کد خبر: ۱۱۶۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶
عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی:

خبری از اجرای کارت اعتباری خرید کالا نیست/ اختلاف نظر وزارت صنعت و بانک مرکزی

در حالی که حدود یک ماه پیش رئیس اتحادیه لوازم خانگی از اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا در روزهای جاری خبر داده بود، عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی گفت: بانک مرکزی طرح وزارت صنعت را نپذیرفت و فعلاً خبری از اجرای طرح نیست.

به گزارش شیرازه، حمیدرضا غزنوی عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: بحث‌هایی در مورد اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا از چند ماه پیش مطرح شد اما خبری از اجرای این طرح نیست و جلسه‌ای نیز در این مورد برگزار نشده است.

وی با بیان اینکه تحریک تقاضای مؤثر از طریق کارت اعتباری می‌تواند باعث رونق تولید در کشور شود، افزود: وزارت صنعت پیشنهادی را در این زمینه به بانک مرکزی ارائه کرد به طوری که تغییراتی در طرح قبلی کارت اعتباری کالا ایجاد شود،اما مسئولان بانک مرکزی این طرح را نپذیرفتند و عنوان کردند که خودمان در حال تهیه طرحی جداگانه‌ای هستیم.

وی ادامه داد: در طرح پیشنهادی وزارت صنعت، مشمولان طرح کارت اعتباری کالا افزایش یافته به طوری که همه بیمه شدگان و تمام کارکنان دولت را شامل می‌شد و در عین حال، بودجه کلی طرح افزایش یافته ولی میزان وام از 10 میلیون تومان به 5 میلیون تومان کاهش یافته بود.

به گفته غزنوی، وزارت صنعت در این طرح بودجه 10 هزار میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده بود در حالی که در طرح قبلی، این بودجه حدود 4200 میلیارد تومان بود.

عضو هیات مدیره انجمن لوازم خانگی با اشاره به تشکیل جلسه‌ای در رابطه با طرح پیشنهادی وزارت صنعت با حضور نمایندگان بانک مرکزی و بانک‌های عامل، گفت: نمایندگان سیستم بانکی روی خوشی به این طرح نشان ندادند و در نتیجه این طرح اجرایی نشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت فعال برخی کارخانه‌های لوازم خانگی در ماه‌های محرم و صفر تا 30 درصد نیز کاهش یافته بود، گفت: هرچند رکود بازار کمتر شده ولی تولیدکنندگان برای افزایش فروش خود باید شیوه‌های مختلف فروش را در دستور کار قرار داده و به فضای مجازی توجه بیشتری داشته باشند.

عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی با اشاره به اینکه در طرح اولیه کارت اعتباری کالا، بانک مرکزی سود 5 درصدی را دریافت می‌کرد که در واقع نرخ مؤثر آن حدود 9 درصد بود، گفت: این تسهیلات با سود 10 درصدی از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ارائه می‌شد و به این ترتیب بانک مرکزی سود 19 درصدی را کسب می‌کرد، در عین حال بانک عامل نیز 2 درصد بابت حق‌العمل برداشت می‌کرد و تولیدکننده نیز از نظر فروش محصولاتش منتفع می‌شد. 

وی ادامه داد: خریداران هم می‌توانستند از مزیت خرید اقساطی لوازم خانگی برخوردار شوند و این فروش برای توزیع‌کنندگان نیز سودی را به همراه داشت، در نتیجه اجرای طرح کارت اعتباری کالا به نفع اقتصاد کشور بود و در این شرایط مشخص نیست بانک مرکزی چرا با اجرای دوباره آن موافقت نمی‌کند.

وی در توضیح دلیل این مسئله گفت: احتمالاً شرایط ایجاد شده در اعطای تسهیلات فروش خودرو باعث شده تا بانک مرکزی در اجرای طرح اعتباری کالا برای عرضه لوازم خانگی مردد شود زیرا عدم ایجاد محدودیت در فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی باعث شد تا در کمتر از یک هفته فروش بالایی برای خودروسازان صورت گیرد که مطالبه بودجه‌ای آن بیشتر از رقم تعیین شده در بانک مرکزی بود و حالا بانک مرکزی این ترس را دارد که در مورد لوازم خانگی نیز چنین اتفاقی بیفتد.

غزنوی تصریح کرد: این در حالی است که خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و امکان نگهداری آن در پارکینگ وجود دارد، اما در مورد لوازم خانگی اگر نگهداری در انبارها صورت گیرد مدل محصولات، قدیمی شده و فروش آن با مشکل روبرو خواهد شد.

وی تأکید کرد: صنعت خودرو دلسوزان بیشتری در دولت دارد و وزارت صنعت نسبت به بخش خصوصی و صنایع دیگر به اندازه صنعت خودرو توجه ندار و ارزش قائل نمی‌شود.

غزنوی در عین حال، اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا برای فروش محصولات خارجی را بعید ندانست.

 طحان پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی حدود یک ماه پیش از اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری کالا از یک ماه آینده خبر داده بود.

منبع: فارس

نظرات بینندگان