کد خبر: ۱۱۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶

تالاب های فارس میزبان مرغان مهاجر

هزاران پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی در تالاب ها و آبگیرهای استان فارس فرود آمدند.
به گزارش شیرازه، نبی الله مرادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: همه ساله با شروع فصل سرما در نیمکره شمالی مهاجرت پرندگان به عرض های پایین جغرافیایی صورت می پذیرد.امسال نیز به سبب بارندگی هایی که در برخی ا زمناطق استان فارس رخ داده است این تالاب ها پذیرای جمعیتی از پرندگان مهاجر هستند.
وی ادامه داد: استان فارس با داشتن بیش از 11 تالاب دائمی و فصلی در کشور حائز اهمیت است و سالانه بالغ بر 70 گونه مهاجر از انواع پرندگان آب زی و کنار آب زی به این تالاب ها می آیند و پس از گذران دوره سرما به عرض های شمالی تر باز می گردند.
مرادی بیان کرد:‌ هر چند خشکسالی و خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها موجب شده که همچنان برخی از این تالاب ها مانند دریاچه های ارژن و پریشان از وجود پرنده خالی باشد.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت:.اولین آبگیر میزبان پرندگان مهاجر تاکنون تالاب های مهارلو، طشک، دریاچه های پشت سد درود زن، هیرم و کاریان بودند که پرندگانی همچون درنا ،انواع اردک ، حواصیل ها و فلامینگو و پرندگان کنار آبزی را در خود جای داده است.
وی گفت:‌فراگیر شدن خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر وتخریب تالاب ها به دلیل برداشت های بی رویه از آب های سطحی و زیرزمینی و حفر چاه های غیرمجاز موجب کاهش جمعیت و تنوع پرندگان مهاجر در فارس شده است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی در مورد بارش های امسال ،امیدواریم که وضعیت تالاب ها و در نتیجه آن جمعیت پرندگانی که از آنها استفاده می کنند بهتر شود.
گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است اطراف چشمه گمبان در تالاب طشک و همچنین برخی مناطق تالاب کمجان در شرق استان فارس شاهد فرود پرندگان مهاجر است.
چشمه گمبان که مقدار کمی آب به تالاب طشک می دهد توانست در روزهای گذشته جمعیت قابل توجهی درنا را به زمین بنشاند اما این تعداد همچنان نسبت به جمعیت درنای مهاجر سال های قبل کمتر است.
تالاب های پریشان، ارژن و کافتر در شمال غرب و شمال شیراز نیز همچنان خالی از آب و خالی از جمعیت پرنده مهاجر است.
تالاب های بختگان و طشک در شهرستان نی ریز، هیرم و کاریان در لارستان، ارژن در شیراز، پریشان در کازرون و کافتر در اقلید قرار دارند.
نظرات بینندگان