کد خبر: ۱۱۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶
در همایش ملی زنان و توسعه مطرح شد؛

ضرورت تغییر نگرش‌ها به مقوله کار/ توجه به شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران نه جنسیت/ جای خالی نمایندگان مجلس پای درددل زنان کارآفرین

برخی از زنان کارآفرین می‌گفتند کاش نمایندگان مجلس و مدیران تصمیم‌گیرنده نیز در جلسه حضور داشتند و درددل و مشکلات کارآفرینان را حداقل می‌شنیدند.
ضرورت تغییر نگرش‌ها به مقوله کار/ توجه به شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران نه جنسیت/ جای خالی نمایندگان مجلس پای درددل زنان کارآفرین

به گزارش شیرازه، همایش ملی زنان و توسعه با حضور بیش از 100 زن بازرگان از سراسر کشور در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد. هادی پژوهش، معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس در این همایش گفت: واقعیت این است که کشور با مشکلات و موانعی که پیش روی کسب و کار در اقتصاد است، مواجه شده که البته برخی از آن‌ها، موانعی ریشه دار به حساب می‌آیند و چیزی نیست که امروز ایجاد شده باشد و به یک بیماری مزمن تبدیل شده است و تکیه اقتصاد کشور بر فروش نفت نیز اقتصاد بیمار کشور را بیمارتر کرده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس افزود: در کنار مشکل ساختاری که از گذشته وجود داشته، نیاز است که فرهنگ کار و تولید تغییر یابد؛ همانطور که اقتصاد بسیاری از کشورها که از نظر منابع و ظرفیت در شرایط بدتری از ایران قرار دارند با داشتن جمعیت بیشتر از ایران، توانسته اند شرایط بهتری را در اقتصاد تجربه کنند.

وی با اشاره به فرهنگ غنی ایران اسلامی که کارآفرینی را می‌ستاید، اظهار تاسف کرد که در ایران در رابطه با کار به حداقل‌ها اکتفا کرده و تلاش و کوشش نداریم مگر در شرایط اضطرار قرار گیریم بنابراین فرهنگ کار و تلاش باید در کشور تغییر کند و یک حرکت جهادی باید در این زمینه انجام شود.

مسئولان نظام باید نگاه نو در حوزه برنامه‌ریزی داشته باشند

به گفته پژوهش در حوزه ساختاری، مسئولان نظام باید نگاه نو در حوزه برنامه‌ریزی داشته و واقعیت‌ها و شرایط را ملموس‌تر کنند تا بتوان از شرایط کنونی گذر کنیم. البته دستی از غیب نمی‌آید؛ بلکه باید نسخه‌ای بپیچیم که این بیماری مزمن را از اقتصاد ایران، برکند و در درون مردم نیز این تغییر نگرش ایجاد شود؛ یعنی تلاش، کار، کوشش به صورت جهادگونه رخ دهد؛ امروز اگر رکودی در حوزه صنعت است باید برطرف شده و اشکالات بخش تولید نیز رفع گردد.

وی اظهار داشت: اگر در حوزه خدمات و تجارت با مانع مواجهیم، با سخنرانی و صحبت و نشست رفع نمی‌شود؛ این در حالی است که باید با روحیه دفاع مقدس، اقتصاد ایران را هم نجات داده و منفعت‌طلبی‌های شخصی و حزبی را کنار گذاریم، ضمن اینکه ما مسئولان نیز باید بستر لازم را برای این اتفاق فراهم کنند.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه تجربه سال‌ها فعالیت در مسئولیت‌های مختلف در استان‌های کشور به من ثابت کرده است که احساس مسئولیت و پذیرش مسئولیت در بانوان بسیار بالاست و هرجا کاری را به بانوان سپرده شده آن کار به نتیجه رسیده است، گفت: بنابراین اگر امیدی به تغییر وضع موجود، وجود داشته باشد باید این امید را در حوزه بانوان جستجو کرد به این معنا که در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار می توان بر روی نقش‌آفرینی زنان حساب باز کرد.

زنان نقش مهمی در خیریه‌ها و ساماندهی کارهای خیر دارند

سیده معصومه دستغیب، مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری فارس هم در این همایش بیان کرد: زنان ما در دوران های مختلف از جمله انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش خود را به خوبی ایفا کردند و امروز نیز زنان ما آماده برای حضور در عرصه های رشد و توسعه کشور هستند.

وی افزود: همچنین زنان ما نقش مهمی در خیریه ها و ساماندهی کارهای خیر در جامعه دارند و این حضور و مشارکت اجتماعی زنان ما در جامعه بسیار ارزشمند است.

شش صندلی مدیریتی سهم زنان از بخشداری‌های فارس

دستغیب اظهار داشت: در حال حاضر در استان فارس شش بخشدار، دو معاون فرماندار، سه مدیر کل و تعداد بسیار زیادی در بخش های مدیران بانک ها، اعضای شورای شهرها، روسای و معاونین ادارات دولتی و مدیریت های میانی زن وجود دارد که این نشان دهنده حضور زنان در جامعه است.

وی اضافه کرد: بر این باوریم که برای افزایش میزان مشارکت و حضور در جامعه دانشگاه ها باید نشست های علمی و تخصصی با موضوع زنان را بیش از پیش برگزار کنند و به مسایل زنان به صورت جزیی و تخصصی پرداخته شود تا شکاف بین فعالان حوزه زن و مخاطبان آنها کاهش یابد.

مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری فارس ادامه داد: امروز بانوان فعال و آموزش دیده و دختران تحصیل کرده ما ابیش از هر موضوعی، نیازمند خودباوری و امید و انگیزه برای افزایش مشارکت اجتماعی و ورود به بازار کار هستند.

دستغیب عنوان داشت: در حوزه زنان به جد نیاز به افراد متخصص و پژوهشگران برای هموار کردن مسیر مشارکت و ایفای نقش زنان داریم.

اختصاص کمترین بودجه به حوزه بانوان

وی تصمیم‌ها و سیاست‌های جداگانه در حوزه زنان را یک آسیب جدی برشمرد و افزود: پراکندگی بودجه‌های حوزه زنان نیز یک آسیب در این حوزه است، وقتی کمترین بودجه‌ها در حوزه زنان و خانواده است چطور انتظار داریم با این بودجه اندک آسیب‌های حوزه زنان کاهش یابد بنابراین باید از طریق بودجه‌ مناسب مسیر را برای موفقیت و شادابی بانوان کشور تسهیل کرد.

صدور حدود سه هزار کارت بازرگانی برای زنان

فاطمه مقیمی، رئیس کانون زنان بازرگان نیز با بیان اینکه هنوز زنان کشور در جایگاه‌های اجتماعی از سقف شیشه‌ای سهم‌گیری‌ها عبور نکرده‌اند، گفت: برای ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر از زنان، کارت عضویت و بازرگانی صادر شده است.

وی با بیان اینکه توسعه حضور زنان در اقتصاد ایران توانسته تغییراتی را ایجاد کند، گفت: بیش از ۶۰ درصد از ورودی‌های دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند و این امیدواری وجود دارد که طی سالهای آینده، نقش زنان پررنگ تر شود.

رئیس کانون زنان بازرگان افزود: روند توسعه پله به پله سپری می‌شود، اما انتظار داریم در بخش خصوصی، تحول با سرعت و شتابندگی بیشتری شکل گیرد به این معنا که وقتی صحبت از صادرات شده و از آن به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور یاد می‌شود، نقش زنان باید در آن بیشتر دیده شود؛ این در حالی است که نقش زنان در تولید ناخالص داخلی، کمتر از ۴۰ درصد است، ضمن اینکه همزمان با رشد ایران در فضای کسب و کار بین المللی، رشد حضور زنان را در اقتصاد هم شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که رشد اقتصادی برای ایران رقم خواهد خورد، اما رتبه کسب و کار ایران بر اساس آخرین اعلام بانک جهانی، ۴ رتبه تنزل یافته است.

مقیمی معتقد است که تمامی بخش‌های اقتصادی کشور برای توسعه، باید از بزرگترین سرمایه‌های خود به عنوان نیروی انسانی که زنان هستند، بهره برداری کند؛ پس نباید نقش زنان مغفول مانده یا نادیده گرفته شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر حدود 3 هزار نفر از بانوان کشور داری کارت بازرگانی هستند اما آمار واقعی حضور زنان در امور اقتصادی فراتر از این رقم است، افزود: در بیشتر مواقع زنان ما به عنوان نفر دوم و سوم در بنگاه‌های اقتصادی هستند و این تنها به نداشتن سرمایه مالی برنمی‌گردد بلکه به عدم اعتماد به نفس زنان نیز باز می‌گردد.

توجه به شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران نه جنسیت افراد!

وی اظهار داشت: جرقه ایجاد کانون بانوان بازرگان در سال ۱۳۸۸ زده شده و در سال ۸۹ ، هیات موسس اولیه شکل گرفت و در سال ۹۰ نیز، به عنوان یک تشکل مردم نهاد به ثبت رسید و از دارندگان کارت بازرگانی و کارت عضویت سراسر کشور، عضو گرفت و اکنون، در دوره سوم هیات مدیره کانون های کشوری هستیم.

مقیمی مقیمی با بیان اینکه کانون زنان کارآفرین در حال حاضر در 18 استان کشور شعبه دارد و در حال شناسایی و توانمندسازی زنان کارآفرین و بازرگان در این استا‌ن‌ها است، گفت: تنها 700 نفر از زنان دارای کارت بازرگانی در کانون‌های زنان کارآفرین عضو هستند.

وی با بیان اینکه در سراسر کشور تنها در استان خوزستان رئیس اتاق بازرگانی آنها زن است و تنها در چند استان زنان موفق به ورود به جمع هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شده‌اند، عنوان کرد: چرا سهمیه 30 درصدی حضور زنان در پست‌های مدیریتی و اداری باید به عنوان یک شرایط مثبت محسوب شود درصورتی که باید در این زمینه شایسته سالاری مدنظر باشد و به جنسیت افراد توجه نشود.

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران نیز در این همایش گفت: مردها حتما از لحاظ هوشی بالاتر از بانوان نیستند و یا رتبه اول دانشگاه نیستند که موقعیت های مدیریتی را کسب می کنند.

وی ادامه داد: همچنان دانشگاه بهترین موقعیت برای رسیدن به موفقیت و کسب جایگاه بانوان است و باید از این پاتوق دانشگاه استفاده کرد.

عضو شورای شهر تهران یادآور شد: خود من برای یک پست کاندیدا و انتخاب شدم اما در آخر از من خواستند که این سمت را به یک آقا داده شود زیرا آن‌ها مسئول خانواده هستند.

حضور زنان در مدیریت شهری شیراز تقویت شده است

لیلا دودمان، عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: فضای عمومی شهر امنیت زیادی برای زنان ندارد و فضای بی دفاع شهری ایجاد شده حتی معماران شهری نیز نگاه مردانه داشتند.

وی با بیان اینکه حضور زنان باید در عرصه های مختلف شهری تقویت کنیم که این کار در حوزه مدیریت شهری شیراز انجام شده است، گفت: فعال سازی پتانسیل زنان در جامعه نیازمند برنامه ریزی دقیق است و پویایی جامعه زمانی ممکن می شود که سهم زنان در نظر گرفته شود.

بنابراین گزارش، همایش ملی زنان و توسعه در دو پنل توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی، اجتماعی برگزار و در پایان از تعدادی کارآفرینان برتر تجلیل شد. سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز از مدعوین قطعی بود اما در همایش حضور نیافت و همین موجب شد ابراز گلایه مقیمی، رئیس کانون زنان بازرگان شد که گفت: باید قوانینی برای اجرای اقتصاد سالم به عنوان طرح و لایحه در مجلس مطرح گردد و برای قوانینی که داریم مانند قانون بهبود فضای کسب و کار ضمانت اجرایی و پشتوانه تعریف گردد.

علیرغم آنکه یلدا راهدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز به عنوان میزبان همایش پیش از این از حضور آقایان در همایش امروز خبر داده بود، عدم حضور مدیران تصمیم‌گیر موجب ابراز گلایه بسیاری از کارآفرینان شد که می‌گفتند کاش آقایان تصمیم‌گیرنده نیز حداقل درددل و مشکلات کارآفرینان را می‌شنیدند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان