کد خبر: ۱۱۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
خدمات اجتماعی فرهنگی سید نورالدین الهاشمی شیرازی؛

تاسیس حزب برادران با شعار استقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری / آموزش سواد به هزار نفر در مسجد وکیل / تاسیس چند موسسه خیریه جهت مقابله با بیماری‌ فراگیر حصبه و مالاریا

سید نورالدین شیرازی در زمستان‌های بسیار سخت دوران اشغال کشور، ستاد سوخت تشکیل و با کمک ارتش و روستائیان به تامین سوخت پرداخت و مردم شهر را از مرگ حتمی ناشی از سرمای خشک آن دوران سیاه نجات داد.
تاسیس حزب برادران با شعار استقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری / آموزش سواد به هزار نفر در مسجد وکیل / تاسیس چند موسسه خیریه جهت مقابله با بیماری‌ فراگیر حصبه و مالاریا
به گزارش شیرازه؛ زندگی پرشکوه سید نورالدین حسینی الهاشمی دارای حماسه‌آفرینی و خدمات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی فراوانی است که هر برگ آن را گفتار بسیار است. از همین رو شیرازه در قالب سه گزارش تاریخی به ذکر کوتاهی از آن پرداخته که در این نوشتار به خدمات اجتماعی_فرهنگی این روحانی برجسته اشاره شده که در ادامه شرح آن را می‌خوانید:

 در سال 1314 شمسی در شرایطی که رضا خان، روضه اباعبدالله (ع) را منع کرده بود وی با تاسیس هیئات مذهبی بزرگ در شیراز، اقامه عزای حسینی را واجب شرعی اعلام کرد. همچنین در سال 1324 با بنیان‌‌گذاری 12 هئیت مذهبی در دوازده محله اصلی شهر، چهره شیراز را دگرگون نمود و حیات دینی و رشد معنوی مردم را وارد عرصه جدیدی نمود  و بسیاری از مردم شیراز، او را بنیان‌گذار هیئات مذهبی می‌دانند. این عالم بزرگ با ساماندهی و جهت‌دهی به هیئات شیراز، از این محافل مقدس در جهت امور اخلاقی، سیاسی و اجتماعی استفاده نمود. در واقع هیئت‌های مذهبی فقط محفل عزاداری و سینه‌زنی نبود بلکه مکتب علمی و آموزشی و سیاسی بود.

شعار حزب برادران؛ استقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری
در سال 1322 شمسی که توده‌گری در ایران بیداد می‌کرد، ارازل و اوباش با پول هنگفت روس‌ها اغتشاش می‌کردند که آیت الله نورالدین چون سد پولادین در برابر آنان ایستاد. مرحوم نورالدین نقش بسیاری موثری در مبارزه با ظلم و حمایت از توده‌های مردم داشت. در همان سنوات حزب برادران را بر اساس برادری و اخوت ایمانی مردم تشکیل داد و در دورانی که تازه کشور از دست متفقین خارج شده بود این حزب 12 هزار عضو داشت. اصلی‌ترین شعار حزب برادران؛ استقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری بود.

در مرامنانه این حزب اهداف و راهکارهای تعریف شده که از جمله آن می‌توان به حفظ وحدت ملی ایران و توسعه‌ی مذهب جعفری اثنی عشری در آن، اجرای قانون اساسی بالاخص اعتبار نظارت علمای طراز اول (اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه) در مجلس سنا، ایالتی و ولایتی، تحول فکری در شئون ملی و مبارزه با خرافات، الغاء امتیازاتی که بر اثر خرافات و تعصبات جاهلانه در ادوار گذشته ایجاد شده و اثبات امتیاز این‌که موافق با عقل و طبع باشد، تعلیم عمومی نظام و تقویت نیروی دفاع و مبارزه با هرج و مرج، به کار انداختن منابع ثروت و منافع عمومی و تأمین بودجه‌ی کشور به نسبت درآمد نیز اشاره کرد.

مبارزه با استبداد در جمیع شئون اجتماعی از اهداف حزب برادران

همچنین تشدید مبانی روحانیت به نحوی که رتبه و راتبه در آن محفوظ باشد، تعمیم فرهنگ به ‌وسیله‌ی اجرای تعلیمات اجباری و عمومی از حیث آموزش و پرورش، حفظ مرکزیت ایران با رعایت آن‌که قطعات مملکت از همه‌ی شئون اجتماعی بدون امتیاز برخوردار باشند، ایجاد بهداشت عمومی از حیث تغذیه و دوا و حفظ الصحه و مسکن و تکثیر نسل به تسهیل امر ازدواج، ایجاد و تحکیم روابط حسنه‌ی بین‌الملل و دول اسلامی، مبارزه با استبداد در جمیع شئون اجتماعی از دیگر اهدافی است که اعضای این حزب درصدد تحقق آن بوده‌اند.‌

تاسیس چندین موسسه خیریه جهت مقابله با بیماری‌ فراگیر حصبه و مالاریا
اعضای حزب برادران به رهبری سید نورالدین شیرازی چند موسسه خیریه برای رفع نیازهای مردم تاسیس کردند. موسسه حمایت از بیماران فقیر، وسیع‌ترین بنیاد خیره‌ای بود که برای مبارزه با بیماری‌های فراگیر حصبه، آنفولانزا و مالاریا ایجاد شد. این موسسه با همکاری پزشکان متعهد طب جدید و متخصصان و داروسازان طب سنتی تحت مدیریت آیت‌الله شیرازی بسیار موفق عمل کرد و در آن شرایط بحرانی توانست اپیدمی بیماری‌های واگیردار را در سطح شهر شیراز مهار نموده و بخش قابل توجهی از مبتلایان را از مرگ حتمی نجات بخشد. اسناد حاکی از آن است که غیر از معالجه و مداوای مجانی، امکاناتی برای تامین حداقل غذا و پوشاک به واسطه تشکیلات برادران فراهم شده و برگه‌هایی برای استحمام رایگان در حمام‌های عمومی شهر در اختیار مردم قرار گرفته بود.

تامین سوخت در زمستان و نجات مردم شهر از مرگ حتمی ناشی از سرما
همچنین مقداری نان و آش و شوربای مجانی که در آن زمان قوت لا یموت مردم محسوب می‌شد به طور منظم و روزانه در سطح شهر از سوی همپیمانان این عالم بزرگ توزیع می‌شده است. در زمستان‌های بسیار سخت دوران اشغال کشور ستاد سوخت تشکیل داده و با کمک ارتش، روستائیان و عشایر تهیه و تامین سوخت مورد نیاز مردم را بر عهده گرفته و اقشار مستضعف را از مرگ حتمی ناشی از سرمای خشک آن دوران سیاه نجات داده بود. خلاصه اینکه؛ در دوران اشغال کشور توسط بیگانگان که نان قابل خوردن در شهرهای ایران یافت نمی‌شد و قحطی و گرسنگی و بیماری در سراسر ایران بیداد می‌کرد با خدمات بدون چشمداشت آیت‌الله نورالدین شیرازی و حزب برادران، شهر شیراز وضع نسبتا متفاوتی داشت.

آموزش سواد به هزار نفر در مسجد وکیل

یکی دیگر از اقدامات حزب برادران، توسعه و گسترش فرهنگ عمومی و ایجاد شرایط مناسب جهت آموزش اقشار مختلف اجتماعی شیراز است. در این راستا در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم به دستور رهبر حزب با توجه به کمبود فضای آموزشی نسبت به تعمیر و مرمت مسجد وکیل و تغییر فضای سالن آن به شکل کلاس‌های درس اقدام گردید. به گونه‌ای که ظرف مدت کوتاهی جمعیت سواد‌آموزان به هزار نفر رسید. همچنین سید نورالدین یکی از علمایی بود که در جهت مقابله با نظریات کسروی اقدامات گسترده‌ای داشت که شامل سخنرانی، برگزاری میتینگ و نشر مقالات مختلف بوده است. مقالات مختلف او که در واقع جوابیه‌ای نسبت به اظهارات کسروی بود در سال 1324 در کیهان منتشر شد و از پرخواننده‌ترین مقالات به شمار می‌آمد.

جهت احیای دین و دفاع از حق مردم مستضعف چون کوه ایستادگی کرد
در روزهایی که فضای اجتماعی و سیاسی ایران هر روز با فعالیت جریان‌های آشفته‌تر می‌شد و هر یک از گروه‌های وابسته به شرق و غرب جهت تحقق اهداف و منافع خود درصدد تکه تکه کردن کشور بودند، نفوذ معنوی آیت‌الله شیرازی در قشرهای مختلف مردم رو به افزایش بود و همین امر موجب شد تا مطبوعات سیاسی به ترور شخصیت ایشان روی بیاورد اما سید نورالدین در جهت احیای دین و دفاع از حق مردم مستضعف چون کوهی ایستاده بود.

ادامه دارد...
نظرات بینندگان