کد خبر: ۱۱۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶
اولین اتومبیل ران حرفه ای کازرون :

دوست ندارم زادگاهم را ترک کنم / تربیت بدنی هیچ کمکی نکرد، روزها پشت درب بسته بودیم

اولین اتومبیل ران حرفه ای کازرون گفت: از دوران دبستان با وجود این که از لحاظ فیزیکی دسترسی به پدال‌ها نداشتم ولی با نشستن در بغل پدرم با فرمان ماشین به طور کامل آشنا شدم.

به گزارش شیرازه، توسعه‌ی هر رشته‌ی ورزشی نیازمند فراهم شدن بستر و امکانات مخصوص آن رشته است که متأسفانه این وضعیت در برخی از مواقع برای ورزشکاران فراهم نمی شود.

کازرون، یکی از شهرستان های مهم عرصه ورزش فارس محسوب می‌شود اما برخی از این هیأت‌ها نظیر موتور سواری و اتومبیل‌رانی با وجود جذب ورزشکاران و سامان‌دهی آن‌ها، از نبود امکانات رنج می برند.

 یکی از این جوان‌هاست که با وجود مشکلات فراوان سعی دارد به صورت حرفه ای رشته‌ی اتوموبیل رانی را به صورت حرفه ای دنبال کند پای صحبت‌های او در گفت وگوی زیر می نشینیم.


گفتگو با اولین اتومبی ران حرفه ای کازرون اشکان حاتمی


سلام.یک بیوگرافی مختصر از خودتان وعلاقه مندی به رانندگی با سرعت بفرمایید

به نام خدا .با سلام خدمت مخاطبان وبه خصوص کازرونی‌های دوست داشتنی.من اشکان حاتمی هستم متولد 1377 در کازرون  محله‌ی بلوار.

اگر بخواهیم سابقه‌ی علاقه مندی به رانندگی را جست وجو کنیم

از اول ابتدایی با وجود این که از لحاظ فیزیکی دسترسی به پدال‌ها نداشتم ولی با نشستن در بغل پدرم با فرمان ماشین به طور کامل آشنا شدم ومسیرها را طی می‌کردم وازاین استمرار نه تنها باعث از بین رفتن هراس از رانندگی وماشین گردید بلکه علاقه به سرعت را در من جوانه زد.

هم‌زمان با دوره نوجوانی در سن 15 سالگی به طور کامل، مهارت رانندگی را آموخته بودم وبا اشرافیت کامل حرکات نمایشی را نیزبا  تبحر خاصی  یاد گرفتم.

گفتگو با اولین اتومبی ران حرفه ای کازرون اشکان حاتمی


-خیلی افراد وجوان‌ها به رانندگی علاقه‌مند هستند ومتبحر،چه طور شد که به سوی حرفه‌ای شدن در این رشته گام برداشتی؟

رانندگی برای من یک سرگرمی نیست،لذت بخش ترین حس زندگی خود را پشت فرمان ماشین به دست می آورم.

برای اثبات توانمندی ورسیدن به خواسته‌‌ی درونی خود تصمیم گرفتم که در مسیر درست واصولی گام بردارم وپله های موفقیت را در این مسیر طی کنم.برای اولین بارهنگامی که متوجه شدم در شیراز پیست اتومبیل رانی راه اندازی شده به تماشا رفتم ودر یک مسابقه آماتور کارتینگ شرکت کردم.از بین 22 نفر حاضر نفر 4 شدم که این خود انگیزه‌ی جدیدی به من داد.

پیشنهادعضویت دائم در پیست کارتینگ با مزایای خوب به من داده شد ولی چون رانندگی با اتومبیل را بیشتر ترجیح می‌دهم واین که درشیراز باید حاضر می شدم نپذیرفتم.

به تهران رفتم پیست‌های بزرگی را از نزدیک دیدم ودر آن جا نیز با مشاوره‌ی افراد حرفه‌ای وعلاقه‌مندی خودم یک ماشین بی ام دبلیو ecبا موتور m5.b250شش سیلندر خریداری کردم به قیمت 50 میلیون تومان.

-خب یعنی لذت رانندگی را در پشت همین ماشین‌های تولید داخل نمی شود تجربه کرد؟

هر ورزشی ابزار خاص خود را دارد همان طور که ورزشی مثل اسکی ،قایق رانی و....وسایلی را لازم دارنددر  اتومبیل رانی نیز بایستی برای حرفه ای رفتار کردن وپیشرفت مورد نظر یک ماشین تخصصی خریداری کرد با ماشین‌های معمولی هر گز نمی‌توانید والبته نباید به انجام مسابقه یا حرکات نمایشی پرداخت.

ماشین‌های مخصوص اتومبیل رانی استحکام سازی، سبک سازی، تقویت شاسی، افزودن جایگاه سوخت اضافه و رول بندی های خاص خود را دارد در این جا تأکید می‌کنم که هرگز به فکر انجام حرکات نمایشی وسرعت بیش از حد مجاز به وسیله‌ی ماشین معمولی نباشید.

گفتگو با اولین اتومبی ران حرفه ای کازرون اشکان حاتمی

-برگردیم به شرایط شما پس از خرید ماشین با وجود آگاهی به نبودن پیست ماشن سواری در کازرون چرا پیشنهاد شیراز را رد کردید ؟

ببینید پدر من پیشکسوت ورزش کازرون هست واین علاقه به رانندگی و ورزش حرفه‌ای را از او یادگرفته ام در عین حال همواره عشق به زادگاه و مقاومت در برابر مشکلات نیز به من آموخته، من می‌دانستم که این یک حرکت نوین هست وبرای اولین بار در کازرون فردی یک اتومبیل پیست را خریداری کرده.

یکی از اهداف من  در این مسیرمطرح شدن نام دیارم کازرون وآموزش به فرزندان زادگاهم است .خب البته؛ ولی افتاد مشکل ها...

ماشین را توسط باربری به کازرون منتقل کردیم و با شور وشوق خاصی توسط پدرم به تربیت‌بدنی‌ مراجعه‌کردیم.

اگرتوجه کرده باشید اولین تابلوی ورودی مجموعه ورزشی شهدای کازرون هیأت اتومبیل‌رانی و موتورسواری چشم نوازی می کند.

منتهی بی‌مهری ها شروع شد نه تنها هیچ استقبالی از ما صورت نگرفت و بلکه آب پاکی نا امیدی را بر روی دست ما ریختند که تنها ماشین‌تان را در پارکینگ بگذارید ولنگش بکشید.

گفتگو با اولین اتومبی ران حرفه ای کازرون اشکان حاتمی


-بـه صـورت شـفاف مشکلات پیش روی خودتان را بگویید ممنون می‌شم

ببنید پس از ساعت‌ها پشت در بسته مدیریت تربیت بدنی ماندن پاسخ درستی دریافت نکردیم ، یعنی اصلاً به حرف های ما گوش ندادند با وجودی که به همراه مسؤول هیت اتومبیل‌رانی وپدرم که یک پیشکسوت ورزش همین شهر است رفته بودم.

در آن‌جا  آقای احمدی نیز که شناخت کافی از خانواده‌ی ما دارد پیشنهاد داد که خودتان دنبال تأمین زمین مورد نظر برای تمرین وآموزش باشید.

خب تا کنون به هر دری زده‌ایم مکانی را پیدا نکردیم.

ببینید برای این رشته، زمین خاکی مناسب نیست بایستی آسفالت باشدحتی خودمان پیشنهاد دادیم در فضای آزاد مجموعه‌ی ورزش شهید فهمیده در هفته یک روز تمرین کنم قبول نکردند.

به میدان تره بار مراجعه کردیم آن‌ها هم می‌گویند تربیت بدنی متولی این کار هست وبرای ما مسؤولیت دارد.

حتی برای پلاک دار کردن و تردد در بین جاده نیز تربیت بدنی حاضر به دادن پلاک ورزشی و معرفی به راهنمایی رانندگی نیست.

-اشکان به جز خودت علاقه‌مندان دیگری هم در کازرون هست؟

عشق به سرعت و هیجان در خون جوان بوده وهست به خصوص در این دوره‌ی زمانی.بله در حدود 20 نفر علاقه‌مند به رشته‌ی دریفت وسرعت اتومبیل‌رانی هستند وپی‌گیری‌هایی هم با حضور همین افراد شده ،حتی در برهه ای گفتند اگر تعداد 10 نفر باشید مکان در نظر می‌گیریم ولی با 20 نفر هم بر حرف خود پایبند نبودند وهمه سرگردان شدند.ببنید من حاتمی برای اولین بار رفته ام هزینه ای که می‌توانستم یک ماشن مدل بالای شیک خریداری کنم ودر خیابان جولان دهم آمده ام برای ورزش هزینه کردم وبرای شهرم ارزش قائلم. شک ندارم اگر مکانی در نظر گرفته شود افراد زیادی خواهند بود که این رشته را به پرشورترین ورزش شهرستان تبدیل کنند.

در اهواز ،شیراز حتی با 8 راننده نیمه حرفه‌ای پیست دولتی در اختیارشان هست، بیمه ، تعمیرگاه واسپانسرهای زیادی علاقه‌مند به حضور در این عرصه‌ی با نشاط هستند وعمده هزینه این ورزش بر عهده‌ی خود ورزشکاران واسپانسر هاست ولی از حداقل امکانات که یک مکان است در این شهر دریغ می شود.

-تا حالا چه سرعتی را تجربه کرده ای؟

من در هنگام خرید اتومبیل در تهران 270 را با ماشین خودم تجربه کرده ام که یک سرعت معمولیست ولی فکر می‌کنم بتوان با این ماشین در یک پیست تا 320 نیز تردد کرد.

-خاطره ای هم از سرعت وماشین وعلاقه به اتومبیل داری؟

خاطره که چون تا حالا هنوز تجربه چندانی در مسابقات نداشتم به دلیل شرایط گفته شده. ولی از علاقه مندی خودم که خانواده نیز تأیید می‌کنند در چند سال پیش مجبور به عمل جراحی شدم و پس از ریکاوری و به هوش آمدن در حالت اغما و رویا مشغول رانندگی بودم وصدای ماشین در می‌آوردم که پرسنل بیمارستان از این اقدام متعجب می شوند وفیلم‌هایی هم با موبایلشان می‌گیرند که این نشان از علاقه‌ی ذاتی‌ام به رانندگی دارد.

-سخنی با مسؤولان وتصمیم بعدی خودت را بگو لطفاً.

من تاکید می‌کنم که یکی از هدف‌های گام گذاشتن در این رشته مطرح شدن نام کازرون هم‌چون شهرهای دیگر در عرصه‌ی ورزش های نوین هست، از مسؤولان خواهش می‌کنم دیدگاه ناامید کننده‌ی خود را نسبت به جوانانی مثل من که کم هم نیستند در عرصه‌ی ورزش تغییر دهند .

گفتگو با اولین اتومبی ران حرفه ای کازرون اشکان حاتمی

در شرایطی که معضلات اجتماعی زیادی امثال ما را وسوسه می‌کند سخت است با شور وشوق به مسؤولان مراجعه کنیم وبا نگاه سرد وجواب ساده نمی‌شود مواجه گردیم. امیدوارم با خواندن این مطالب متولیان اقدامی برای این رشته‌ی ورزشی انجام دهند .منتهی خودمن‌علی‌رغم‌میل‌باطنی تا پایان سال اگر نتوانم در کازرون به تمرین مشغول شوم به شیراز خواهم رفت.

از شما که این گفت وگو را انجام دادید تشکر می‌کنم و این خود یک انگیزه مجددی به من داد تا از فردا باز هم پی‌گیر راه اندازی پیست وفضایی برای تمرین باشم.

منبع: کازرون خبر

مصاحبه: رحیم زارع

برچسب ها: شهرستان ، فارس ، حاتمی
نظرات بینندگان