کد خبر: ۱۱۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
مسئول سازمان اردویی و راهیان نور سپاه فجر فارس در گفتگو با شیرازه؛

اعزام سالیانه 80 هزار نفر از فارس به سفرهای راهیان نور/ عدم همکاری نهادهای دولتی در پذیرایی از زائران شهدا

عوض‌پور گفت: در مجموع سالیانه 80 هزار نفر از استان فارس در غالب کاروان‌های متمرکز و غیرمتمرکز به مناطق جنوب اعزام می‌شود که خدمات‌رسانی به آن‌ها بر عهده سپاه فجر استان فارس است.
اعزام سالیانه 80 هزار نفر از فارس به سفرهای راهیان نور/ عدم همکاری نهادهای دولتی در پذیرایی از زائران شهدا
به گزارش شیرازه؛ هر ساله با فرا رسیدن موسم عاشقی خیل عظیمی از نوجوانان و جوانان برای تجدید پیمان، عازم دیار جنوب شده و چند روزی را در سرزمین ستارگان زمین سپری می‌کنند. مشقت‌های فراوان ایجاد زیر ساخت و خدمات رسانی به میهمانان عشق اگرچه به چشم نمی‌آید اما حقیقتا کار ساده‌ای نیست و نیازمند برنامه‌ریزی و سازماندهی بسیاری است. از همین رو شیرازه در گفتگو با نبی‌ا... عوض‌پور، مسئول سازمان اردویی و راهیان نور سپاه فجر فارس به شرح جزئیات سفرهای راهیان نور پرداخته که در ادامه شرح آن را می‌خوانید:

نبی ا... عوض‌پور مسئول سازمان اردویی و راهیان نور سپاه فجر فارس در گفتگو با شیرازه، گفت: سفرهای راهیان نور در اردیبهشت ماه همزمان با سالگرد آغاز عملیات «بازی دراز» تحت عنوان کاروان‌های راهیان نور شمال غرب و غرب کشور آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد. سپس از نیمه دوم مهر ماه کاروان‌های راهیان نور دانش‌آموزی تحت عنوان "از مدرسه تا مدرسه" یعنی از مدرسه تحصیلی تا مدرسه دفاع مقدس آغاز و تا 15 اسفند ادامه دارد. البته برای سال 96 برنامه داریم  25 هزار نفر از دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم به مناطق جنوب اعزام شوند.

همراهی یک تیم چهار نفره با اتوبوس دانش‌آموزان
اعزام سالیانه 80 هزار نفر از فارس به سفرهای راهیان نور/ عدم همکاری نهادهای دولتی در پذیرایی از زائران شهداعوض پور افزود: مرحله اول اعزام دانش‌آموزان پسر که از مهرماه آغاز شده بود اکنون به پایان رسیده است و الان در مرحله دوم، اعزام دانش‌آموزان دختر را در برنامه قرار داده‌ایم که تا 24 آذر ماه ادامه خواهد داشت. پس از امتحانات تحصیلی، اعزام مجدد دانش‌آموزان از 38 شهرستان فارس شروع و تا تاریخ 10 اسفند به پایان خواهد رسید.‌ هر یک از اتوبوس دانش‌آموزان‌ را یک تیم چهار نفره پاسدار، طلبه، خادم الشهدا و معلم مدرسه‌ همراهی می‌کند. پاسدار وظیفه امنیت کاروان، خادم الشهدا برای ارتباط‌ چهره به چهره با دانش‌آموزان و جذب آن‌ها جهت انتقال گفتمان ایثار و شهادت، طلبه کاروان جهت پاسخگویی به شبهه‌ و سوالات شرعی و معلم برای مراقبت از دانش‌آموزان همراه کاروان هستند.

5400 دانشجو و 1200 طلبه در بازدید از مناطق جنگی
مسئول سازمان اردویی و راهیان نور سپاه فجر فارس ادامه داد: البته همزمان با کاروان‌های دانش‌آموزی، اعزام دانشجویان از اواسط بهمن ماه شروع شده که به طور متوسط 5400 دانشجو و 1200 طلبه به طور متمرکز از فارس از مناطق جنگی بازدید خواهند کرد. همچنین اعزام 22 هزار و پانصد نفر در راهیان‌ نور محلات و حدود سه هزار نفر از قشرهای مختلف در نیمه دوم اسفند انجام خواهد ‌شد. علاوه بر این اعزام خودروهای شخصی در ایام نوروز انجام می‌گیرد که معمولا هشت هزار نفر در قالب خودرو شخصی از مناطق جنوب بازدید دارند‌.

اعزام سالیانه 80 هزار نفر از فارس
وی تصریح کرد: لازم به ذکر است اعزام‌ها در دو قالب متمرکز و غیرمتمرکز انجام می‌شود. در اعزام متمرکز تمام مسئولیت‌ها بر عهده سازمان اردویی سپاه فجر است. اعزام‌ غیرمتمرکز توسط نواحی انجام و خدمات‌رسانی در برخی حوزه‌ها از جمله اسکان بر عهده ما است. البته معمولا برای اسکان عمومی برخی زائران غیرمتمرکز دچار مشکل هستیم که از برخی مکان‌های عمومی همچون مدارس، حسینیه و غیره استفاده می‌شود. به طور کلی سالیانه در مجموع 80 هزار نفر از استان فارس در غالب کاروان‌های متمرکز و غیرمتمرکز به مناطق جنوب اعزام می‌شود که خدمات‌رسانی به آن‌ها بر عهده سپاه فجر استان فارس است.

700 خادم الشهید فعال جهت پذیرایی از زائران
نبی ا... عوض‌پور خاطر نشان کرد: علاوه بر اسکان و تامین خوراک زائران‌، پشتیبانی‌های ایمنی و امنیتی جاده‌ها، روایتگری در مناطق از جمله مسائل مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا ممکن است با کمترین بی‌توجهی فجایعی رخ دهد که به طور مستقیم و غیرمستقیم سلامت زائران را تحت تاثیر قرار دهد.‌ 4200 نفر جهت خدمت به زائران مناطق جنوب در سامانه کوله‌بار راهیان نور فارس ثبت نام کرده‌اند که از این میان 700 نفر به طور مستمر فعالیت دارند.

عدم همکاری نهادهای دولتی در پذیرایی از زائران شهدا
عوض پور متذکر شد: سفرهای راهیان نور یک فرصت جهت اردو و استفاده معنوی است و هر ساله میزبان خیل عظیمی از زائران شهدا هستیم. کاروان‌های راهیان‌نور صرفا با همت و اراده سپاه و بسیج انجام می‌شود و هیچ یک از نهادهای دولتی از استانداری گرفته تا سایر ارگان‌ها ‌هیچ خبری از سختی‌های پذیرایی از زائران شهدا نداشته و کمترین همکاری مادی و معنوی با ما ندارند.
نظرات بینندگان