کد خبر: ۱۱۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶

تصمیمات سلیقه‌ای سرمایه‌گذاران خارجی را سردرگم کرد/ گارانتی دولتی مهم ترین درخواست خارجی‌ها

ورود سرمایه گذاران خارجی به عرصه تولید کشور موجب تامین سرمایه‌های مالی لازم برای رونق صنایع کشور می شود.
به گزارش شیرازه،مشکلات بخش تولید و صنعت کشور مسائل جدیدی نبوده و دیرزمانی است که بسیاری از صاحب نظران و مسئولان کشور به دنبال راه حلی به منظور مداوای بدنه بیمار صنعت و تولید صنعتی در کشور هستند.

بسیاری از فعالان بخش صنعت کشور ، نبود منابع مالی و سرمایه در گردش لازم را دلیل اصلی تعطیلی یا کارکردن با ظرفیت پایین واحدهای تولیدی و کارخانه های خود می دانند، اما سوالی که در اینجا مطرح می شود؛ این است که چگونه می توان سرمایه لازم برای چرخاندن چرخ زنگ زده تولید کشور را تامین کرد و آیا بودجه و توانایی دولت در این زمینه جوابگو است یا خیر.

بطور حتم با وجود مشکلات بی‌شمار در بدنه اقتصاد کشور و رکود حاکم بر بازار، نمی توان امید زیادی به برطرف شدن مشکلات مالی تولیدی های کشور توسط دولت داشت. از طرف دیگر سرمایه محرک برای صنایع فقط، پول نیست و گاهی این سرمایه به معنای دانش فنی یا ماشین آلات نوین تعبیر می شود که فراهم آوردن کامل این نوع از سرمایه توسط دولت، تا حدودی امری دور از ذهن و غیرقابل دسترسی است.

اکنون به نظر می رسد تنها راهکار برای تامین منابع مالی مورد نیاز تولید، جذب سرمایه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد؛ ورود این سرمایه گذاران به عرصه تولید کشور نه تنها موجب تامین سرمایه های مالی لازم برای رونق صنایع کشور می شود، بلکه می تواند روح تازه ای به بدنه فرسوده تولید دمیده و فعالان این حوزه را برای رسیدن به افق های پیشرفت جدید تشویق کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، جذب سرمایه و مشارکت با سرمایه گذاران خارجی می تواند، زمینه را برای تولید محصولات با کیفیت جهانی و گسترش صادرات کالای ایرانی به خارج از مرزهای کشور فراهم آورده و از این راه موجب رونق بازار راکد کشور شود.

برای مشخص شدن زوایای بیشتری از موضوع مذکور و همچنین موانع پیش روی سرمایه گذاران بخش خصوصی به عرصه تولید، با تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان به گفتگو نشسته ایم که متن کامل آن در ادامه آمده است.

دولت ومجلس باید برای جذب سرمایه های خارجی، دست به دست هم بدهند

حسین گروسی مشاور سازمان توسعه تجارت  اظهار کرد: به منظور جذب سرمایه های داخلی و خارجی باید قوانین ثابتی وضع شود، به این معنا که امروز یک قانون را تصویب و فردا همان قانون را لغو نکنیم.

وی با تاکید بر جامع و مانع بودن قوانین در حوزه تجارت و جذب سرمایه های خارجی، تصریح کرد: قوانین باید شفاف بوده و آنقدر تبصره نداشته باشد که افراد سودجو بتوانند از تعابیر آن به نفع خود بهره ببرند.

عضو اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این موضوع که کشورهای پیشرفته دنیا دارای قوانینی کوتاه و شفاف هستند، بیان کرد: مجلس موظف است قوانینی در حوزه جذب سرمایه تصویب کند که موجب اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مورد بازگشت پول ها و سودهایشان شود.

گروسی بیان کرد: در مرحله بعدی این دولت است که باید سرمایه سرمایه گذاران را گارانتی کند، به این معنا که به سرمایه گذاران اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری سودمند را داده و بازگشت سود و اصل پولشان را تضمین کند.

وی با اذعان به این موضوع که، تضامین دولتی ابهام و عدم اطمینان سرمایه گذاران خارجی را از بین می برد، ادامه داد: استانداران و فرمانداران در هر منطقه کشور باید آموزش های لازم برای جذب و استقبال صنعتگران و شرکت های خارجی را ببینند تا با تکمیل زیرساخت های فرهنگی در این حوزه، بتوانیم از ورود این افراد به کشور پشتیبانی کنیم.

مشاور سازمان توسعه تجارت به اهمیت نقش سفرای ایران در خارج از کشور و رایزنان بازرگانی در جذب سرمایه های اقتصادی تاکید کرد و گفت: سفرای ایران در خارج از کشور نباید تصور کنند که تنها وظیفه آنها رسیدگی به امور سیاسی است، بلکه باید در جهت معرفی توانمندی های بالقوه کشور به خارجی ها ،کمر همت را ببندند.

گروسی افزود: به طور حتم دولت باید تنها در این میان نقش واسطه و حامی را داشته باشد و اجازه دهد بخش خصوصی در این قراردادها نقش آفرینی کند.

وی در پایان با اشاره به عملکرد ضعیف مسئولان در این زمینه و بازگشت تعداد زیادی از سرمایه گذاران به کشورهایشان بدون کسب موفقیت تجاری، ابراز امیدواری کرد و گفت: باید در آینده بتوانیم با برنامه ای هدفمند به جذب سرمایه های خارجی برای بکارگیری در حوزه تولید بپردازیم.

اجتناب از تصمیمات سلیقه ای در حوزه تجارت خارجی

در ادامه موید حسینی صدر کارشناس تجارت اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که بر روی سرمایه گذاری و ورود شرکت های خارجی و حتی تولید ملی تاثیر منفی گذاشته ، بی ثباتی سیاست ها در حوزه واردات و صادرات کشور است.

وی در ادامه افزود: بی ثباتی در قوانین موجب شده تا رانت اطلاعاتی عظیمی در کشور به وجود بیاید و کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند، نمی دانند چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و چه تصمیمی به سود آنها تمام خواهد شد.

عضو اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بسیاری از خارجی ها هم که به قصد سرمایه گذاری به ایران می آیند، در میان این بی تدبیری ها سردرگم شده و گاهی از آوردن پول هایشان به کشور منصرف می شوند.

حسینی صدر در پایان یادآور شد: دوری کردن از اتخاذ تصمیم های سلیقه ای در بین مسئولان کشور و شکل گیری نظام واحد برای برنامه ریزی و جذب سرمایه های خارجی ، اصلی ترین عامل برای رسیدن به موفقیت در این حوزه است.

دولت، قوانین تسهیل کننده جذب تجارت خارجی را به مجلس بیاورد

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: در رابطه با موضوع تسهیل جذب سرمایه های خارجی تنها تصویب مجلس جواب نمی دهد و دولت باید خودش پای کار بیاید.

وی ادامه داد: اگر دولت لایحه ای در این زمینه به مجلس شورای اسلامی داده که در آن نقش موثر وقابل توجهی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده باشد، می توانیم امیدوار باشیم که اجرای آن نیز موفقیت آمیز خواهد بود.

رضیان در پایان در خصوص عدم اجرای کامل قوانین برنامه ششم توسعه، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی می تواند قوانین را تصویب کند اما اگر دولت تمایلی به اجرا نداشته باشد، به بهانه نداشتن بودجه به قانون بی اعتنایی خواهد شد.

نقش حمایتی دولت در جذب سرمایه گذاران خارجی

بهرام شهریاری کارشناس اقتصادی  اظهار کرد: قبل از اینکه به فکر جذب سرمایه های خارجی باشیم، باید برای این امر برنامه مشخص از پیش تدوین شده ای داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: اگر برنامه نداشته باشیم، سرمایه های داخلی و خارجی به هدر رفته و دردی از تولید و اشتغال کشور حل نمی‌کند.

شهریاری تصریح کرد: در شرایط کنونی، چاره ای جز وارد کردن سرمایه های خارجی به داخل کشور نداریم و باید این موضوع مورد توجه مسئولان قرار گیرد که سرمایه فقط به معنای پول نیست، بلکه دانش فنی، مدیریت طراحی و دستگاه های جدید نیز می تواند در قلمرو دانش تلقی شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: سهیم کردن خارجی ها از منافع مشارکت ها، موجب تشویق آنها به آوردن سرمایه هایشان به کشور خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این راستا باید به خارجی ها تضمین داده شود که پول آنها از بین نمی رود و این تضمینی است که دادن آن تنها از عهده دولت برمی آید.

شهریاری بیان کرد: سرمایه گذاران خارجی حاضر نیستند با دولت و یک سیستم بروکراسی پیچیده مشارکت کنند و دولت باید اجازه دهد تا بخش خصوصی در این امر ورود کنند.

وی در پایان با بیان اینکه دولت می تواند حامی بخش خصوصی در مشارکت با خارجی ها باشد، ابراز امیدواری کرد و گفت: دولت تنها در قراردادهای بین شرکت های خارجی و شرکت های خصوصی داخلی نقش واسطه را داشته و خود یک طرف معامله نباشد.

قوانین دست و پاگیر مانع رشد جذب سرمایه های خارجی در کشور است

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  در خصوص ضرورت بازکردن دروازه‌های کشور برای نیل به تجارت دوسویه ، اظهار کرد: نمی توانیم توقع داشته باشیم که خارجی ها بدون سهیم شدن در سود ، پول هایشان را به ایران بیاورند.

وی افزود: چه ایرادی دارد که در یک طرح تجاری یا تولیدی که 80 درصد از آن سود می بریم، طرف خارجی هم 20 درصد سود کسب کند.

ملکی تصریح کرد: وقتی ما پول و سرمایه لازم را نداریم و در عین حال بر روی منابع و معادن ارزشمندی خوابیده ایم، چرا باید خود را به دلیل قوانین دست و پاگیر از جذب سرمایه های خارجی محروم کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خاتمه تاکید کرد: در صورتیکه ما نتوانیم از فرصت های سرمایه گذاری در کشورمان بهره ببریم، دیگران می آیند و از این تجارت ،سود می برند.

نظرات بینندگان