کد خبر: ۱۱۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

استهبان همچنان بدون شهردار اداره می‌شود

پس از گذشت بیش از سه ماه از آغاز فعالیت شورای اسلامی شهر در دور پنجم، شهر استهبان هنوز شهردار ندارد.
به گزارش شیرازه، شهرستان استهبان با دارا بودن کوه‌هایی سرسبز و چشمه‌هایی روان با کوه‌های سرسبز و سربه فلک کشیده در دامنه کوه‌های سرسبز جنوب شرق استان فارس و در انتهای رشته کوه زاگرس در 175 کیلومتری شیراز واقع شده است.

نام این شهرستان از لغت سته به معنای انگورستان گرفته شده و آبادانی این شهر ازسال746 هجری قمری پس ازویرانی آن در دوره مغول به‌دست امیرمبارزالدین آل مظفر صورت گرفته است.

حمداله مستوفی ازآن به عنوان شهرکی پر درخت که آب وهوای معتدل و میوه فراوان دارد یادکرده است.جغرافی‌نویسان اسلامی نیز نام آن را اصطهبان وگاهی هم اصطهبانات ثبت کرده‌اند ولی باگذشت زمان، فارسی‌زبانان آن را استهبان نامیده‌اند و در زبان محلی سابُنات یا صابونات گفته می‌شود.

استهبان را "شهرستان قرآنی" نامیده‌اند واز قدیم نیز به نجف کوچک مشهور بوده است، چرا که رونق مساجد، دارالقرآن‌ها، حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی و مذهبی این شهرستان از دیر باز زبانزد بوده و همچنین دارای تعداد زیادی حافظ کل قرآن کریم است.مردم شهرستان استهبان با تقدیم 500 شهید در دوران جنگ تحمیلی به نسبت جمعیت، بیشترین تعداد شهید را در کل کشور تقدیم کرده‌اند.

استهبان از شهرهایی است که در چند سال گذشته عمران و آبادانی در موضوع شهرسازی در آن تقویت شده و به اعتقاد شهروندان این شهر به جایگاه مناسبی در استان فارس دست یافته است.

موضوعی که این روزها بیشتر شهروندان و فعالان تشکل‌های مردمی در بخش‌های مختلف را نگران کرده وضعیت بلاتکلیف این شهر و نداشتن شهردار است. احمدفقیهی‌کیا که کارنامه مورد قبولی را در شهر استهبان داشت پس از آغاز فعالیت شورای پنجم، به درخواست شورای اسلامی گراش شهردار این شهر شد تا کلید شهر استهبان را به یکی دیگر تحویل دهد. اما پس از گذشت بیش از سه ماه، هنوز استهبان شهردار ندارد.

خبرنگار ما در این زمینه با تعدادی از شهروندان و فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر استهبان گفت‌وگویی انجام داده تا نظر آنان را در این زمینه جویان شود.

یکی از شهروندان استهبانی در این گفت‌وگو با اشاره به تاثیر منفی عدم فعالیت شهردار در استهبان اظهار داشت: معتقدم شهرداران بازوی بسیار مهم و تاثیرگذار در اجرای امور شهرها هستند و اگر شهرداران نباشند امور شهری نیز دچار خلل می‌شود.

محمدی بیان کرد: شهر استهبان بیش از سه ماه است به صورت سرپرستی اداره می‌شود و سرپرست شهرداری نیز اختیارات کامل ندارد که این موضوع در بخش‌های شهرداری سبب ایجاد مشکلات زیادی شده است.

وی افزود: درخواست ما از مسئولان شهرستان و همچنین استان فارس تسریع در انتصاب شهردار استهبان است و معتقدیم این مهم باید با جدیت دنبال شود.

یکی دیگر از شهروندان استهبانی که از فعالان فرهنگی و اجتماعی است به نظرسنجی صورت گرفته در مورد نداشتن شهردار در استهبان اشاره کرد و گفت: مردم بر این باورند نبود شهردار  در فعالیت های شهری و نظم عمومی اخلال ایجاد کرده است.

شهسوار افزود: کند شدن و در برخی مواقع توقف روند توسعه شهر و بروز کاستی و مشکل در ارائه خدمات شهرداری از دیگر دلایل نبود شهردار در استهبان است.

وی خاطرنشان کرد: منکر خدمات صورت گرفته توسط سرپرست شهرداری نسیتیم اما بدون شک وقتی فردی شهردار باشد از اختیارات بیشتری برخوردار است و عمران و آبادانی شهر رونق می‌گیرد.

یک شهروند دیگر نیز تصریح کرد: انتخاب شهردار توسط شورای شهر و تاکید بر تسریع در انجام روند موجود و صدور ابلاغ موضوع مهمی است که امیدواریم مورد توجه بیشر قرار گیرد.

کیانی افزود: امیدواریمهرچه زودتر شاهد انتخاب شهردار باشیم، بدون شک ارائه خدمات در شهر جریان می‌گیرد و به نفع مردم است که امید است دستگاه‌های متولی به این مهم بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: یک نظر سنجی در فضای مجازی صورت گرفت و در پایان اعلام شد که 82 درصد مردم بر این باورند که نبود شهردار در فعالیت‌های شهری و نظم عمومی اخلال ایجاد کرده اخلال کرده، نبود شهردار کند شدن یا توقف روند توسعه شهر را به همراه داشته و همچنین  نبود شهردار بروز کاستی و مشکل در ارائه خدمات شهرداری شده است.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: آشکار شدن ضعف برنامه‌ریزی شورای شهر از موضوع‌های دیگری است که شهروندان در این نظرسنجی به آن تاکید کرده‌اند.

حسن خوش‌نیت گزینه شورای شهر استهبان برای شهردار شدن

رئیس شورای اسلامی استهبان نیز در مورد آخرین روند انتخاب شهردار استهبان نیز اظهار داشت: حسن خوش‌نیت از اعضای شورای اسلامی دور چهارم استهبان به عنوان شهردار استهبان معرفی شده است.

سعید پرچمی با بیان اینکه درخواست ما از مسئولان تسریع در روند صدور حکم شهردار استهبان است افزود: گزینه‌ای که به عنوان شهردار استهبان معرفی شده دارای کارشناسی ارشد مدیریت بوده و مدیری خلاق، خوش فکر و خوش ذوق است.

وی گفت: دغدغه شهروندان استهبانی و تشکل‌های مردم نهاد برای تسریع در روند انتخاب شهردار به حق است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن شاهد آغاز فعالیت شهردار جدید استهبان باشیم.

براساس این گزارش، اعضای شورای اسلامی شهر استهبان در نخستین انتخاب خود، محمد هادی هاشم‌پور را با پنج رای موافق، به عنوان شهردار استهبان انتخاب و برای  ابلاغ حکم به استاندار فارس و فرماندار شهرستان معرفی کرده بودند.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان