کد خبر: ۱۱۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

بدعتی جدید در مراسم درگذشتگان اردکان

برگزاری مراسم سوم ، هفتم، چهلم و سالگرد، به منظور حفظ یاد و خاطره گذشتگان و احترام به آن‌ها است. موجب تسکین قلوب بازماندگان می‌گردد.

به گزارش شیرازه،   متاسفانه چند سالی است که برگزاری مراسم اربعین یا همان مراسم چهلم بدلایل خاصی در شهر تعطیل شده است  .این بدعت را عده ای خاص ان هم برای رفاه حال خود  اغاز کردند  در حالی که اگر کسی بدلیل مشکلات کاری وخانوادگی نمی توانست در مراسم تشییع وتدفین شرکت نماید در مراسم چهلم حضور پیدامیکرد .اما این هم چند سالی تعطیل شده است.

اگر گذارتان به قبرستان بیفتد با عکسهایی که برروی برخی از قبور حک شده تازه میفهمید که فلانی مدتی است فوت شده است وشما اطلاع نداشتید . این یکی از معایب برداشتن مراسم چهلم در شهر است .قبلا برای مراسم اربعین ویا همان چهلم پوستر چاپ می شد وبردرودیوار نصب می شد ومردم با دیدن عکس متوفی برایش فاتحه می خوانند ویا برای حضور در مراسم چهلم اقوام وخویشاوندان را اطلاع میدانند اما بابرداشتن مراسم چهلم در شهر اردکان مراسم سی ام آمده که مختص بانوان است ودر حد یک چهلم بریزوبپاش دارد وخرج ومخارجش کمتر از چهلم نیست.

حال سئوالی که مطرح می شود این است که چرا مراسم چهلم را برای رفاه برخی از اشخاص در شهر تعطیل کردند ؟ شاید در نگاه اول واز نظر آن عده ای که مجری این برنامه بودند برای تردد بین شیراز ویاسوج این برنامه خوب بود ولی چرا برپایی مراسم چهلم رادر شهر تعطیل کردند وتنها خواسته وحق بازماندان را از آنها سلب نمودند.

عده ای هم بدلیل این بدعت غلط اگر میخواهند برای اموات خود چهلم بگیرند از ترس حرف وحدیث مردم از برپایی چنین مراسمی امتناع می نمایند .رسم وفرهنگی غلط که عده ای برای رفاه حال خود بنا کردند باعث دوگانکی در شهر شده است.

شهر اردکان متشکل از چندمحله است که برخی از محلات برای خود مراسم چهلم برپامیکنند وبرخی دیگر خیر .حال تکلیف چیست.باید مراسم چهلم باشد یا خیر  مراسم چهلم علاوه بر جمع شدن وقرائت فاتحه برای اموات مورد نظر ،خود دید وبازدیدی بود که اقوام وخویشان گردهم جمع می شدند واز خوب وبد روز گار باهم صحبت می کردند.

شاید برخی توان مالی نداشتند تادر تمامی مراسمات  حضور پیدا کنند ولی چند خط درمیان می رفتند واعلام حضور می کردند. یکی از مزیت های چهلم این بود که یاد وخاطره اموات گرامی داشته می شد واو که دستش از دنیا کوتاه بود ومنتظر قرائت فاتحه ای بود این هم دریغ کردند.

شاید با برنامه ریزی می شد از خرجهای اضافی در مراسم روز چهلم جلوگیری کرد وبا این کار متاسفانه مراسم چهلم در شهررا تعطیل کردند.

اگر متفکرینی که برای جمع آوری مراسم چهلم بودند از خرجهای بسیار عروس ها وآن همه بریز وبپاشها وتالار های آنچنانی آنهم برای یک شب حرف نمی زند .مگر برای رفتن به تالارعروسی نباید یا به شیراز بروند یا به یاسوج بروند ودرکنارش با هزینه های جانبی هدیه ای هم پرداخت کنند وضمن شرکت در مراسم گناه تا پاسی از شب حسته وکوفته به منزل برسند باز هم می پرسیم چرا عده ای برای رفاه حال خود برای مُردگان درشهر چهلم نمی گیرند.

منبع: مارگون

نظرات بینندگان