرازبه گزارش شیرازه، شامگاه دوشنبه (29 آبان) پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با چانه زنی اعضای این پارلمان شهری برای مساعدت 100 میلیون تومانی جهت بهسازی و نوسازی به زلزله زدگان کرمانشاه آغاز شد.

طی این دستورکار دوفوریتی که با مخالفت بسیاری همراه بود شاهد در تقابل قرار دادن کمک به تشکیل موکب در ایام اربعین با کمک رسانی به زلزله زدگان بودیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این خصوص با اظهار اینکه قانون برای ما از همه چیز مهمتر است، گفت: در هر کجا نیاز باشد کمک می کنیم اما باید ببینیم که قانون اجازه این کمک را به ما می دهد یا خیر.
سید احمدرضا دستغیب به ماده 73 اشاره و بیان کرد: طبق این ماده عوارض شهرداری باید درون همان شهر هزینه شود.

البته ناگفته نماند که این عضو شورای شهر پیشنهاد جالب و قابل تقدیری مبنی بر مساعدت مالی اعضای شورا از جیب خود نه از بیت المال اشاره کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اذعان داشت: اگر سیل می آمد نهادها کمک می کردند اما چون سیل نیامده این این اتفاق نیفتاده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه نباید دین و ایمانمان را فدای پست و مقام کنیم، اظهار داشت: در گذشته اگر بحث کمک به موکب احمدبن موسی به صحن علنی می آمد من مخالفت می کردم؛ چرا باید 2 میلیارد تومان به این موکب کمک شود در حالیکه مردمان این شهر گرسنه هستند و با مشکلات و آسیب های فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

نوذر امامی گفت: مردم باید با ارزش های اسلامی زندگی کنند و از بیت المال نباید برای کار در راستای نام نیک استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مردم در حاشیه شهر در وضعیت نامناسبی قرار دارند، انتقاد خود را مبنی بر اینکه مسئولان همیشه موقع بلایای طبیعی به فکر مردم می‌افتند اعلام کرد و افزود: مساعدت‌های مالی باید به ‌صورت نمادین و در قالب انجام یک پروژه عمرانی مانند ساخت پل یا مدرسه باشد تا در ذهن مردم نیز حفظ شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک پیرو اظهارات امامی گفت: تمامی جباران تاریخ هم به نام عدالت ظلم کردند.

سید عبدالرزاق موسوی با اعلام اینکه قانون تکلیف ما را روشن کرده است و باید بر اساس آن حرف بزنیم، بیان کرد: بر اساس ماده 16 و 17 می توانیم به زلزله زدگان کمک کنیم.

وی افزود: اگر می گوییم نمی شود درآمد شهرداری را برای هیچ موضعی در خارج از شهر هزینه کنیم پس لازم است مصوبه و چارچوبی در این راستا داشته باشیم و این موضوع در همه جا رعایت شود نه اینکه به صورت گلچینی و سلیقه ای مساعدت کنیم.

موسوی در ادامه بیان کرد: کلیه بودجه و اعتبار شهرداری عوارض نیست، درآمدها و کمک دولت هم داخل آن است.

به گزارش شیرازه، این نکته و انتقاد زلزله زدگان کرمانشاه قابل تامل است که چرا دولت و دیگر نهادها هیچ کمکی نکرده و امداد رسانی ها صرفا مردمی بوده است.

هرگز بی قانونی پیشنهاد نمی شود اما اگر مردم هم منتظر دولت و نهادهای دولتی می ماندند و توجهی به زلزله زدگان نمی کردند تا تصمیم بر امدادرسانی از پیچ و خم و روال خسته کننده قانون بگذرد اکنون جمعیتی بیش از آمار فعلی از دست می رفتند و کرمانشاه داغ سنگین تری را متحمل می شد.

ای کاش در پیچ و خم این روال قانونی شرایطی برای آسیب دیدگان پیش بینی می شد تا در موقع ضروری دیگر شاهد هیچ چانه زنی نباشیم؛ ای کاش از اسراف ها و ریخت و پاش ها جلوگیری می شد تا بتوان با مدیریت بهتر و بیشتری از این نوع بحران ها گذشت.

لازم به ذکر است که شهردار شیراز در راستا گفت: درآمدهای شهرداری طبق قانون باید در همان شهر هزینه شود اما چون زلزله کرمانشاه یک اتفاق دردناک در سطح ملی است و شهرداری تهران نیز مبلغ زیادی را مساعدت و به زلزله‌زدگان خدمات‌رسانی کرده است، بنده با مساعدت مالی شهرداری شیراز به زلزله‌زدگان کرمانشاه موافق هستم البته اگر فرمانداری شیراز نیز تائید کند.

این دستورکار دو فوریتی نهایتا پس از بحث و بررسی بسیاری، به تصویب رسید.

پروژه های غیرضروری متوقف شوند!
مهدی حاجتی در نطق پیش از دستور خود با اظهار اینکه اکنون باز سند خیانتی که مختص کرمانشاه نبوده و نخواهد بود، بیان کرد: این موضوع از دوره خدمتگزارانی که بر اصولی چون فریب و خیانت استوار بوده اند رو شده است!

وی افزود: موضوع مهم، همبستگی ملی بود که بدخواهان داخلی و خارجی ایرن زمین را پاسخی درخور دادند.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز نهادهای نظارتی و امنیتی را محکوم به چشم پوشی از تمامی افرادی دانست و اظهار داشت: بحران های امروز بعهده افرادی است که خطاهایشان از زیرنگاه دستگاه نظارتی و امنیتی گذشته است!

رئیس شورای نامگذاری شهر شیراز در ادامه گفت: اگر حذف نیروهای دلسوز مسئولیتی است که ما باید بپذیریم، شما نیز باید مسئولیت خطای تحلیل خد را بپذیرید و از این پس اصل را بر تخصص، دلسوزی و سلامت نفس بگذارید.

حاجتی بیان کرد: بخشی از بی اعتمادی جامعه که بحران اخیر سندی بر آن است محصول خیانت مدیرانی است که با رفتارها و تصمیمات خود ذره ذره بر این اعتماد اجتماعی چوب حراج زده اند.

عضو کمیسیون حقوق شهروندی با اظهار اینکه برخی مناطق شیراز حال بهتری از کرمانشاه ندارند و نیازی به راه دراز رفتن نیست، تاکید کرد: در بافت تاریخی شیراز که بافت فرهنگی است نه تنها زمینش بلکه تن آدمیانش می لرزد.

وی درخواست خود مبنی بر فرا خواندن تمامی متخصصان جهت حل بحران های منطقه بافت قدیمی و مناطق پر آسیب را به شهردار شیراز ارائه داد.

حاجتی تصریح کرد: تن شهر شیراز زخمی پروژه هایی است که گاه ضرورتی ندارند و یا اینکه با هویت این شهر هیچ سنخیتی ندارند لذا شهردار شیراز با بکارگیری متخصصان این پروژه ها را اولیوت بندی کند تا در این وانفسای بحران مالی تخصیص بودجه ها بر اساس اولویت صورت گیرد و پروژه های غیرضروری متوقف شوند.

در معرض خرابی قرار گرفتن 1690 هکتار بافت فرسوده در شیراز
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با ارائه نکاتی در خصوص نحوه ایجا زلزله و همدردی با زلزله زدگان کرمانشاه از خبر داد و گفت: شیراز، به لحاظ زمین‌شناختی و وجود گسل‌های فراوان در منطقه، از ریسک بالایى برخوردار بوده و زلزله‌های بزرگ مخربى را تجربه کرده است.

نواب قائدی با تاکید بر اینکه شاهد وجود گسل هایی در حاشیه شمالى شهر صدرا و محدوده میانى شهر شیرازهستیم، اظهار داشت: دو گسل بزرگ سبزپوشان پتانسیل وقوع زلزله‌های شدید در منطقه را افزایش می‌دهد.

وی با ابراز تاسف از به فراموشی سپرده شدن این گونه بلایای طبیعی در گذر زمان، بیان کرد: برای مقابله با این گونه پدیده های طبیعی باید راه‌کارهایی اندیشیده شود تا آسیب زیادی را متحمل نشویم نه اینکه تنها در هنگام وقوع حادثه بفکر بیفتیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز عدم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و نبود مدیریت واحد بحران را از عوامل اصلی بروز خسارت در زلزله دانست و با اشاره به زلزله کرمانشاه، گفت: 82 درصد از ساختمان‌ها در استان کرمانشاه بدون اسکلت یا با مصالح بنایی است؛ اگر ساختمان‌های با مصالح بنایی مطابق مقررات ملی ساختمان و استاندارد 2800 طراحی و اجرا شوند می‌توانند از مقاومت لرزه‌ای کافی برخوردار باشند.
نظرات بینندگان