کد خبر: ۱۱۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
به همت سازمان فرهنگی اجتماعی برگزار شد:

چهارمین جشنواره ورزش های بومی و محلی بانوان شیراز

چهارمین جشنواره و دومین دوره مسابقات ورزش های بومی و محلی بانوان شیراز برگزار گردید.
به گزارش شیرازه، سرپرست معاونت فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: شهرداری در سالهای اخیر توجه ویژه ای به گسترش و ایجاد زیر ساخت های ورزشی داشته و اکنون علاوه بر ادامه روند افزایش زیر ساخت ها بر توسعه نرم افزاری نیز توجه شده است و از این رو ورزش بانوان و سلامت بانوان دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد.

سید عباس آتش زمزم با اشاره به اینکه دوره مسابقات ورزش های بومی و محلی بانوان در چهار رشته هشت خانه، یک قل دو قل، دال پلان و هفت سنگ مهارتی برگزار می شود گفت: در این جشنواره علاوه بر مسابقه ورزش های بومی و محلی بانوان به ابعاد دیگر هویت فرهنگی سنتی نیز همچون  غذاهای محلی، ساز محلی، بازی های محلی، صنایع دستی و لباس محلی توجه شده است و در این جشنواره بخش ویژه ای به این موضوعات اختصاص یافته است.

رییس هیأت ورزش‌های همگانی استان فارس و عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیزدر آیین گشایش چهارمین جشنواره و دومین دوره مسابقات بازی های بومی محلی بانوان شیرازی گفت :امروز با توجه به نقش بی بدیل بانوان در تربیت خانواده سالم، توجه به ورزش بانوان یک امر ضروری است.

سیروس پاک‌فطرت افزود:مسئولین باید به توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان توجه بیشتری کنند.

مدیرکل دفتر بانوان استانداری فارس نیز گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف در زمینه ورزش به ویژه ورزش بانوان امروز یک ضرورت است که نهادهای متولی باید در این مسیر گام بردارند.

معصومه دستغیب افزود: از بانوان انتظار داریم با شروع حرکتی نوین، مطالبه‌گر ساخت سالن‌های ورزشی در نقاط مختلف شهر و توسعه ورزش بانوان باشند.

لیلا دودمان نیز در پیام خود برای این جشنواره بیان داشت : به تحقيق، ورزش و بازی‌های بومی و سنتی که از دیرباز همزاد و همنشین انسان بوده، يك پديده‌ی کاملاً فرهنگي است که حاوی ارزش‌های انسانی، اخلاقی و ابزاری برای انتقال عقاید، فرهنگ و تمدن از نسلی به نسل دیگر می‌باشد.

وی گفت: نمی توان کارکردهای اجتماعی و فرهنگی این بازی‌ها و ورزش‌ها را از نظر دور داشت و ورزش را به یک مجموعه مهارت‌هاي حركتي و صرفاً زيستي فروکاست.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیرازافزود: ضروری است این بازی‌ها و ورزش‌های بومی وارد سبک زندگی مردم گردد و برخلاف روند رایج در جامعه‌ی ما؛ نمي‌توان سبک زندگی مردم را با استفاده از پروژه‌هاي توسعه‌محور یا اخلاق‌محور؛ به شکل دلخواهمان از نو ساخت واگر مي‌خواهیم چیزی را عمومی کنیم تنها کافی است آن را تبدیل به یک «ضرورت» نمائیم ، زیرا ضرورت شدن یک پدیده آن را به یک سبک زندگی تبدیل می‌نماید،بنابراین باید این بازی‌ها و ورزش‌های سنتی را ضروری ساخت.

دودمان تصریح کرد: بر این اساس جهت تحقق این اهداف بلند؛ بسیج منابع و بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی چون رسانه‌هاي گروهي، نهادهایی چون اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، اداره کل ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها و NGO ها را در نظر خواهیم داشت.

او بیان داشت: به امید روزی که هیچ یک از ورزش‌های سنتی و بازی‌های محلی دیگر در سطح «محلی» نمانند و همانند بازی چوگان و البته به نام کشور عزیزمان ایران به عنوان یک ورزش المپیکی در جهان شناخته شوند.

نظرات بینندگان