کد خبر: ۱۱۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

سهم ناچیز روستاهای فارس از ورزش؛ «پرزیتونی‌»ها منتظر سالن ورزشی نباشند

بسیاری از روستاهای استان فارس با وجود داشتن جمعیت مناسب از داشتن یک سالن ورزشی محروم هستند.
به گزارش شیرازه، توجه به روستاها از آن جهت که سبب ماندگاری روستائیان در روستا می‌شود، مهم و همواره از سوی مسئولان مورد تاکید قرار گرفته است همچنین  توجه به مسائل و رفع مشکلات روستائیان مانع از مهاجرت آنها به شهرها و افزایش حاشیه‌نشینی می‌شود. 

یکی از مواردی که سبب ماندگاری روستائیان در روستاها می‌شود، فراهم کردن شرایط تفریح و نشاط است که قدرمسلم بسترهایی مانند سالن‌های ورزشی و پارک‌های بازی می‌تواند در این زمینه موثر باشد اما  بسیاری از روستاها در استان فارس با وجود داشتن جمعیت بالا از داشتن یک سالن ورزشی محروم هستند. 

سهم صفر درصدی از ورزش 

روستای پرزیتون فیروزآباد با 2400 نفر جمعیت سرانه ورزشی‌اش صفر است، این موضوع را مسعود شریفی دهیار روستا می‌گوید و نبود امکانات ورزشی و تفریحی را یکی از مشکلات روستا ذکر می‌کند. 

به گفته وی روستای پرزیتون نه تنها از داشتن سالن و فضای ورزشی محروم است بلکه فضای سبز یا محیطی برای تفریح خانواده‌ها و جوانان روستا وجود ندارد در حالی که فراهم کردن بسترهای لازم برای انجام تفریحات سالم سبب می‌شود که جوانان روستا به سمت اعتیاد کشیده نشوند.

 شریفی معتقد است که پرزیتون با 700 خانوار از روستاهای پرجمعیت شهرستان فیروزآباد است و شایسته نیست که از کمترین امکانات محروم باشد.

پرزیتونی‌ها منتظر سالن ورزشی نباشند

عزیزالله دالخان، معاون اداره ورزش و جوانان فیروزآباد با اشاره به اینکه سرانه ورزشی در این شهرستان هنوز با استانداردها فاصله دارد، از وجود موانعی برای تجهیز روستاها به سالن ورزشی سخن می‌گوید. وی محدودیت اعتبارات را دلیل اصلی کم توجهی به ورزش روستاها اعلام می‌کند. 

به گفته وی در چند سال اخیر اعتباری برای پروژه‌های جدید تعریف نشده و به همین دلیل نیز برای روستای پرزیتون برنامه‌ای برای ساخت سالن ورزشی در دست نیست اما با توجه به اینکه در روستا زمینی برای کاربری ورزش تعیین شده این امر در آینده محقق می‌شود. 

دالخان از صرف اعتبارات شهرستانی برای تکمیل پروژه‌هایی نظیر زمین چمن میمند و فیروزآباد، سالن ورزشی روستای رودبال و دیگر روستا سخن می‌گوید که سبب شده در حال حاضر هیچ پروژه جدیدی تعریف نشود. 

معاون اداره ورزش و جوانان شهرستان فیروزآباد از طرحی به نام خودیاری سخن می‌گوید که در صورت تامین اعتبارات از سوی خیران یا مردم سالن ورزشی و تجهیز آن با مشارکت دولت ساخته می‌شود. 

توجه به ورزش روستاها به اندازه ورزش در شهرها مهم است و چه بسا اهمیت این مسئله در روستاها بیش از شهرها است چراکه روستاها در صورت نداشتن امکانات مناسب به تدریج خالی از سکنه می‌شود و در مقابل حاشیه شهرها روز به روز گسترش می‌یابد. 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان