کد خبر: ۱۱۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶
مدیر علم و اقتصاد ناحیه بسیج دانشجویی فارس عنوان کرد:

طرح «زکات دانایی» تلاشی نخبگانی برای تحقق عدالت آموزشی است/ ضرورت همکاری بیشتر دستگاه های مسئول در معرفی دانش آموزان هدف طرح

مدیر علم و اقتصاد ناحیه بسج دانشجویی استان فارس با اشاره به عدالت به عنوان یکی از مولفه‌های مهم جنبش دانشجویی، گفت: اجرای طرح «زکات دانایی» تلاشی نخبگانی برای تحقق عدالت آموزشی است.
به گزارش شیرازه، مرتضی نوشاد در جمع تعدادی از خانواده‌های تحت پوشش کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) منطقه دو شیراز به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری دانشجویان اشاره و اظهار کرد: دانشجویان به واسطه اقتضای شرایط زندگی و همچنین محیط تحصیلی، انسانی آرمان‌گرا می‌باشد و لذا در همه فعالیت‌هایش به‌دنبال تحقق آرمانشهر است.
وی با اشاره به تاریخچه جنبش دانشجویی، توجه به مهمترین مسائل جاری جامعه و مردم را از دغدغه‌های دانشجویان اثرگذار عنوان و خاظرنشان کرد: از مهم‌ترین مسائل در جامعه تحقق عدالت است که از جوانب مختلف قابل تشریح است.
عدالت در استفاده از منابع، عدالت در تخصیص منابع در نسل های مختلف یا عدالت بین نسلی، عدالت توزیعی در موضوع درآمد و عدالت آموزشی از جمله عناوینی بود که نوشاد بدان‌ها به‌عنوان زمینه تشریح عدالت یاد کرد و گفت: از زوایه عدالت آموزشی باید همه از امکانات آموزشی با کیفیت برخوردار باشند.
مدیر علم و اقتصاد ناحیه بسج دانشجویی استان فارس افزود: از بعد آموزشی، عدالت یعنی اینکه نباید کسی به دلیل فقر و عدم دسترسی به منابع مالی از تحصیل علم و دانش محروم بماند که در صورت وقوع این موضوع، در استفاده از منابع که نیروی انسانی یکی مهم‌ترین آن است با بی‌عدالتی رفتار شده است.
نوشاد با اشاره به دامنه آموزش در مدارس از دولتی تا غیرانتفاعی، خاطرنشان کرد: باید ارائه دهنده هر خدماتی به کیفیت خدماتش برای مصرف کننده توجه داشته باشد و اگر کیفیت نازل شد، سعی بر اصلاح مسیر عرضه خدمات نماید چرا که در این صورت نیز در حق مصرف کننده اجحاف صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به  طراحی و اجرای طرح «زکات دانایی» با هدف تحقق عدالت آموزشی برای دانش آموزان کم و بی بضاعت در سطح شیراز، افزود: انتظار ما از دستگاه‌های مسئول در زمینه معرفی دانش آموزان هدف طرح «زکات دانایی» بسیار بیشتر از وضع موجود است اما شاید عدم وجود تجربه پیشین در اجرای این جهاد علمی باور اجرای این فعالیت را با مشکل مواجه کرده است.
مدیر علم و اقتصاد ناحیه بسج دانشجویی استان فارس با اشاره به اجرای گام به گام طرح «زکات دانایی» به‌عنوان بخشی از نهضت خدمت‌رسانی به محرومان، گفت: در گام اول این طرح و با توجه به محدودیت زمانی تا امتحانات پایان ترم دانش آموزان هدفگذاری بر رفع اشکال به منظور تقویت بنیه تحصیلی آنها در امتحانات گذاشته شد.
نوشاد اجرای گام‌های دیگر طرح «زکات دانایی» را منوط به بازخوردگیری از خروجی گام اول طرح عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به نو بودن این تجربه در سطح استان فارس و به ویژه شهر شیراز برای اجرای گسترده آن باید نواقصش در مسیر اجرا گرفته شود.
وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) که زکات علم به نشر آن است، گفت: جهاد به معنای تلاش برای مواجهه با یک خصم است و در این مسیر هر کس با هر چه دارد به جهاد می‌پردازد و مهم‌ترین داشته نخبگان و دانشجویان، دانش است و لذا بهترین زمینه جهاد در مسیر علم به نظر همین زکات علم و نشر دانش باشد.
نظرات بینندگان