کد خبر: ۱۱۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

فرمالیته ای بنام مانور 8 آذر

حوادث غیرمترقبه، همانگونه که از اسم آن مشخص است نه قابل پیش بینی است و نه از قبل خبر می دهد، پس نیاز است که همواره برای مقابله با آن آمادگی لازم را داشت. این حوادث سرگرمی و یا تفریح نیست که با لحظه ای خندیدن از کنار آن بتوان گذشت

به گزارش شیرازه،  هشتم آذرماه هرسال به عنوان روز ایمنی در مقابل زلزله در تقویم نامگذاری شده که در این روز چندسالی است مانور سراسری ایمنی دربرابر زلزله در مدارس سراسر کشور برگزار می شود.


مسلماً برگزاری چنین مانورهایی با دلایل و علت های بی شماری انجام می پذیرد که می توان مهمترین دلیل آن را آمادگی دستگاه های اجرایی مرتبط با حوادث و همچنین ایجاد مهارت مقابله با چنین حوادثی در جامعه عنوان کرد.

هدفی که مطمئناً با آموزش توام است و اگر این مقوله به درستی و دقت انجام نپذیرد، به نتایج مورد نظر دست نخواهیم یافت.

شهرستان لامرد با توجه به قرار گرفتن در موقعیتی جغرافیایی که موسوم به منطقه زلزله خیز و در سال های اخیر نیز وقوع این حادثه بسیار اتفاق افتاده است، نیاز در خصوص ایجاد مهارت مقابله با زلزله در این شهرستان بیش از پیش احساس می شود.

در سال های 89 و 90 که شهرستان با مقوله زلزله بصورت گسترده ای درگیر بود و خرابی های بسیاری را نیز به وجود آورد، وقتی با دست اندرکارانی که مسئولیت امدادرسانی و کمک کردن به مردم را به عهده داشتند، همکلام می شدی، از عدم اطلاع مردم از بروز رفتار مناسب در زمان وقوع چنین حوادثی و همچنین انتظارات از دستگاه های اجرایی گله مند بودند و اظهار می کردند که این عدم اطلاع و آگاهی کافی، باعث بروز مشکل و کندی در خدمات رسانی شده است.

 هشتم آذرماه، چندین مانور با حضور دستگاه ها و ارگان هایی که به عنوان اعضای ستاد حوادث غیر مترقبه شناخته می شوند، در مدارس مختلف شهرستان برگزار شد.

مانوری که بیشترین فاصله با اهداف و دلایل برگزاری خود داشت، از ناهماهنگی بین دستگاهی گرفته تا مانور را تفریح و تفننی خطاب قرار دادن از سوی برخی مسئولین!

نکته قابل تامل اینکه وقتی به سراغ دانش آموزان به عنوان جامعه هدف این مانور رفتیم نیز اغلب آن ها هیچ گونه آشنایی با نحوه برخورد با این حوادث را نداشتند و اکثریت عنوان می کردند که « به ما گفتند مانور است و یک ساعتی برگزار می شود و تمام»!

حال باید این نکته را اشاره داشت که حوادث غیرمترقبه، همانگونه که از اسم آن مشخص است نه قابل پیش بینی است و نه از قبل خبر می دهد، پس نیاز است که همواره برای مقابله با آن آمادگی لازم را داشت. این حوادث سرگرمی و یا تفریح نیست که با لحظه ای خندیدن از کنار آن بتوان گذشت و یا بازی و سرگرمی درس ریاضی و یا بیشتر بدانیم درس فارسی نیست، این امر مسئله ای است که اگر اتفاق افتد، آنوقت دیگر وقت خندیدن و مزاح کردن و به شوخی گرفتن ماجرا نیست.

به این عکس نگاه کنید؛




این دانش آموز نه تنها آموزش ندیده است، بلکه دچار تصمیم های اشتباه مبتنی بر اطظلاعات ناقص نیز شده است، آیا می توان این تصویر را مشت نمونه خروار گرفت؟

شاید بتوان رفتار نامناسب در قبال سیل دو هفته قبل لامرد را نیز ناشی از بروز چنین رفتارهایی در مانورهای برگزار شده سابق دید، سیلی که باعث خرابی و آزرده شدن تعداد زیادی از مردم شد.

به راستی نقش فرمانداری به عنوان لیدر ستاد در آموزش و آماده سازی و همچنین ایجاد مهارت در جامعه چیست؟ نقش هلال احمر و آموزش و پرورش به عنوان ارگان های آموزشی در خصوص بالابردن توان مقابله با این حوادث چیست؟ براستی مسئولین ما این حوادث را چند درصد جدی گرفته اند و آیا برگزاری مانورهای فرمالیته و گزارشی ناشی از همین جدی نگرفته شدن امر است؟

منبع:  لامرود
برچسب ها: لامرد ، مانور ، فرمالیته
نظرات بینندگان