کد خبر: ۱۱۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
امید به احیای تالاب با تداوم بارش:

بستر پریشان آماده آبگیری است/ کشاورزی اطراف تالاب کنترل شود

بارش‌های اخیر در شهرستان کازرون باعث شد بستر دریاچه خشکیده پریشان آماده آبگیری شود. اگر کشاورزی و چاه های غیر مجاز بگذارند شاید بتوان به احیای دریاچه امیدوار شد.
به گزارش شیرازه، دریاچه پریشان سالهاست که با بجرانی خشکی دست و پنجه نرم می کند، همزمان با فصل زمستان بستر دریاچه خیس و تا حدودی آبگیری می شود اما عوامل مختلفی باعث می شود ظرف چند ماه همان میزان آب نیز دوباره از دست برود.

کشاورزی اطراف دریاچه و خشکسالی تاکنون نگذاشته که کمی از آلام این دریاچه کاسته شود.  اما طی چند روز اخیر بالاخره باران‌های به نسبت مناسبی خاک پریشان را با آب آشنا کرد و باعث شد بستر این دریاچه برای آبدار شدن آماده شود.

در این مدت بیش از ۹۰ میلی‌متر باران در کازرون باریده که بر اساس اعلام هواشناسی میزان بارش در این منطقه بیشتر از دیگر نقاط استان بوده از این رو امید است در صورت ادامه روند بارش باران بتوان امسال این دریاچه را پرآب دید.

در این خصوص  دبیر موسسه­۱۳ فروردین در این خصوص گفت: اکوسیستم تالاب پریشان تا قبل از اینکه دست نخورد و در آن آشفتگی ایجاد نشود در منطقه بصورت یک زیست بوم پایدار به حیات خود ادامه می­ داد اما دخالت انسان به این تالاب باعث شد که طی چند سال اخیر تالاب دچار کم آبی و خشکی شود.

سیدعلی­ اکبر کاظمینی افزود: در صورت عدم دخالت انسان، طبیعت خود روند احیاء این تالاب را کاملا کنترل می­ کند و  افزایش میزان بارندگی منطقه باعث می شود که این دریاچه جاری شود.

 وی ادامه داد: بر اساس تجربه در صورتی که بارش باران امسال در این منطقه به ۳۵۰ میلیمتر برسد شرایط برای احیای دریاچه و آبدار شدن آن فراهم می شود.

وی بیان کرد: بارندگی های اخیر در شهرستان کازرون بستر دریاچه را خیس کرده از این رو با ادامه روند بارش دریاچه احیا می شود.

این عضو شورای شهر شهرستان کازرون با اشاره به خشک شدن نی زارهای پریشان بیان کرد: جوامع درختچه گز در بستر پریشان بخصوص در شرق و غرب آن رو به گسترش است و گونه های علفی از خانواده اسفناجیان سطح تمام بستر پریشان را پوشانده اند.

وی  بیان کرد: افزایش چاه ها و چهار فصل شدن کشاورزی و سیستم های نوین آبیاری و کشت های زیر پلاستیکی منجر به پمپاژ آب از اعماق زمین در تمام فصول شده و بزرگترین تالاب آب شیرین ایران به مصیبتی گرفتار شده است.

کاظمینی افزود: تا زمانی که تمام چاه های غیر مجاز پر نشود و چاه های مجاز نیز با محدودیت برداشت مواجه نشود بارندگیها و آبهای جاری شده در پریشان نمی توان بر وضعیت تالاب تاثیر زیادی بر جای گذارد.

وی به راهکارهای پیش رو برای جلوگیری از این روند نیز پرداخت و گفت: چاه های غیر مجاز که باید پر شوند و چاه های مجاز و اراضی نزدیک به دریاچه نیز باید از سوی دولت خریداری شوند تا این تالاب ادامه حیات بدهد.

کاظمینی با اشاره به اینکه فواید تالاب فقط در بخش کشاورزی نیست، افزود: تالابها بر آب و هوای کشاورزی نیز موثر هستند و برخی کشاورزیهایی که انجام می شود به خاطر تغییرات آب و هوایی است که توسط تالاب به وجود آمده که یک نوع کشاورزی را امکان پذیر کرده است.


منبع: مهر


نظرات بینندگان