کد خبر: ۱۱۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶
کارشناس پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفتگو با شیرازه:

دریافت رایگان مقالات علمی در نمایشگاه کتاب/ فعالیت علمی 57 کشور جهان در شیراز رصد می‌شود

علاقمندان به پژوهش می‌توانند در شانزدهمین نمایشگاه کتاب با حضور در غرفه پایگاه استنادی جهان اسلام، مقالات علمی را به صورت رایگان دریافت کنند.

به گزارش شیرازه، محمدرضا نیازمند، کارشناس پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با همکاری شهرداری صدرا واحد سیاری را در جلو سالن حافظ آماده کردیم تا افراد و مراجعین به نمایشگاه بتوانند از خدماتی که در این واحد سیار وجود دارد استفاده کنند.

او با بیان اینکه خدمات شامل دسترسی افراد به پایگاه اطلاعات علمی فارسی ایران است، گفت: تمام بازدیدکنندگان از نمایشگاه بدون محدودیت سنی و موضوع می‌توانند اطلاعات علمی مورد نظر خود را جستجو کرده و به صورت رایگان دانلود کنند.

نیازمند با بیان اینکه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پس از آی.اس.آی و اسکوپوس سومین پایگاه استنادی بزرگ دنیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: این پایگاه که در شیراز مستقر است، 57 کشور اسلامی را پوشش می دهد و تولیدات علمی دانشمندان این کشورها را رصد کرده و تولیدات علمی آنان را جمع آوری می کند تا بتواند وضعیت دانشمندان را بررسی کند.

او افزود: دانشمندان و پژوهشگران می توانند با مراجعه به پایگاه از وضعیت خودشان نسبت به سایر دانشمندان و پژوهشگران مطلع شوند و ببینند از لحاظ علمی در چه وضعیتی قرار دارند.

کارشناس پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: آنچه در خبرها به عنوان پیشرفت تولیدات علمی ایران می‌بینید از پایگاه علوم استنادی جهان اسلام داده‌هایش استخراج شده و در اختیار خبرگزاری‌ها قرار می گیرد تا بتوانند از این گزارشات استفاده کنند.

نیازمند خاطرنشان کرد: تمام تولیدات علمی دانشمندان در سطح کنفرانس‌ها، مجلات و هر چیزی که به عنوان یک مدرک علمی توسط یک پژوهشگر تولید می شود در این پایگاه استنادی دیده می شود و بر اساس شاخص‌هایی که در پایگاه وجود دارد سنجش انجام و در اختیار افراد و مراجعین قرار می گیرد.

او با بیان اینکه حدود 4میلیون و 200 مدرک از تمام مدارکی که به عنوان یک مدرک علمی از آن یاد می‌شود از مقاله کنفرانسی تا مقالات مجلات علمی و مقالات روزنامه ها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام وجود دارد، گفت: افراد می توانند از اطلاعات پایگاه در نمایشگاه کتاب به صورت رایگان استفاده کنند و پس از آن با مراجعه به وب سایت مرکز علوم منطقه‌ای و پرداخت هزینه ای اندک به مقالات درسترسی داشته باشند.

این کارشناس پژوهشی درخصوص هزینه‌ها توضیح داد: برای هر مقاله فارسی 300 تومان و هر مقاله لاتین 2000 تومان در نظر گرفته شده که افراد بتوانند جستجو را انجام دهند و از به‌روزترین و با کیفیت ترین اطلاعات علمی حال حاضر بهره یگیرند.

نیازمند با بیان اینکه در محل ساختمان پایگاه استنادی و مرکز منطقه‌ای در بلوار جمهوری خیابان جام‌جم واقع است، گفت: کتابخانه مرکز بیشتر کتاب‌های فنی و مهندسی دارد و افراد با قرار دادن کارت شناسایی ملی می توانند شش کتاب را به مدت دو هفته و بیشتر به امانت برده و استفاده کنند. استفاده از سالن مطالعه مرکز نیز رایگان می‌باشد.

علی زارعی، کارشناس فرهنگی- اجتماعی شهرداری صدرا هم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به اداره فرهنگ و ارشاد فارس تقاضای درخواست غرفه دادیم چراکه می خواستیم کارهایی در زمینه کتاب انجام دهیم اما غرفه ای در اختیار قرار ندادند بنابراین با سایر غرفه‌ها برای اجرای طر‌ح‌ها همکاری کردیم. از جمله غرفه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و غرفه حوزه هنری انقلاب اسلامی. همچنین اولین اتوبوس سیار کتاب و فناوری دیجیتال را نیز راه‌اندازی کردیم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان