کد خبر: ۱۱۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۳ آذر ۱۳۹۶

قوانین متعارض ،بی نظمی و عملکرد جزیره ای دستگاه ها خار چشم صنعت و نوآوری

رئیس پارک علم و فناوری فارس گفت: نبود نظم و عملکرد جزیره ای اغلب دستگاه ها در کنار قوانین متعارض موجب می شود ایده و خلاقیت به مرحله تجاری سازی و سوددهی نرسد.
به گزارش شیرازه،  رئیس پارک علم و فناوری فارس گفت: قوانین هرکدام از دستگاه ها مختص به خودشان است و جزیره ای عمل می کنند،سیستم اطلاع رسانی یکپارچه ای در کشور وجود ندارد، بین قوانین مربوط به حوزه صنعت و تجارت تعارض وجود دارد که با این همه مشکلات ساختاری اغلب نخبگان ترجیح می دهند ایده و خلاقیت خود را در محیطی خارج از کشور بروز دهند.
فرید مر بیان کرد: ما حلقه اتصال دانایی به دانش هستیم و تلاش شده در این مکان ایده محور عمل شود و هر ایده ای که قابلیت تبدیل به ثروت داشته باشد فارغ از تحصیلات، سن و سابقه می تواند به پارک وارد شود.
وی ادامه داد: از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری فارس حمایت های تسهیلاتی ،حقوقی، در اختیار گذاشتن فضا و آزمایشگاه، برگزاری دوره های آموزشی و... صورت می پذیرد.
مر اضافه کرد: متاسفانه خدمات در کشور ما گران تمام می شود و این وضعیت به این دلیل است که سطح تکنولوژی ما پایین است و کشورهای دیگر ارزان تر و سریع تر تولید می کنند و همچنین تولیدات خود را سریع ارتقا می دهند چون نظم در آنها نهادینه شده است اما کشور ما در این خصوص ضعیف است و لازمه جبران این وضعیت تعامل و هماهنگی بین دستگاه هایی است که تاکنون جزیره ای عمل کرده اند.
این مسئول ظاهر پژوهش در کشور ما را خوب توصیف و عنوان کرد: سالانه در کشور ما جشنواره های زیادی به همراه جوایز متعدد در زمینه پژوهش برگزار می شود اما چیزی که اهمیت دارد این است که چه تعداد شرکت دانش بنیان کارآفرین و مرکز تحقیق و توسعه قوی درآینده از دل این پژوهش ها بیرون آید؟
وی افزود: در دنیا عمر فناوری به حدود چهار تا شش ماه کاهش پیدا کرده است اما در کشور ما برخی تولیدات در 50 سال اخیر تفاوت چندانی نکرده اند.
وی شرکت های فعلی در پارک علم و فناوری فارس را 241 شرکت فناور عنوان کرد و گفت: ظرفیت فعلی پارک تا 300 شرکت است البته بزودی با افزایش فضا این ظرفیت افزایش خواهد یافت.
رئیس پارک علم و فناوری فارس گفت: سال گذشته بیش از 40 درصد بودجه پارک صرف حمایت از شرکت ها شد که پیش بینی می شود به دلیل تنگناهای اعتباری،امسال این حمایت ها کاهش یابد.
وی عنوان کرد: خروجی های ما باید ورودشان به شهرک های صنعتی استان باشد اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد و دلیل این وضعیت این است که شهرک های صنعتی در این استان با روال سنتی پیش می روند.
مر وضعیت سرمایه گذاری روی ایده و نوآوری را در فارس و کشور خوب ندانست و بیان کرد: لازم است بورس فناوری در کشور ایجاد شود و همچنین فرهنگ سازی در حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد ،پایه سرمایه گذاری در جامعه ما سنتی و حول طلا ،ارز،مسکن و واسطه گری است و لازم است شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذاران ترغیب شوند در زمینه فناوری نو و خلاقیت سرمایه گذاری کنند.
برنامه های ویژه هفته پژوهش و فناوری در استان فارس از چهارم تا دهم آذرماه و در کشور از 22 تا 27 آذر 96 برگزار می شود.
هم اینک 241 شرکت فناور در پارک علم و فناوری فارس مستقر هستند که 32 شرکت از این تعداد به صورت دانش بنیان فعالیت دارند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان