کد خبر: ۱۱۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۶

سالخوردگی شبکه آب روستایی فارس؛ ماجرای آبی که هدر می‌رود

فرسودگی شبکه آب روستایی شهرستان فیروزآباد سبب هدررفت ۶۵ درصدی آب در روستاهای این شهرستان می‌شود.
به گزارش شیرازه، « مستضعفان ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی هستند» این عبارت امام خمینی (ره)  برای همه کسانی که ایام انقلاب را درک کردند یا سخنرانی‌های امام خمینی(ره) را شنیده‌اند، عبارتی آشنا است. علاقه‌ای که امام خمینی به محرومان داشتند و سفارش ویژه ایشان بر حمایت از این افراد بر کسی پوشیده نیست. 

اغلب کارشناسان معتقدند که در نگاه امام (ره) مستضعف تنها فقیر مالی نیست بلکه هدف امام خمینی تمام کسانی است که از حقوق اجتماعی خود به نوعی محروم شدند. خبرگزاری تسنیم در یک سال گذشته تلاش کرده با انتشار گزارش‌هایی با عنوان « گزارش از روستاها» مشکلات روستاها و نقاط محروم استان فارس را منعکس کند. 

کمبود آب و مشکلات مربوط به آبرسانی به روستاهای استان فارس به ویژه در سال‌های اخیر که سایه خشکسالی بر این استان افکنده شده، مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است. روستای « پرزیتون» شهرستان فیروزآباد با وجود اینکه از لحاظ منابع آبی و کمیت مشکل ندارد اما به دلیل فرسودگی شبکه آب روستا با کمبود آب روبه‌رو است. 

مشکلات آب در «پرزیتون» 2400نفری 

به گفته مسعود شریفی میمندی، دهیار پرزیتون این مشکل در تابستان‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند و کمبود و افت فشار آب در نقاط مرتفع روستا گاه سبب درگیری میان اهالی روستا می‌شود. شریفی از جمعیت 2400 نفری این روستا سخن می‌گوید که به دلیل شکستگی 6 جای شبکه آبرسانی برای تامین آب دچار مشکل هستند. 

به گفته وی شکستگی‌های داخلی شبکه آب مشکلات بهداشتی برای مردم به وجود می‌آورد و اداره آبفای روستایی شهرستان نیز یک پیمانکار دارد که کارهای تعمیر را انجام می‌دهد اما تا نوبت به روستای پرزیتون برسد، یک ماه طول می‌کشد. 

شریفی از وعده مسئولان برای حفر یک چاه ذخیره در این روستا سخن می‌گوید که عملی نشده و این مشکلی مضاعف بر مشکلات آب روستا شده است. 

صندوق توسعه ملی به کمک روستاها می‌آید

علیرضا اکبری، رئیس اداره آبفای روستایی شهرستان فیروزآباد با اشاره به عمر 20 ساله شبکه آب روستای «پر زیتون» از فرسودگی بیش از حد این شبکه سخن می‌گوید که سبب شکستگی‌های متعدد در مسیر آبرسانی شده است. به اعتقاد وی این مشکل منحصر به روستای پرزیتون یا شهرستان فیروزآباد نیست بلکه همه روستاهای فارس با آن درگیر هستند. 

« بافت خاک روستا به گونه‌ای است که شکستگی‌ها از داخل شبکه انجام می‌شود و همین امر کار تعمیر و مرمت را با مشکل مواجه می‌کند» این را رئیس اداره آبفای روستایی فیروزآباد درباره وضعیت شبکه آب روستای پرزیتون می‌گوید و از تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای تعویض شبکه آب این روستا خبر می‌دهد. 

به گفته وی 4 کیلومتر از شبکه آب روستای پرزیتون برای تعویض در نظر گرفته شده که این امر در مرحله انتخاب پیمانکار است و با تائید پیمانکار پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این موضوع محقق شود. 

اکبری محدودیت اعتبارات را دلیل اصلی کند بودن عملیات مرمت و تعویض شبکه‌های آب روستایی می‌داند و می‌گوید: برای بازسازی هر یک کیلومتر شبکه آب 50 میلیون تومان نیاز است و تنها روستای پرزیتون 25 کیلومتر شبکه آب دارد که تعویض همه آن اعتبار هنگفتی می‌طلبد. 

رئیس اداره آبفای روستایی فیروزآباد فرسودگی شبکه آب روستایی این شهرستان را 60 درصد می‌داند که سبب هدررفت 65 درصد آب می‌شود البته وی به این نکته اشاره می‌کند که هدررفت 65 درصدی میانگین است در حالی که در برخی از روستاها هدررفت ناشی از فرسودگی تا 80 درصد نیز می‌رسد. 

  1. منبع: تسنیم
نظرات بینندگان