کد خبر: ۱۱۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

۱۰ نکته ای که درباره قطب شمال هیچ وقت نمی دانستید

اکثر مردم جهان تصوری که از قطب شمال دارند این است که این قسمت از کره ی زمین محل زندگی بابانوئل به همراه درشکه و گوزن های شاخدارش است که هر ساله، کریسمس آن جا را ترک می کند و برای مردم هدیه می برد.
به گزارش شیرازه، اکثر مردم جهان تصوری که از قطب شمال دارند این است که این قسمت از کره ی زمین محل زندگی بابانوئل به همراه درشکه و گوزن های شاخدارش است که هر ساله، کریسمس آن جا را ترک می کند و برای مردم هدیه می برد. اما اگر بخواهیم کمی جدی باشیم، هنوز هستند کسانی که ندانند این منطقه که با وجود یخی بودنش، پر از انرژی های فسیلی و آبی است و کشورهای ابر قدرت جهان برای به دست آوردن امتیاز تصاحب آن همچنان با هم مشاجره می کنند.
قطب شمال

قطب شمال، سرزمینی پوشیده از یخ های شناور است که در آن ، شش ماه از سال روز است و شش ماه از سال، شب است. برای اولین بار در سال ۱۹۰۸، رابرت پیری، یک کاوشگر آمریکایی ادعا کرد که با سورتمه اش به این سرزمین رسیده است اما شخص دیگری به نام ریچارد برد، ادعا کرد که با هواپیمای خودش از آنجا گذشته است. به هرحال هر کدام که این قاره رو کشف کرده باشند،  در اصل مسئله فرقی وارد نمی شود.

دو قطب شمال وجود دارد

بر خلاف قطب جنوب که سر تا سر قاره دارای زمین است، سرتاسر قطب شمال در واقع زمینی وجود ندارد و چندین تکه یخ شناور وجود دارد که تعداد آن ها در فصل سرد افزایش میابد و در فصل تابستان، به نصف می رسد. قطب شمال سرزمینی مغناطیسی است که روزانه پدیده های جالب مغناطیسی را به وجود می آورد. بیشترین این تغییرات در زیر پوسته ی زمین به وجود می آیند. در واقع یک زمین شمالی وجود دارد که نقطه ثابت است و بسته به مغناطیس ظهور و بروز می کنند. در این جا مسئله ی گرمایش جهانی، مسئله ای بسیار مهم است زیرا با گرمایش جهانی، کلاهک های قطبی ذوب می شوند و در نتیجه، سطح دریا افزایش میابد و زمین را از بین می برد و به این ترتیب حیات حیواناتی مثل؛ خرس قطبی به خطر می افتد.

قطب شمال

مشاجره قدرت ها بر سر انحصار قطب شمال

در حال حاضر ۳۰ درصد از ذخایر نفت خام جهان در قطب شمال واقع شده است. تحقیقات نشان می دهند که در حال حاضر این مقدار ذخایر در مقایسه با سایر مناطق بسیار زیاد تر است. کشورهایی از جمله روسیه، کانادا، نروژ، دانمارک ادعا می کنند که قطب شمال متعلق به آنان است. در حال حاضر هر کشوری اجازه دارد تا حدود ۲۰۰ مایل از خط ساحلی خود، مطالعه ذخایر احتمال نفت را داشته باشد.

قطب شمال هم فصل دارد

درست مانند هر جای دیگری بر روی کره ی زمین، قطب شمال هم دارای فصل است که البته بستگی به دما و زمان در سال هم دارد. گرم ترین ماه در قطب شمال ماه جولای است و البته به این معنی است که انجماد ۳۲ درجه سانتیگراد است. مقدار نور آفتاب هم بستگی به زمان در سال دارد. کشور نروژ و آلاسکا و دیگر کشورهای غربی قطب شمال، هر شش ماه از سال را روز و شش ماه دیگر را در شب سپری میکنند.

قطب شمال

قطب شمال سردترین نقطه ی کره ی زمین نیست

قطب شمال با ۳۲ درجه سانتیگراد درجه ی حرارت، سردترین نقطه یکره ی زمین نیست. قطب جنوب بسیار سردتر از قطب شمال است.قطب جنوب ۹۰۰۰ فوت بالاتر از سطح دریاست و برودت هوای بیشتری رو نسبت به قطب شمال دارد. به عبارتی بلندترین قاره ی کره ی زمین، قطب جنوب است.

این قاره، قابل سکونت است

با این که شرایط سختی بر این قاره برای زندگی کردن حاکم است اما با این حال قبایل بومی از کانادا و آلاسکا در آن زندگی می کنند. برای دیدن خرس های قطبی وحشی،گوزن شمالی، نهنگ بلوگا و پنگوئن ها، بهترین چشم انداز متعلق به خروجی بیرونی دایره قطب شمال است.

بابا نوئل تنها نیست!

بابانوئل تنها شخصیت افسانه ای ساکن قطب شمال نیست و علاوه بر آن، ناروال، یک نهنگ کوچک که بر اساس افسانه ها در آب های سرد قطب شمال هم در آنجا زندگی می کند.این نهنگ عنوان تک شاخ دریا را دارد و ۶ پا دارد. در قرن ۱۶، اعتقاد بر این بود که این نهنگ ها خاصیت جادویی و درمانی دارند و تقاضا برای شکار آنان بسیار بالا بود.

قطب شمال

خونه ی بابانوئل دقیقا در قطب شمال واقع نیست اما در نزدیکی آن است

خونه ی بابا نوئل در قطب شمال نیست بلکه بر اساس افسانه ها،واقع در لاپلند فنلاند است. مردم هر ساله برای بازدید از روستای محل زندگی بابانوئل به این منطقه سفر می کنند و نامه های خود را به آنجا پست می کنند. شما در لاپلند، می توانید به پارک سانتا، غارهای که افسانه های کریسمس در آن اتفاق افتاده است را ببینید.

قطب شمال

مقصد شما: قطب شمال

هنگامی که شما تصمیم به مسافرت گرفتید، می توانید برای ماجراجویی های خود، قطب شمال را انتخاب کنید. شما ابتدا با کمی تحقیق از مسیرهای توقفی که پیش رو دارید می توانید سفری جالب انگیز به قطب داشته باشید. البته به این خاطر که شرایط اسکان در این منطقه با دیگر نقاط جهان متفاوت است پیشنهاد ما استفاده از تورهای جهانگردی آژانس های مسافرتی معتبر است. بهترین فصل برای رفتن به قطب شمال، از ژوئن تا اواسط ژوئیه است که شما می توانید خرس های قطبی و شکاری دریایی را در زیستگاه های طبیعی خود ببینید.

چشمه های آب گرم

هات اسپرینگز، چشمه ی آب گرم طبیعی است که توسط یک دریاچه ی سنگ محاصره شده است و کاملا طبیعی است. چشمه های آب گرم از ۷ صبح تا نیمه شب باز هستند و شما در آن به مقدار کافی وقت دارید تا گرم شوید و از این گرما لذت ببرید. در این قسمت مرکز تفریحی وجود دارد که یک اقامتگاه در آن موجود است و شما می توانید با پرداخت مبلغی معادل ۱۸۹ دلار در هر شب آنجا اقامت کنید.

قطب شمال

ماراتن سالانه قطب شمال

با این که دما به صورت متوسط ۲۲ درجه پایین تر از صفر است،در قطب شمال، اما در سال ۲۰۰۰ دوستداران ماراتن و ورزشکاران، یکی از مسیرهای خود را، از قطب شمال انتخاب کردند.در سال۲۰۱۱، ۲۲۵ نفر از ۳۸ کشور جهان، در مسابقه ی ماراتن ۲۶ متر شرکت کردند. پوشش ورزشکاران شرکت کننده در این ماراتن عبارت بود از، لایه های پشمی گرمایشی، شلوار ضد باد، دستکش، جوراب شمی مخصوص و عینک های ضد باد و ضد بخار.

نظرات بینندگان