کد خبر: ۱۱۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶
در جلسه شورای زکات استان فارس مطرح شد؛

زکات باید موجب رفع گرفتاری مردم شود/ برکات معنوی زکات در جامعه تبیین شود/ انتقاد از جای خالی پیشنهادات خلاقانه برای ترویج زکات

رئیس شورای عالی زکات کشور گفت: احیای فرهنگ زکات یک اولویت است و شورای زکات باید به این مهم توجه کند.

زکات باید موجب رفع گرفتاری مردم شود/ برکات معنوی زکات در جامعه تبیین شود/ انتقاد از جای خالی پیشنهادات خلاقانه برای ترویج زکاتبه گزارش شیرازه، شورای زکات استان فارس با حضور رئیس شورای عالی زکات کشور تشکیل شد اما نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز به دلیل کسالت و ضعف جسمانی در این جلسه حضور نداشت. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد استان در حوزه زکات ارائه داد و گفت: سال گذشته استان فارس مقام اول کشوری را در پرداخت زکات از آن خود کرد. امسال نیز به صورت کلی 123در صد نسبت به سال گذشته در جمع آوری زکات واجب و مستحب و زکات فطره و کفارات رشد داشتیم.

محمد بذرافشان با تاکید بر اینکه تلاش کردیم منابع حاصل از جمع آوری زکات به سمت سفره فقرا برود، اظهار کرد: همه شهرستان‌ها در زمینه جمع‌آوری زکات حرکت رو به جلو داشتند و در شهرستان‌های مرودشت و کازرون و اقلید بیشترین میزان زکات جمع آوری شد.

وی با بیان اینکه ۷۴ درصد زکات جمع آوری شده برای کمک به فقرا و ۲۶ درصد هم در طرح‌های عام المنفعه هزینه شده است، گفت: صدا و سیمای مرکز فارس در ترویج فرهنگ زکات بسیار فعال عمل کرده است و از تلاش‌های این رسانه قدردانی می‌شود.

بخش 26 برنامه از سیمای فارس در راستای ترویج فرهنگ زکات

قائم مقام صداوسیمای مرکز فارس هم در این جلسه به عنوان نماینده رییس کمیته رسانه گزارشی از تعداد برنامه ها و زیرنویس ها حتی تعداد احادیثی که درباره زکات قبل از اذان پخش کرده ارائه و پیشنهاد داد: بخشی از زکات جمع آوری شده برای هزینه تبلیغات برای ترویج زکات تخصیص داده شود!

سید حسین حقایقی گفت: برای ترویج فرهنگ زکات سیمای فارس ۲۶ برنامه با عنوان زکات جلوه الهی در حال پخش دارد و ۱۰ میان برنامه و ۱۱ مستند هم در میان برنامه‌های این شبکه استانی پخش می‌شود.

وی افزود: در حوزه صدا هم برنامه احکام زکات در حال پخش است و برنامه‌های ویژه‌ای از جمله برنامه سلام آباد هم به فرهنگ سازی این فرضیه پرداخته است.

باوجود خشکسالی در جمع‌آوری زکات رشد داشتیم

قائم مقام شورای زکات استان فارس نیز در این نشست گفت: برخلاف خشکسالی‌های پی در پی رشد خوبی در بحث ستادی و در زمینه جمع آوری زکات در سال‌های اخیر داشتیم اما فریضه و احکام زکات هنوز میان مردم به‌خوبی شناخته‌شده نیست و گاهی افراط‌ و تفریط‌هایی در این حوزه مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسین ایمانی با بیان اینکه نباید دایره زکات را گسترده کرد، افزود: زکات مستحبی باید در اولویت‌های بعدی قرار گیرد چراکه مهم زکات واجب است و با گسترده کردن زکات مستحبی زکات واجب تحت‌الشعاع قرار می کیرد.

در اولویت قرار دادن زکات مستحبی آسیب‌زا است

حجت الاسلام ایمانی در اولویت قرار دادن زکات غیرنقدی و مستحبی را آسیب‌زا دانست و افزود: با احتساب زکات مستحبی رقم بالا می رود و توقع کاذب ایجاد می شود. یکی از عوامل دفع مردم از این فریضه واجب همین توقعات کاذبی است که بی جواب می ماند بنابراین تجدیدنظر در این حوزه ضروری است.

بیان مجموع آمار زکات واجب و مستحب ایجاد توقع کاذب می‌کند

قائم‌مقام شورای زکات استان فارس تصریح کرد: در آمارها نباید آمار زکات واجب و مستحبی را با یکدیگر اعلام کرد چراکه رقم بالایی را دربرمی گیرد اما بازخورد زیادی ندارد وتوقع مردم را به خوبی جواب نمی دهد در این صورت نیروهایی که خالصانه در این عرصه کار می‌کنند به‌نوعی زیر سؤال می روند.

حجت‌الاسلام ایمانی همچنین به ضعف تبلیغاتی در حوزه زکات اشاره و اظهار کرد: واقعاً در انجام تبلیغات در حوزه زکات ضعیف هستیم و باید بدانیم که صرف یک تابلو زدن در ورودی شهرها در تشویق به زکات کافی نیست، بلکه باید به زبان و روش‌های جدید تبلیغات آشنا بود و ابعاد فرهنگی تبلیغات تجدید گردد که نیازمند همکاری بین بخشی است.

وی برضرورت به‌روز شدن مبلغان تاکید و خاطرنشان کرد: مبلغان زکات باید با عقاید و افکار مردم جامعه پیش بروند، چراکه نگاه سنتی به تبلیغ زکات امروز جوابگو نیست.

زکات باید موجب رفع گرفتاری مردم شود

رئیس شورای عالی زکات کشور هم در این جلسه گفت: زکات باید باعث رفع گرفتاری و حلال مشکلات مردم باشد و اگر چنین شد مردم خودشان پیگیر پرداخت زکات می شوند و جلوی کمیته امداد صف می کشند نه اینکه ما برنامه‌ریزی کنیم که چگونه از مردم زکات بگیریم اگر امروز چنین نیست باید در عملکرد خودمان ریشه این مشکل را پیدا کنیم. مشکلاتی مانند کم‌کاری، عدم تبلیغات، عدم مدیریت درست وجانیفتادن فرهنگ زکات برای زکات دهندگان را باید علاج کنیم.

آیت الله حسن عالمی ابراز کرد: موضوع زکات در مقایسه با سایر احکام الهی جایگاه بالایی دارد، زکات عبادت بزرگ است و خداوند از زکات بزرگتر تکلیف نکرده است.

وی تصریح کرد: زکات یک امر عبادی مانند روزه و نماز است که دارای مرحله صحت و قبولی است و اگر قربه‌الی‌الله نباشد صحیح نیست علاوه بر آن زکات یک امر اجتماعی، انسانی برای اداره جامعه است.

رئیس شورای عالی زکات کشور تصریح کرد: در شاکله حکومت‌های واقعی اسلامی که دوران رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) بود، عمده مشکلات جامعه اسلامی که نیاز به ثروت داشت از منبع اصلی زکات تامین می شد.

باید به دنبال تبیین برکات معنوی زکات در جامعه بود

آیت الله عالمی تاکید کرد: اعلام رقم مالی درشت برای جمع اوری زکات کافی نیست بلکه باید به دنبال تبیین برکات معنوی زکات در جامعه نیز بود. مالی که زکاتش پرداخت شده باشد تلف نمی شود این مال در راه خیر صرف می شود و بسیاری از مشکلات دیگر جامعه را کاهش می دهد.

رئیس شورای عالی زکات کشور با تاکید بر اینکه احیای فرهنگ زکات یک اولویت است و شورای زکات باید به این مهم توجه کند، افزود: مالی که زکات آن داده شود برکت دارد و در اصل فقر کم می شود و زمانی‌که فقیر کم شد زکات در مباحث دیگر جامعه هزینه می شود.

فارس دارای مقام نخست کشور در جذب زکات

زکات باید موجب رفع گرفتاری مردم شود/ برکات معنوی زکات در جامعه تبیین شود/ انتقاد از جای خالی پیشنهادات خلاقانه برای ترویج زکاترئیس اداره زکات استان فارس هم گفت: زکات یکی از واجبات الهی است که در قرآن کریم مکرر بر آن تاکید شده و هم در لسان مبارک اهل بیت(ع) به ویژه حضرت ثامن الائمه امام هشتم(ع) مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام سید علی اکبر جعفری در شورای زکات استان ابراز کرد: فارس در سال گذشته با جذب بیش از 18 میلیارد و500میلیون تومان مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است اما هنوز هم فاصله بین میزان جذب شده زکات تا ظرفیت واقعی استان فارس زیاد است و باید برای کاهش این فاصله تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال حدود 22میلیارد تومان زکات در فارس جمع‌آوری شده، گفت: از این رقم 9 میلیارد زکات واجب، 9 میلیارد فطریه و کفاره و 4 میلیارد تومان زکات مستحب بوده‌ است.

رئیس اداره زکات استان فارس خاطرنشان کرد: از مبلغ جمع شده زکات در فارس 34 مورد برای جهیزیه، 102 مورد کمک های درمانی، 232 مورد کمک هزینه تحصیلی، آزاد کردن 3 زندانی، ساخت بیش از 83 مسکن برای مددجویان و نیز بیش از 400مورد مرمت و بازسازی و 24000نفر کمک معیشت داشتیم.

حجت الاسلام جعفری بیان کرد: احداث بیش از 19 مسجد، 20 حسینیه، 4 خانه عالم و 14 مورد سایر پروژه‌های عام المنفعه از جمله فعالیت های اداره زکات فارس در سال جاری است.

واگذاری هزینه‌کرد زکات به معتمدین روستاها

وی افزود: از دیگر اهداف این نهاد مردمی بومی‌سازی تصمیمات شورایی شهرستان و بخش، اجرای فریضه الهی زکات در بنیانی ترین و مهم ترین هسته‌های تولیدی، واگذاری خدمات و هزینه کرد زکات به افراد مورد اعتماد اهالی روستاها و نیز کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی در سطح روستا است.

مدیرکل سازمان تبلیغات فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای ترویج زکات ضروری است که آثار و برکات پرداخت زکات مطرح شده و آثار سوء عدم پرداخت زکات نیز برای مردم تبیین شود، تصریح کرد: تقاضا داریم عنایت ویژه به مجموعه سازمان تبلیغات بشود و آمادگی داریم این کار را انجام دهیم.

انتقاد از هزینه‌کرد زکات بدون توجه به نظر ائمه جماعات

امام جمعه شهر صدرا با تشکر از زحماتی که برای این آمارها کشیده شده است، ابراز کرد: به نظر می رسد هر چقدر میزان کمک ها بیشتر می شود، تاثیری در رفع مشکلات استان ندارد و فقر و مشکلات مردم هم تصاعدی بالا می رود.

حسین نژادیان با تصریح اینکه باید بررسی شود چرا درشت شدن این آمارها در کوچک کردن مشکلات تاثیری ندارد از مشارکت ائمه جماعات تنها در جمع آوری زکات و هزینه کرد زکات بدون توجه به نظر آن‌ها انتقاد کرد.

بذرافشان در پاسخ به امام جمعه صدرا گفت: 7درصد کل جمعیت استان تحت پوشش کمیته استان هستند و کمیته مولد فقر و طلاق و خشکسالی نیست اما به هر دلیلی که این مشکلات ایجاد می شود بارش به دوش کمیته می افتد.

وی توضیح داد: کفه خدمات و مشارکت مردم نسبت به مسائل و مشکلات روز جامعه پاسخگو نیست هرچقدر رقم کمک ها بزرگ باشد مشکلات بیشتری وجود دارد.

جای خالی پیشنهادات خلاقانه در جلسه شورای زکات

یکی دیگر از ائمه جماعات حاضر در این جلسه هم از جای خالی پیشنهادات خلاقانه برای ترویج زکات انتقاد کرد و گفت: در این شورا لازم است کمی گزارش کاردادن و درخواست کردن فراتر برویم و پیشنهاداتی برای ترویج زکات هم داشته باشیم جای امام جمعه شهرستان ها هم خالی است. بذرافشان درخصوص عدم حضور ائمه جماعات گفت: اعضای شورای زکات مشخص می‌باشد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان