کد خبر: ۱۱۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
رئیس اتاق بازرگانی شیراز خبر داد؛

دور ریز غذا در ایران معادل 10 کشور اروپایی است

رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: دور ریز غذا در ایران معادل ۶۰ درصد درآمد نفتی کشور است.
به گزارش شیرازه، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی شیراز در مراسم روز جهانی غذا در شیراز با اشاره به اینکه مردم ایران معادل ۶۰ درصد درآمد نفتی کشور و به اندازه ۱۰ کشور اروپایی که مواد غذایی به سلطه زباله می‌ریزند دوریز غذا دارند گفت: بیشترین حجم ضایعات در ایران مربوط به نان، میوه و سبزیجات و برنج است که حجم ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ۳۵ میلیون تن و ارزش ۱۵ میلیارد دلار است در حالی که سالانه در جهان ۹۰۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند که با این مقدار ضایعات مواد غذایی دوریز می‌توان فقر را در جهان ریشه کن کرد.

وی بیان کرد: در کشور‌های در حال توسعه ضایعات غذا بیشتر مربوط به فرآیند برداشت تا فرآوری است و در کشور‌های توسعه یافته بیشترین ضایعات غذا در خرده فروشی‌ها و به دست مصرف کنندگان نهایی اتفاق می‌افتد.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز تصریح کرد: تحلیل زیان ناشی از ضابعات غذا در ایران در بخش منایع آبی واقعیت‌های تکان دهنده دیگری را فاش می‌کند که میزان آبی که برای ضایعات کشاورزی در ایران مصرف می‌شود معادل ۹ و ۳ دهم میلیارد متر مکعب و معادل کل آب مصرفی مردم کشور و صنایع است.

رازقی با بیان اینکه در ایران به دلیل نداشتن صنعت بازیافت پیشرفته بخش قابل توجهی از مواد غذایی تلف می‌شود، افزود: کاهش ضایعات مواد غذایی در درجه اول باید با ارتقاء فناوری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در زنجیره تولید کنترل شود و سپس به موضوع فرهنگ سازی برای مصرف کننده نهایی پرداخته شود.

وی ادامه داد: صنایع غذایی بیشتر از خودروساز‌ها اشتغال ایجاد می‌کنند و بر اساس اطلاعات رسمی مرکز آمار ایران بیش از یکصد و ۹۰ هزار نفر در حوزه صنایع غذایی ایران به فعالیت مشغول اند و میزان صادرات صنایع غذایی ایران ۴ و نیم میلیارد دلار برآورد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز اضافه کرد: فعالان صنایع غذایی کشور اعتقاد دارند تنها با توسعه بازار‌های منطقه‌ای امکان صادرات محصولات غذایی به میزان ۴۰ برابر صادرات فعلی به کشور‌هایی مانند روسیه وجود دارد.

رازقی اظهار کرد: آخرین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است، که صنایع موتوری و خودروسازی رتبه سوم اشتغال را با یکصد و ۳۰ هزار کارگر در اختیار دارند و صنایع غذایی به میزان ۵۰ هزار شغل بیشتر از صنعت خودروسازی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ واحد صنعت غذا در فارس فعال است که از این تعداد حدود ۸۰ واحد عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی استان فارس هستند.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان