کد خبر: ۱۱۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

اولین شهر دنیا کجاست؟ / لوکس‌ترین موبایل جهان ساخته شد / یک ربات در آزمون پزشکی قبول شد/ ابتکار جالب سعدی در سرودن شعر

سوم ربیع‌الاول سال 64 هجری، لشکریان شام به دستور یزید، کعبه را با منجنیق مورد حمله قرار دادند که موجب آسیب رسیدن به این مکان مقدس شد.

اولین شهر دنیا کجاست؟ / لوکس‌ترین موبایل جهان ساخته شد / یک ربات در آزمون پزشکی قبول شد/ ابتکار جالب سعدی در سرودن شعربه گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی:

ماجرای به آتش کشیدن کعبه توسط یزید

سوم ربیع‌الاول سال 64 هجری، لشکریان شام به دستور یزید، کعبه را با منجنیق مورد حمله قرار دادند که موجب آسیب رسیدن به این مکان مقدس شد. جنگ مکه مکرمه، آخرین اقدام یزید در زندگی ننگین خود است، و پس از این اقدام، خداوند مهلت زیادی برای زندگی به این ظالم نداد و به هلاکت رسید. پس از آن که «عمرو بن سعید أشدق» و «عبید الله بن زیاد»، دستور یزید بن معاویه مبنی بر حمله به مکه را نپذیرفتند، یزید به مسلم بن عقبه، دستور حمله را صادر کرد؛ مسلم بن عقبه با لشكر شام به قصد قتل‌عام اهل مدينه و سرکوب قیام آنان حرکت کرد و 28 ذی‌‏حجه با حمله به مدینه، ظلم‌های بسیار و قتل‌عام‌های فجیعی انجام داد و پس از آن به دستور یزید برای دفعِ قیام عبدالله بن زبير به سوی مكه حرکت کرد.
ابن اثیر، ماجرا را این گونه تشریح می‌کند: پس از آن که کار مسلم از کشتار مردم مدینه و غارتشان به اتمام رسید، با همراهانش برای نابودی ابن زبیر به سوی مکه حرکت کردند، پس از آن که به منطقه «مشلل» رسیدند، مرگ او را امان نداد و جانش را گرفت. بعد از مرگ او، حصین بن نمیر لشکریان را حرکت داد تا به مکه رسیدند. مردم مکه مقاومت کردند و از باقیمانده محرم و تمام صفر و سه روز از ربیع الاوّل را با هم جنگیدند که در نهایت با منجنیق به خانه خدا حمله کرده و آن را به آتش کشیدند و بدین وسیله ابن زبیر را محاصره نمودند. همچنین در برخی در منابع، این ماجرا را اینگونه شرح داده‌اند: لشكر شام در بالاى كوه‌‏هاى مكه كه مشرف بر خانه‌‏ها ومسجدالحرام بود، اجتماع كردند و با منجنيق، پيوسته سنگ و نفت بر مكه و مسجد مى‏‌افكندند، و پارچه‌هایی از پنبه و كتان به نفت آلوده مى‌‏ساختند و بر خانه خدا مى‌‌‌‏انداختند و آن‌ها را آتش میزدند تا آنكه كعبه معظّمه سوخت و بناى آن منهدم گشت و ديوارهاى آن فرو ريخت و شاخ‏‌هاى گوسفندى كه به جهت فداى اسماعيل آمده بود و بر سقف آويخته بودند، هم سوخت. بعد از این حادثه خداوندِ منتقمِ قهّار، يزيد را مهلت نداد و به جهنم فرستاد. وقتی خبر مرگش به مكه رسيد، ابن نمير دست از جنگ برداشت و با لشكر خويش به جانب شام روانه شد.


ابتکار جالب سعدی در سرودن شعر

سعدی شیرازی، شاعر قرن هفتم هجری قمری است که لقب استاد سخن پارسی را به او داده‌اند؛ زیرا وی در گفتن شعرهایی مشهور بود که به زبان ساده سروده می‌شدند و مخاطب خاصی نداشتند و همه آن را درک می‌کردند. البته سعدی با آثار برجسته خود ثابت کرده این لقب بی دلیل و منطق به او داده نشده است. وی در سرودن یکی از اشعار خود ابتکار خاصی به خرج داده است و می‌شود این شعر را هم به صورت افقی و هم عمودی خواند. این شعر را بخوانید: ز چهره، افروخته، گل را، مشکن
افروخته، رخ مرو، تو دیگر، به چمن
گل را، تو دگر، مکن خجل، ای مه من
مشکن، به چمن، ای مه من، قدر سخن

یتیم‌خانه/نمایش فیلم ضدانگلیسی در کشور انگلیس

فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی به همت ایرانیان مقیم لندن در امپریال کالج این شهر به نمایش در آمد. در یک سال و نیم اخیر، فیلم‌های سینمایی مختلفی همچون «آرگو» و «300» در امپریال کالج لندن اکران شده بود که تصویری خشن، جنگ طلب و مرتجع از جامعه ایران را برای جهانیان به نمایش می‌گذاشت و جای اکران فیلم فاخر ایرانی که دارای عقبه تاریخی باشد و تصویری درست و روشن از کشور نشان دهد خالی بود. به گفته دست‌اندرکاران؛ نخستین هدف از اکران این فیلم سینمایی ارایه این اثر برای ایرانیان مقیم خارج از کشور است، زیرا همانگونه که در فیلم بیان می شود «یتیم خانه ایران» بازگوکننده واقعه ای است که حتی یک صفحه از آن در کتاب های تاریخی نیامده است. از طرفی انتخاب تاریخ هفتم نوامبر برای اکران فیلم «یتیم خانه ایران» هم به علت سخنرانی ترامپ و استفاده او از واژه جعلی برای خلیج فارس و همینطور تروریست خطاب کردن ملت ایران بود که در آن زمان انگلستان تلاش کرد نقش پلیس خوب را بازی کند و با انتشار اسنادی بر لزوم به کار بردن واژه خلیج فارس تاکید کرد. لازم به ذکر است، در پوستر تبلیغاتی اکران این برنامه نیز از عبارتی از فیلم درباره استعمارگری انگلیس با عنوان «روباه پیر استعمار چه زمانی از کشتن راضی می‌شود؟ یک سال، دو سال، صد سال، دویست سال. چه زمانی؟» استفاده شده است. اکران این فیلم سینمایی نه تنها نخستین نمایش «یتیم خانه ایران» در شهر لندن بود، بلکه اولین گردهمایی برگزار شده توسط انجمن ایرانیان کالج سلطنتی لندن است که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در لزوم آتش به اختیار بودن جوانان در انجام فعالیت های فرهنگی برنامه‌ریزی و انجام شد.

اجتماعی:

اولین شهر دنیا کجاست؟

شهری که در 250 کیلومتری جنوب بغداد و بر روی یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های رودخانه فرات قرار گرفته، با عنوان اوروک شناخته می‌شود. این شهر بر اساس آنچه در اسناد تاریخی آمده است، اولین شهر بزرگ سومر بوده است و از مهم‌ترین مراکز مذهبی بین‌النهرین به حساب می‌آید. قدمت شهر اوروک به 5000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. نام این شهر به عنوان اولین شهر ساخته شده جهان در کتاب گینس ثبت شده است. اوروک در دوره‌ای از تاریخ به عنوان محل ظهور تمدن شهری در بین النهرین شناخته می‌شد و به نظر می‌رسد، از دو کلونی کولابا و ایننا تشکیل شده است. همچنین دو پرستشگاه گروهی در قلب شهر اوروک قرار گرفته‌اند که یکی از آن‌ها جایگاه مقدس آنو، خدای آسمان‌ها بوده و در اصل به کولاب‌ها تعلق داشته است. پرستشگاه دیگری که در قلب شهر اوروک قرار گرفته، جایگاه مقدس ایننا بوده است و امروزه با عنوان پرستشگاه به هم پیوسته اوروک شناخته می‌شود. نخستین لوح‌های رُسی که نماد‌های نقاشی‌خط را در قالب برچسب‌ها و لیست‌های ساده ارائه کرده‌اند، در شهر اوروک شناسایی شده‌اند.


بازسازی و جوانسازی پوست‌ با ماسک خاک رُس و گلاب

ماسک گِل‌ رُس یکی از قدیمی‌ترین ماسک‌های طبیعی است که مردم سرزمین‌های مختلف در هند، مصر و چین از آن برای افزایش زیبایی و جوانسازی پوست‌شان استفاده می‌کردند. در متون طب سنتی ایران نیز نسخه‌های مختلفی برای گل رس وجود دارد که از آن برای حفظ شادابی و نشاط پوست و مو استفاده می‌کنند؛ نسخه‌هایی که بسیاری از آنها جنبه درمانی نیز دارد. ماسک‌ کردن این ترکیب روی پوست حتی در مواردی که پوست فرد حساس و نازک است، موجب تقویت عضلات و از بین رفتن افتادگی‌ها و شل‌شدگی‌های پوست و ماهیچه‌های صورت می‌شود و به این ترتیب به پرتر به نظر رسیدن صورت کمک می‌کند. ماسک گل رس از ترکیب خاک الک‌شده و نرم‌شده رس و گلاب خالص و طبیعی به دست می‌آید. برای تهیه این ماسک کافی است یک قاشق غذاخوری گل رس نرم‌شده را با یک قاشق مربا‌خوری گلاب ترکیب کنید و آن را به‌صورت خمیر درآورید؛ برای آنکه گل کاملاً به‌صورت خمیری نرم درآید می‌توانید ذره ذره میزان گلاب را افزایش دهید تا بتوانید از این ترکیب به‌عنوان ماسک استفاده کنید.‌ سپس کل صورت را با آن خوب پوشش دهید و اجازه دهید این ماسک به‌مدت 15 دقیقه روی پوست‌تان باقی بماند؛ بعد از اتمام کار نیز حتماً پوست‌تان را با آب خنک بشویید و هرگز در طول روز از آب گرم برای شستن پوست استفاده نکنید.


لوکس‌ترین موبایل جهان ساخته شد

مدتی پیش لوکس‌ترین و گرانترین تلفن همراه هوشمند جهان به بازار معرفی و با قیمت حدود 16 تا 24 میلیون به عنوان گرانترین موبایل در جهان شناخته شد و آن موبایل، آیفون X بود. حالا یک شرکت سازنده وسایل مجلل، لوکس‌ترین تلفن همراه موجود در جهان با استفاده از این گوشی هوشمند شرکت اپل ساخت. این شرکت در ساخت این گوشی علاوه بر پوشش طلا از 344 الماس با اندازه‌های مختلف و ردیفی 14 تایی از یاقوت‌های بزرگ استفاده کرده و قیمت آن را 40 هزار و 124 دلار اعلام کرده است.

یک ربات در آزمون پزشکی قبول شد

تکنولوژی مربوط به ربات‌ها روز به روز در حال پیشرفت است و تا جایی که امکان دارد، پیشرفت خواهد کرد و چه بسا در بسیاری از موارد جای انسان‌ها را در شغل‌های گوناگون بگیرند. همه این‌ها در حالی است که برای اولین بار یک ربات موفق به قبولی در آزمون گواهینامه پزشکی شده است. این ربات به نام Xiaoyi، ساخته شرکت چینی می‌تواند اطلاعات را از بیمار بگیرد و تشخیص اولیه بیماری را به اطلاع پزشک برساند تا بیماران هرچه زودتر درمان شوند و به کار خود بازگردند.

برچسب ها: بسته ، ایست ، فرهنگی
نظرات بینندگان