کد خبر: ۱۱۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

دختر نابینا و ناشنوایی شیرازی ۴ فرش را به تنهایی بافت

یک دختر نابینا و ناشنوای شیرازی با بافتن فرش و انجام سایرهنرهای دستی به خوبی ثابت کرده که معلولیت محدودیت نیست.
به گزارش شیرازه، وقتی سخن از معلولیت به میان می‌آید، برخی بر این باورند که معلولیت برای این افراد محدودیت است، اما توانمندی و افتخارآفرینی‌هایی که توسط معلولان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اتفاق افتاده به خوبی نشان داده که محدودیت در معلولیت نیست و اگر از فرصت موجود استفاده کنند می‌توانند گام به گام با افراد جامعه پیش بروند.

نازنین ابوالوردی دانشجوی کاردانی فرش دستباف مرکز علمی‌کاربردی بازرگانی استان فارس از نمونه‌های موفق و بارز جامعه معلولان است.جوان 23 ساله‌ای که هم نابینا و هم ناشنوا است و امروز موفق به ادامه تحصیل شده و توانسته رتبه ممتاز دانشگاه را در رشته خود به دست آورد.

مادر نازنین ابوالوردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز اظهار داشت: پس از پایان تحصیلات دوران دبیرستان دخترم تصمیم گرفتم او را بیشتر همراهی کنم و در حال حاضر نیز همراه دخترم دانشجو هستم. نازنین با توجه به اینکه دو معلولیت شنوایی و بینایی دارد، در رشته خود دانشجویی علاقه‌مند است و تاکنون نیز موفق بوده است.

جمیله آفریده به هنر فرش‌بافی دختر خود اشاره کرد و افزود: فرش‌بافی برای او کاری  سخت است و بایدابزارها و رنگ‌ها را شناسایی کند، اما با استعدادی که خدا در او نهفته این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

مادر نازنین ابوالوردی خاطرنشان کرد: با کدگذاری‌هایی که بر روی رنگ‌ها انجام داده‌ایم دخترم توانسته قالی‌بافی را انجام دهد و در این زمینه نیز چهار کارهنری انجام داده است.

وی بیان کرد: رشته هنری نازنین تنها در فرش نیست، بلکه او دارای مدرک فنی‌حرفه‌ای سفالگری، چرم‌دوزی و ماشین‌بافی با کاموا است که با حمایت‌های صورت گرفته به دنبال کارآفرینی هستیم.

مادر نازنین ابوالوردی تصریح کرد: یک معلول زمانی موفق است که پشتوانه داشته باشد و در درجه نخست نیز این خانواده‌ها هستند که با حمایت خود این موفقیت‌ها را رقم می‌زنند. از کودکی همواره با دخترم همراه بوده و امروز نیز با او به دانشگاه می‌روم و معتقدم حمایت‌های من است که می‌تواند در موفقیت و نشاط فرزندم تاثیرگذار باشد.

آفریده با بیان اینکه دخترش نازنین، نخستین دانشجوی فرش ایران است که با معلولیت نابینایی و ناشنوایی در حال تحصیل است افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته به دنبال این هستیم تا به همراه دخترم سایر نابینایان و معلولان را آموزش دهیم و آنان را نیز به کارآفرین تبدیل کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان فارس نیز که در حاشیه نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی دانشگاه علمی کاربردی با هنرهای دستی این دختر دانشجوی معلول آشنا شد اظهار داشت: یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه علمی کاربردی، فراهم کردن زیرساخت‌ها برای مهارت‌های کارآفرینی است.

محمدباقر احمدی با اعلام حمایت از نازنین ابوالوردی و تحسین او تصریح کرد: در گام نخست خانواده‌ها هستند که می‌توانند مشوق خوبی برای فرزندان خود باشند و امروز مادر این دانشجو توانسته با حمایت خود روز به روز شاهد موفقیت فرزندش باشد.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان