کد خبر: ۱۱۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه ها:

نامه رئیس «سیا» به سردار سلیمانی/ روایت سایت حامی دولت از مهندسی گفت‌وگوهای روحانی

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان


روایت سایت حامی دولت از مهندسی گفت‌وگوهای روحانی
یک سایت حامی دولت درباره گزارش صد روزه دولت نوشت: آقای رئیس‌جمهور! ذائقه مخاطب دیگر این گفت‌وگوها را برنمی‌تابد.
خرداد نیوز درباره مصاحبه تلویزیونی سه‌شنبه شب روحانی نوشت: برنامه‌های گفت‌وگوی رئیس‌جمهور از جنس تاک‌شوهایی است که ویژگی فرمی آن هر آنچه که باشد توسط تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور تأیید می‌شود. منتهی چیزی که در شرایط فعلی اتفاق می‌افتد، این است که سازمان صدا و سیما به عنوان یک رسانه از حق خودش تقریباً گذشته است. اینکه به هر حال از جانب مردم نماینده است که از رئیس جمهور سؤال کند و باید بتواند کارکرد نظارتی را دنبال کند.
سازمان صداوسیما در شرایط فعلی به دلایل مختلف سیاسی، بودجه‌ای و دلایل دیگر از این کارکرد تقریباً گذشته است و عمدتاً فرم کار را تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور تأیید می‌کند. حتی مجری مورد نظر را هم پیشنهاد می‌کند و یا تیم رسانه‌ای را سازمان صدا و سیما پیشنهاد می‌کند و رئیس‌جمهور آن را تأیید می‌کند. کمتر این اتفاق می‌افتد که چیزی مورد نظر رئیس‌جمهور نباشد و بخواهد در برنامه اتفاق بیفتد.
سؤالات برنامه و مجری از قبل با تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور هماهنگ می‌شود و میزان سؤالات بداهه هم در حدی اجازه داده می‌شود که نظم ذهنی رئیس‌جمهور به هم نخورد چرا که ایشان می‌خواهد گزارشی از عملکرد به مردم ارائه بدهد و قرار است که با مردم سخن بگوید. قرار نیست گفت‌وگوی چالشی صورت بگیرد. اینکه اینگونه برنامه‌های گفت‌وگو محور غیر جذاب شده به دلیل این است که قالب رسانه‌ای این برنامه‌ها بیشتر شبیه سخنرانی است.
بهتر این است که برنامه‌های چالشی هم وجود داشته باشند که رئیس‌جمهور خودش را در معرض سؤالات تعیین نشده‌ای قرار بدهد که مردم حس کنند مطالباتشان پرسیده می‌شود. این به نفع تیم دولت و قوای اجرایی کشور است.
صداوسیما مجری با تجربه زیادی دارد؛ به عنوان مثال مرتضی حیدری را اگر رها کنند فرد با تجربه‌ای در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی است. منتها اتفاقی که افتاده این است که این اجرا کاملاً باید کنترل شده باشد و خواهش شده که با حداقل بداهه برنامه را اجرا کند. برای اینکه رئیس‌جمهور می‌خواهد متکلم وحده باشد.
ذائقه مخاطب دیگر این گفت‌وگوها را برنمی‌تابد. این گفت‌وگوها بیشتر شبیه مونولوگ و متکلم وحده بودن است.
پیشنهاد این است که حتی این گفت‌وگو با ساعتی تأخیر پخش شود برای اینکه هر دو طرف هم از استرس کمتری برخوردار شوند. اگر هم مشکلی پیش بیاید تیم رسانه‌ای دولت می‌تواند بخش‌هایی را حذف کند.

سوء مدیریت فزاینده صدای روزنامه حامی دولت را هم درآورد
بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت گسترده برخی مدیران دولتی، صدای یک روزنامه حامی دولت را هم درآورد.
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خودنوشت: این روزها شاهد دو اتفاق قابل تأمل در اقتصاد هستیم، حراج سکه در بانک کارگشایی و اختلافاتی که در مورد افزایش قیمت نان میان مسئولان رخ داده است.
این دو اتفاق اگرچه ممکن است در ظاهر چندان ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند ولی با نگاهی دقیق‌تر می‌توان رگه‌های مشترکی از سوء مدیریت و غلبه اولویت‌های سیاسی بر منطق اقتصادی را در هر دو موضوع دید.
اینکه آیا واقعاً تصمیم بانک مرکزی تحت تأثیر حباب قیمتی و با هدف تأثیرگذاری بر قیمت‌ها بوده یا نه، موضوع دیگری است که قطعاً مواردی مانند ضرورت ایجاد تعادل در ذخایر طلا و ارز، جبران کسر بودجه و جمع‌آوری نقدینگی در تحلیل آن باید مورد توجه قرار بگیرند.
گذشته از این موارد، نکته مهم میزان قیمت‌هایی است که بسته‌های سکه در آن عرضه شده است. محاسبات نشان می‌دهند قیمت‌های اولیه عرضه از سوی بانک کارگشایی بنابر اعلام قبلی پایین‌تر از نرخ بازار بوده است، رقمی که با هدف شکستن قیمت بازار، طبیعی به نظر می‌رسید ولی این اقدام معنای نهفته‌ای هم در خود دارد چرا که عرضه سکه با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ بازار به معنای پرداخت یارانه به خریداران است. در واقع بانک مرکزی بنابر هدفی که در ظاهر برای خود تعیین کرده بود، سکه را با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار عرضه کرد و این معنایی جز پرداخت یارانه به خریداران ندارد.
درست است که به گفته مسئولان، قیمت پایه براساس قیمت‌های جهانی تعیین شده ولی در صورتی که قیمت بازار که نتیجه عرضه و تقاضا در داخل است، بالاتر از قیمت جهانی است، عرضه به قیمت جهانی به معنای اعطای یارانه به خریداران است. به این ترتیب اتفاق عجیبی رخ داده است و دولت دوازدهم را باید از جمله دولت‌هایی دانست که نه تنها به قشر نیازمند جامعه بلکه به دلال‌ها، واسطه‌ها و آنهایی که توانایی خرید یکجای حداقل بیست سکه تمام بهار را دارند هم یارانه می‌دهد! نکته مهم این است که آنچه در عمل اتفاق افتاد، ماجرای دیگری بود که جنبه دیگری از نگرانی‌ها را آشکار کرد؛ اگر نگوئیم در اغلب بسته‌ها حداقل در بسته‌های متعددی، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، بیشتر از قیمت سکه در بازار از آب درآمد ولی با این حال باز هم بسته‌های عرضه شده خریدار داشت!
این اتفاق یعنی خریداران انتظار دارند، قیمت سکه در آینده آنقدر افزایش پیدا کند که خرید سکه در شرایط کنونی، سودآور باشد. در ادبیات اقتصادی به چنین انتظاری، «انتظار تورمی» گفته می‌شود که یکی از عوامل واقعی مؤثر در افزایش تورم به حساب می‌آید.
این جو روانی، مسئله‌ای است که دولت قطعاً باید بیش از قیمت سکه در بازار به آن توجه داشته باشد و تلاشی بسیار بیشتر از ترکاندن حباب قیمتی سکه برای مدیریت آن انجام دهد.
این ضرورت را بگذارید کنار ضعف شدیدی که دولت این روزها در مدیریت موضوع ساده‌ای مانند قیمت نان از خود نشان داده است. افزایش قیمت نان در حالی طی یک هفته اخیر به موضوعی برای آشکار شدن بی‌تدبیری و ناهماهنگی دولت تبدیل شده که، این افزایش در اول آذر ماه، مصوبه‌ای بوده که از مدت‌ها قبل ضرورت اجرا و زمان آن معلوم بوده است. با این حال آنچنان در اجرای آن ناهماهنگی رخ داد که نمی‌توان به هیچ ترتیبی این مقدار از بی‌تدبیری را توجیه کرد.
در چنین شرایطی واقعاً دشوار است نسبت به موفقیت دولت در مدیریت انتظار تورمی موجود در جامعه امیدوار باشیم مگر اینکه رئیس جمهور با حساسیت بسیار بیشتری بر عملکرد همکاران خود نظارت کند و هشدارهای لازم را برای جلوگیری از تکرار و ادامه چنین اشتباهاتی به مسئولان دولتی بدهد.

جهانگیری اگر می‌خواهد نامزد شود باید از دولت روحانی جدا شود
معاون پارلمانی دولت اصلاحات می‌گوید اگر کاندیداتوری جهانگیری برای انتخابات 1400 قطعی است، او باید از دولت روحانی جدا شود.
محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با عصر ایران اظهار داشت: در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده لاریجانی نمی‌تواند کاندیدای اصلاح‌طلبان باشد در شرایطی‌که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی امکان حضور پیدا نکنند افرادی انتخاب خواهند شد که به جریان اصلاحات نزدیک‌تر باشند.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با حضور جهانگیری در انتخابات آینده تصور من این است، اگر کاندیداتوری آقای جهانگیری قطعی است باید از دولت جدا شود و فاصله بگیرد شرایط بهتری برای رای آوردن خواهد داشت و یادآوری کرد: حمایت دکتر روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد تعیین‌کننده نیست چراکه عملکرد دولت او هم جنبه‌های منفی و هم جنبه‌های مثبت دارد. اگر آقای جهانگیری خودش را از دولت فعلی کنار بکشد می‌تواند تنها پاسخگوی کارهای خودش باشد.

وزارت نفت بیشتر دنبال نمایش است تا بازخواست شرکت توتال
وزیر نفت به جای توبیخ مدیر توتال، تلاش می‌کند با فرافکنی، «نمایش موفقیت» را بازی کند.
این مطلب را روزنامه خراسان منتشر کرد و نوشت: نگاه و حافظه کوتاه‌مدت، تبعات عجیبی دارد. منظورم مشخصا «امکان فرافکنی» و «فرصت فرصت‌طلبی» مسئولان و سیاستمداران در دوره‌های مختلف است که البته این روزها در موارد متعدد و با شدت بیشتر، بروز کرده است. در این فضا، یک مقام مسئول می‌تواند درباره مطالبات موجود یا بازخواست درباره اقدامات اشتباه گذشته، به راحتی فرافکنی کند و خیالش راحت باشد که در آینده که همه چیز شفاف می‌شود، کسی او را برای اظهارات گذشته مواخذه نخواهد کرد، چرا که حافظه‌ها کوتاه‌مدت  است. همچنین می‌توان سوار بر موج اتفاقات فرصت‌طلبی کرد و نگران خوابیدن گرد و غبارها و زیر سوال رفتن اظهارات و مواضع گذشته نبود.
مسئول تدوین قراردادهای جدید نفتی، تیرماه سال گذشته- زمانی که وزارت نفت نیاز به گرفتن تاییدیه و مجوز استفاده از قراردادهای جدید داشت، زیان هر یک ماه تاخیر در اجرای این قراردادها را 8 تا 10 میلیارد دلار اعلام کرد؛ یعنی طبق ادعای ایشان هر سه ماه تاخیر کشور را به اندازه رقمی معادل درآمد سالانه کشور از صادرات نفت محروم می‌کند! اما حالا که بی‌اعتنایی وزارت نفت به نظرات کارشناسان و معطل کردن توسعه میادین مختلف کشور به قول شرکت‌های خاص و بدون ایجاد رقابت، بیش از یک سال توسعه میادین مهم و مشترکی چون آزادگان، فرزاد ب و فاز 11 پارس جنوبی را به تاخیر انداخته، دیگر کسی از زیان این تاخیر سخن نمی‌گوید. او خیالش راحت بود که در این رابطه به طور جدی مورد سوال قرار نخواهد گرفت.
نمونه دیگر، اظهارات وزیر نفت درباره وقت‌کشی توتال در اجرای قرارداد فاز 11 است. در حالی که مدیرعامل این شرکت، صریحا و به انگلیسی روان از تصمیم‌گیری درباره چگونگی ادامه این قرارداد با توجه به تصمیمات کنگره آمریکا سخن گفته، وزیر نفت از اشتباه در ترجمه و غرض و تمایل برخی برای اجرا نشدن قرارداد می‌گوید!
این در حالی است که وزیر محترم نفت باید قبل از هر چیز مدیرعامل توتال را خطاب قرار دهد و از او بپرسد که چه لزومی دارد هر روز درباره تبعات تصمیم احتمالی کنگره آمریکا سخن بگوید؟ هنوز که اتفاقی نیفتاده و اگر هم بیفتد طبق قرارداد توتال فقط در صورت تحریم سازمان ملل- طبق گفته خود وزیر نفت- می‌تواند از قرارداد خارج شود. همه ما می‌دانیم که این اظهارات دوپهلوی مدیرعامل توتال درباره اولین قرارداد پسابرجامی ایران، چه هراس و تردیدی در دل سرمایه‌گذاران برای ورود به ایران ایجاد خواهد کرد.
زنگنه اما به جای اعمال فشار و بازخواست صریح و علنی توتال، بیشتر حواسش به فضای داخلی است و تلاش می‌کند با فرافکنی، «نمایش موفقیت» بازی کند. او می‌داند که در فضای کوتاه‌مدت‌نگری، «موفقیت» مهم نیست و حتی اگر قرارداد پرسروصدای توتال نیمه‌کاره رها شود می‌تواند موضوع را به گونه‌ای، رفع و رجوع کند. البته صمیمانه آرزو می‌کنیم این گونه نشود و قرارداد اجرا شود اما در هر حال، این رفتار وزارت نفت مورد انتقاد است و حتی می‌تواند این سیگنال را به توتال بدهد که برای وزارت نفت بیش از اجرای موفق قرارداد، موفق نشان دادن خودش مهم است و امکان فرصت‌طلبی بیشتر را به توتال بدهد. چنان‌که طبق نظرات برخی کارشناسان، در قراردادهای بیع متقابل، شرکت‌های خارجی می‌دانستند که حتی در صورت تخلفات پیاپی، وزارت نفت ایران، چشم‌پوشی خواهد کرد تا در نمایش موفقیت داخلی بازنده نباشد.

مفت‌فروشی و حراج منابع ملی تدبیر نیست آقای زنگنه
ای کاش وزیر نفت هرگز پیگیر صادرات گاز نمی‌شد که هرگاه وارد این عرصه شده، ارزان‌فروشی و حراج منابع ملی اتفاق افتاده است.
این مطلب را روزنامه جوان مورد تأکید قرار داد و نوشت: وزارت نفت چندی پیش قرارداد صادرات گازی را با یک شرکت ایرانی- نروژی به امضا رساند که با وجود انتقادهای فراوان مورد حمایت وزیر نفت قرار گرفته است. این قرارداد گاز شیرین ایران رابه قیمت هشت سنت در اختیار یک شرکت نروژی قرار می‌دهد تا این شرکت با استفاده از گاز یارانه‌ای ایران، به سود خوبی دست پیدا کند. دو روز پیش وقتی از وزیر نفت درباره این موضوع سؤال شد، وی پاسخ جالبی داد: «اگر بخواهیم به قیمتی که به ترکیه گاز فروختیم به بقیه موارد عمل کنیم، باید بنشینیم تا گازمان به فروش برسد. این درست مثل کسی است که چهار دختر داشته و یکی را پسر شاه به عقد خود درآورده، حالا اگر بخواهد برای سه دختر دیگر هم همین اتفاق بیفتد، حتماً دخترها بی‌شوهر باقی می‌مانند.»
متأسفانه وزیر نفت به شکلی از این قرارداد و ارزان‌فروشی گاز سخن به میان می‌آورد که گویی وزارت نفت مجبور به حراج کردن منابع کشور است.
نمی‌دانیم وزیر نفت برای ارزان‌فروشی گاز به شرکت‌های دلال‌گازی چه اصراری دارد ولی باید شکر پروردگار را به جا آورد که قراردادهای صادراتی عراق و پاکستان توسط مهندس زنگنه امضا نشد، اگر چنین می‌شد، حجم حراج گازی ایران فراتر از اعداد امروزی بود. واضح و مبرهن است وزیر نفت صادرات و ال‌ان‌جی را از طریق خط لوله با یک فرمول ذهنی و ارزان‌فروشی برابر کرده که در هر دو مورد، ایران گاز خود را صادر نمی‌کند بلکه آن را می‌فروشد تا شرکت واسطه آن را صادر کند! همین نکته را وزیر نفت دو روز پیش بیان و تأکید کرد ایران صادرکننده ال‌ان‌جی نخواهد بود بلکه فروشنده گاز خواهد بود.
به بیان ساده‌تر، وزیر نفت با وجود اینکه روی صادرات گاز تأکید دارد اما در دو قراردادی که به امضا رسانده است، نقش صادراتی را به نقش فروشندگی تغییر شکل داده و این فروشندگی، با قیمتی اندک و در راستای تأمین منافع دلالان گازی است.
براساس این قرارداد، گاز شیرین و پالایش شده ایران به قیمت هشت سنت به شرکت نروژی فروخته می‌شود و این شرکت با کسر هزینه حمل و نقل، پول گاز ایران را تسویه و خود صادرکننده گاز خواهد بود، مانند کرسنت که گاز را در دریا تحویل می‌گرفت و خود صادرکننده گاز به شارجه بود. این مدل فکری وزارت نفت در دوران زنگنه، زنگ خطر بزرگی برای منافع ملی کشور است و در صورت اجرایی شدن قرارداد اخیر بدون تردید بدعت ناخوشایندی گذاشته خواهد شد که سرنوشت گاز ایران را در دست خودخواهد گرفت. بد نیست بدانید وقتی از وزیر نفت درباره قیمت گاز در این قرارداد سؤال شد، وی گفت: ارزان است شما هم بیایید بخرید!
چنین استدلالی نشان می‌دهد، نحوه تصمیم‌گیری در نفت چگونه است. وزیر نفتی که پیش‌تر گفته بود، هزینه تمام شده تولید یک مترمکعب گاز طبیعی 15 سنت است، حالا هر متر مکعب گاز را به هشت سنت کاهش داده و دو هفته پس از ابلاغیه قیمتی خود، قرارداد عجیبی را به امضا رسانده است. دلیل چنین تخفیفی به شرکت نروژی چه بوده است؟ کدام عقل سلیمی می‌تواند قبول کند که صادرات گاز با ضرر تمام، به سود کشور است و باید در این مسیر قدم برداشت؟

ایران

نامه رئیس «سیا»  به سردار سلیمانی
رئیس دفتر مقام معظم رهبری از نامه رئیس سازمان «سیا» به قاسم سلیمانی و بی‌توجهی وی به این نامه خبر داد. به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی در آیین تجلیل از ممتازان آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: همین اواخر زمانی که قاسم سلیمانی در بوکمال بود، رئیس سازمان سیا به وسیله یکی از رابطان خود در منطقه، نامه‌ای برای سردار سلیمانی فرستاد اما ایشان گفت «نامه تو را نمی‌گیرم و نمی‌خوانم و اصلاً با این افراد صحبتی ندارم»؛ اینها چه کسانی هستند که با استکبار این‌گونه برخورد می‌کنند؟ وی ادامه داد: امثال قاسم سلیمانی، محصول و تربیت‌ شده انقلاب اسلامی هستند؛ اوست که به رهبری نامه می‌نویسد و می‌گوید «فرزند و سرباز شما، قاسم سلیمانی.» وی با تأکید بر اینکه حوزه‌ها باید انقلابی باشند، افزود: هیچ راهی جز این وجود ندارد زیرا آینده تعالیم عالیه اسلام در کشور و جهان، شما طلاب جوان و نخبگان حوزه‌های علمیه هستید.

شرط اتحادیه عرب برای همکاری با ایران
دبیرکل اتحادیه عرب مدعی شد که اعراب آماده همکاری با ایران هستند به شرط آنکه ایران رفتارهای خود در منطقه را تغییر دهد.
به گزارش فارس، «احمد ابوالغیط» در سومین «همایش گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در رم گفت: «مهم این است که ایران رفتارهای خود در منطقه را کنترل کند و اگر ایران خط‌ مشی و رفتار خود را تغییر دهد، اعراب آماده همکاری با آن هستند.»

زنجانی ، هنوز یک ریال هم نداده است
وکیل شرکت نفت با بیان اینکه هنوز هیچ تغییری در پرداخت بدهی  یا صدور حکم بابک زنجانی حاصل نشده است، افزود: حکم بابک زنجانی قطعی صادر شده و درخواست اعاده دادرسی ایشان نیز رد شده است. به گزارش ایلنا، غلامرضا مهدوی افزود: ما فعلاً در حال شناسایی املاک تملک شده هستیم و از شرط و شروطی هم که مطرح شده، خبری نیست.  جز 2 هزار میلیارد تومانی که تملک شده حتی
یک ریال هم پرداخت نشده است و ایشان همچنان حدود 10 هزار میلیارد تومان بدهکار است. اخیراً خبرگزاری تسنیم از مهلت 10 روزه به زنجانی برای تسویه بدهی‌های خود به عنوان آخرین مهلت خبر داده بود.

آرمان

امروز؛ گفت‌وگوی تلویزیونی لاریجانی

علی لاریجانی رئیس مجلس امروز شنبه ۱۱ آذرماه به مناسبت روز مجلس ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه گفت‌وگوی تلویزیونی خواهد داشت. این گفت‌وگو به صورت همزمان از شبکه خبر و شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

رئیس جمهور 19آذر به مجلس می‌رود

سخنگوی هیات رئیسه مجلس، گفت: رئیس‌جمهور لایحه بودجه سال 97 را یکشنبه 19 آذر ماه به مجلس می‌آورد. بهروز نعمتی افزود: رئیس جمهور لایحه بودجه سال 97 را در جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه 19 آذر ماه 96 به مجلس خواهد آورد. وی ادامه داد: پس از تقدیم لایحه بودجه توسط رئیس‌جمهور به مجلس کار انتشار و توزیع آن بین نمایندگان و بررسی آن در کمیسیون آغاز خواهد شد.

انتقاد علم‌الهدی از یک وزیر

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان ‌رضوی تاکید کرد: حرف وزیر نیزه بر جگر مردم آسیب ‌دیده است که بگوید ما قیم مسکن این مردم نیستیم در حالی که همه در این حوزه مسئول هستند چه برسد به آقای وزیر. مشکل اشتغال و مسکن را در دستور کار قرار دهید و آن را برطرف کنید. آیت‌ا... علم‌الهدی با اشاره به اقدامات آستان قدس در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: این جریان نیز مولود تدبیر مقام معظم رهبری بود که در حکم تولیت آستان قدس رضوی اوامری صادر کردند و تولیت آستان قدس نیز معاونت امداد و بنیاد کرامت رضوی را راه‌اندازی کرد. وی افزود: کمک‌های مردمی با مدیریت جهادی سریع در سراسر منطقه پخش شد و این مانور قدرت رهبری در این نظام و مانور قدرت ولایت در این کشور بود. عزیزان مسئول ما ببینند و بدانند که طنطنه توانمندی و نظام‌سازی ولایت‌فقیه و مقام رهبری در این کشور چه می‌کند و باید سیاست حرکتی مسئولان ما در تداوم این تدبیر داهیانه مقام ولایت و رهبری باشد.

اتحادیه عرب آماده مذاکره با ایران

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، برای ایجاد ثبات و امنیت آماده مذاکره با ایران هستیم. روزنامه مصری «الوطن» در این باره نوشت، دبیرکل اتحادیه عرب ادعا کرد: مهم این است که‌ایران از برخی اقدامات خود در منطقه دست بردارد. وی گفت: ما نمی‌خواهیم بیش از این روابط با ایران رو به وخامت برود. ابوالغیط در سخنانی که در حاشیه کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد، گفت که کشورهای عربی آماده ورود به مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق‌هایی جهت ثبات منطقه خاورمیانه هستند.

دستور وزیر برای رسیدگی به اتفاقات گرگان

وزیر ورزش و جوانان در پی حواشی اخیر مسابقات کبدی قهرمانی آسیا در استان گلستان با ارسال نامه‌ای به استاندار گلستان خواستار رسیدگی به اتفاقات این مسابقات شد. سلطانی‌فر پس از حواشی مسابقات آسیایی کبدی که به میزبانی استان گلستان برگزار شد و مسئولیت تامین حفاظت آن بر عهده عوامل انتظامی استان بوده طی نامه‌ای به استاندار این استان خواستار بررسی و برخورد لازم و قاطع با مقصرین شد. در نامه دکتر سلطانی‌فر به سیدمناف هاشمی استاندار گلستان آمده است: «با توجه به‌اینکه مسئولیت نظم و امنیت داخل سالن و محیط پیرامون آن بر اساس مصوبات جلسات شورای تامین بر عهده یگان ویژه نیروی انتظامی بوده است، از جنابعالی می‌خواهم ضمن بررسی کامل موضوع با مقصران برخورد لازم و قاطع صورت پذیرد.»

سکوت اصولگرایان رضایت از احمدی‌نژاد نیست

دبیرکل حزب موتلفه گفت: سکوت اصولگرایان مطلقا نباید علامت رضایت از موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد تلقی شود. محمدنبی حبیبی در واکنش به ‌اینکه چرا اصولگرایان با توجه به گفتار و رفتار اخیر احمدی‌نژاد، سکوت اختیار کرده‌اند، گفت: معتقد به سکوت نیستم بلکه معتقد به بی‌اعتنایی اصولگرایان نسبت به احمدی‌نژاد هستم. دبیرکل حزب موتلفه تاکید کرد: یعنی تذکر اصولگرایان را خیلی مفید تلقی نمی‌کنم چون آقای احمدی‌نژاد ثابت کرده است که هرچه خودش به نظرش می‌رسد آن را حق مطلق می‌داند و تذکر و اظهار نظر خیلی در ذهن ایشان موثر نیست. وی افزود: بنابراین سکوت اصولگرایان مطلقا نباید علامت رضایت از موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد تلقی شود.

ورود ناو هواپیما برآمریکایی به خلیج‌فارس

ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» برای آنچه موسسه نیروی دریایی آمریکا «پیوستن به عملیات ضدداعش» دانسته، وارد آب‌های خلیج‌فارس شد. این ناو که هفت هزار و پانصد نفر خدمه، دارد، در ماه اکتبر سواحل سن‌دیه‌گو را به همراه 4 رزمناو اسکورت خود به مقصد آب‌های خلیج‌فارس ترک کرد. در حال حاضر گروه رزمی آبی خاکی ارتش ایالات متحده (متشکل از 3 شناور هاورگرافت رزمی) و واحد 15 تفگنداران دریایی این کشور هم در خلیج‌فارس حاضر هستند که البته گفته شده در عملیات ضدداعش شرکت ندارند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از طریق کانال‌های مختلف و نیز سفارت سوییس در تهران موضوع قتل جوان ایرانی در آمریکا در حال پیگیری موضوع هستیم و خواستار توضیح در این باره هستیم.

وطن امروز

ترکیه الزامی به رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نداشته است


ساعاتی پس از آنکه رضا ضراب در مصاحبه‌ای در نیویورک نام اردوغان را به عنوان مقام ترکیه‌ای مطلع از مبادلات این کشور با ایران برد، اردوغان اعلام کرد: با توجه به اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران فقط از سوی آمریکا بوده و سازمان ملل محدودیتی علیه این کشور اعمال نکرده است، ترکیه نیز الزامی به رعایت آنها نداشته است. روز پنجشنبه در مصاحبه رضا ضراب در نیویورک اعلام شد رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی و نخست‌وزیر وقت ترکیه از مبادلات تجاری این کشور با ایران مطلع بوده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران زیر نظر وی نقض شده است. وی تأکید کرد: ما هیچ تحریمی را نقض نکرده‌ایم. اردوغان گفت دنیا فقط آمریکا نیست. رضا ضراب در مصاحبه خود گفت بنابه گفته یکی از مقامات بلندپایه ترک اردوغان خود در زمان نخست‌وزیری طرح همکاری دو بانک ترکیه‌ای با ایران را امضا کرده است. رضا ضراب هم‌اکنون در نیویورک تحت بازداشت قرار دارد و متهم است تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است. طرح بررسی نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ترکیه نخستین‌بار در سال 2013 کلید خورد.

شرط دبیرکل اتحادیه عرب  برای رابطه با ایران


دبیرکل اتحادیه عرب مدعی شد اعراب آماده همکاری با ایران هستند به شرط آنکه ایران رفتارهای خود را در منطقه تغییر دهد. به گزارش فارس، «احمد ابوالغیط» در سومین «همایش گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» در رم خواستار تغییر خط‌مشی و رفتار ایران در قبال کشورهای عربی شد. ابوالغیط درباره روابط با ایران اظهار داشت: «مهم این است ایران رفتارهای خود را در منطقه کنترل کند و اگر ایران خط‌مشی و رفتار خود را تغییر دهد، اعراب آماده همکاری با آن هستند». طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابوالغیط همچنین بررسی‌های جدی در اتحادیه عرب درباره دستیابی به دیدگاه مشترک درباره منابع تهدید و راهکارهای تعامل جمعی با آن را ضروری برشمرد و افزود: «توافق درباره اولویت‌های امنیت ملی عربی یک ضرورت مبرم در مرحله کنونی است».

الحاق ناو موشک‌انداز سپر به دریای خزر در هفته آینده


فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: هفته آینده شاهد الحاق ناو موشک‌انداز سپر در دریای خزر خواهیم بود که نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریا است. به‌گزارش مهر، امیر دریادار خانزادی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نمازجمعه تهران به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش، با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش با تدبیر رهبری در مسیر خودکفایی حرکت بسیار منسجم و با برنامه‌ریزی و هدفمندی را آغاز کرده است، گفت: دشمن فکر می‌کرد با تحریم‌های ظالمانه می‌تواند حرکت رو به جلوی نیروی دریایی را متوقف کند اما پس از ساخت جماران، دماوند و سایر شناورهای نیروی دریایی نیز ساخته شد. وی تاکید کرد: هفته آینده هم شاهد الحاق ناو موشک‌انداز سپر در دریای خزر خواهیم بود که نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریاست.

تکذیب ادعای عدم صدور مجوز برای عبور هواپیمای نخست‌وزیر بلغارستان


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: موضوع عدم صدور مجوز برای عبور هواپیمای حامل نخست‌وزیر بلغارستان از آسمان ایران به هیچ وجه صحت ندارد. بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اخبار منتشره در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر عدم صدور مجوز پرواز به هواپیمای حامل نخست‌وزیر بلغارستان برای عبور از آسمان ایران گفت: موضوع عدم صدور مجوز به هیچ‌وجه صحت ندارد چرا که پس از درخواست رسمی سفارت بلغارستان در تهران برای دریافت مجوز پرواز هواپیمای بلغاری که حامل نخست‌وزیر آن کشور بوده است، مجوز عبور صادر شد. قاسمی افزود: آنچه رخ داد اعلام اشتباه اطلاعات پروازی و کد مجوز دریافتی توسط خلبان هواپیما به برج مراقبت در ایران بود که به همین دلیل هواپیما مورد شناسایی قرار نگرفت.

نظرات بینندگان