کد خبر: ۱۱۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶

اگر مطالعه ندارید، مسوولیت هم نداشته باشید

به نظر می‌رسد برای افزایش سرانه مطالعه در گام اول به راه‌اندازی نهضت کتاب‌خوانی بین برخی مسؤولین نیازمندیم.
به گزارش شیرازه، اگر مطالعه ندارید، بهتر است مسوولیت هم نداشته باشید. این یک جمله سلیقه‌ای و شعاری و زاییده ذهن نگارنده نیست بلکه یک فرمان صریح از فرمانده معظم کل قوا و رهبر انقلاب اسلامی است که متأسفانه در برخی نهادها و سازمان‌ها بر زمین مانده است.

طی یک هفته بهار کتاب در شیراز، خیلی از مسؤولان را در نمایشگاه دیدیم و خیلی‌ها را هم متأسفانه ندیدیم هرچند حضور در نمایشگاه ملاک دقیقی برای اهل مطالعه بودن یا نبودن مسؤولین نیست اما حضور ویترینی برخی مسؤول نشان داد که خیلی جاها فرمان امام خامنه‌ای بر زمین‌مانده است.

تعداد معدودی از مسؤولان آخرین کتابشان را به‌تازگی تمام کرده بودند و در مصاحبه سریعاً اسم کتاب و نویسنده و ناشر را پاسخ می‌دادند، برخی‌ها بعد از کمی فکر کردن اسم آخرین کتابی که خوانده بودند، به یاد آوردند اما اکثراً اصلاً یادشان نبود چند وقت پیش کتابی تورق کرده‌اند و کمبود وقت را برای این ضعف بزرگ بهانه کردند که البته عذر بدتر از گناه بود. چراکه هیچ‌کس از شخص رهبر انقلاب مشغله بیشتری ندارد اما مطالعه شبانه ایشان هنوز هم زبانزد است، با تازه‌های نشر ارتباط قوی دارند و با تقریظ هایشان در معرفی خیلی از کتاب‌ها مؤثر بودند؛ آثار خیلی از هنرمندان را دنبال کرده و اگر در مجلسی حاضر نباشند جویای احوالشان می‌شوند.

باید به برخی مسؤولینگفت: اگر آخرین کتابی که خوانده‌اید یادتان نمی‌آید، قصد خریدن کتاب هم ندارید، با نویسندگان و شعرای استانی و ملی هم آشنایی ندارید، فرصت بازدید از همه سالن‌ها را هم ندارید، دقیقاً انگیزه‌تان از آمدن به نمایشگاه کتاب چیست؟

واقعاً جای سؤال است که چرا اکثر مسؤولان زمان محدودشان را فقط با رد شدن از جلوی غرفه رسانه‌ها صرف می‌کردند؟ نمایشگاه کتاب که آتلیه نیست که فقط برای عکس گرفتن و تیتر شدن در رسانه‌ها به آن سربزنند؟ حداقل انتظار می‌رود به احترام علاقه شخصی‌شان به مورد مصاحبه قرار گرفتن با آمادگی بیایند و شأن نمایشگاهی که برای بازدید انتخاب کردند، رعایت کنند.

خرید چند کتاب آن‌قدرها هم سخت نیست «الناس علی دین ملوکهم»، کافی است کمی فکر کنیم یک مسؤول با خرید چند کتاب چقدر می‌تواند به دست‌اندرکاران نمایشگاه و غرفه داران روحیه بدهد و الگویی برای مردم مراجعه‌کننده به نمایشگاه باشد قطعاً شلوغی اطراف مسؤولین نظر همه را جلب می‌کند، اگر در این شلوغی چند کتاب در دست داشته باشند نگرانی‌شان برای سرانه پایین مطالعه بین عموم مردم باورپذیرتر می‌شود.

خیلی از مسؤولان می‌گفتند مردم بیشتر تماشا می‌کنند، خریدار نیستند، آخرکار هم خودشان دست‌خالی نمایشگاه را ترک می‌کردند! به نظر می‌رسد برای افزایش سرانه مطالعه در گام اول به راه‌اندازی نهضت کتاب‌خوانی بین برخی مسؤولان نیازمندیم.

برخی از مسؤولان خودشان افتتاح کتاب داشتند و چون سمت داشتند رونمایی کتابشان حتی بیشتر از نویسندگان و شاعران حرفه‌ای موردتوجه قرار گرفت اما کاش کتاب نوشتن مثل خیلی کارهای دیگر نمادین و سفارشی نشود و حداقل مسؤولین نویسنده توان داشته باشند چند خط درباره اثرشان توضیح دهند. اگر رونمایی از کتاب هم به ابزار سیاسی و پله‌های ترقی شغلی در سمت‌های اداری تبدیل شود که باید فاتحه عرصه کتاب و کتاب‌خوانی را هم خواند.

نجمه اشرفی

منبع: فارس

نظرات بینندگان