کد خبر: ۱۱۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶
عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران:

حفظ سلامتی ورزشکار اولین رکن مربیگری ورزشی است

فؤاد عَسجُدی اظهار داشت: تغذیه یک ورزشکار به مراتب از یک فرد عادی بسیار حساس و سخت تر است و مصرف مکمل ها کامل کننده رژیم غذایی است.

به گزارش شیرازه، در اولین همایش تغذیه و مکمل های ورزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم که شامگاه گذشته در سالن فردوسی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان جهرم برگزار شد عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران حفظ سلامتی و جان ورزشکار را اولین رکن یک مربی ورزش دانست و گفت: تغذیه رابطه مستقیمی بر سلامتی و جان انسان دارد که آن را باید جدی گرفت.

فؤاد عَسجُدی اظهار داشت: تغذیه یک ورزشکار به مراتب از یک فرد عادی بسیار حساس و سخت تر است و مصرف مکمل ها کامل کننده رژیم غذایی است.

وی با اشاره به نحوه مصرف مکمل های ورزشی بیان کرد: زمانی که ورزش می کنیم و سوخت و ساز بدن بالا می رود نیاز به مصرف مکمل است اما مکمل های ورزشی زمانی مفید واقع می شود که بدن به آن نیاز داشته باشد . گاهی مصرف خود سرانه مکمل ها آسیب های جبران ناپذیری را ایجاد می کند.

عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران تاکید کرد : ورزشکاران ما باید میزان مصرف و چگونگی استفاده از مکمل های ورزشی را جدی بگیرند و با توصیه متخصصین مجرب و دانش آموختگان رشته تغذیه نیاز های مصرفی خود را از مکمل ها شناسایی و استفاده کنند.

او با اشاره به فروش مکمل های تقلبی در داخل کشور گفت: راهی برای شناخت تقلب و اصل بودن آن وجود ندارد اما تنها کاری که می توان انجام داد این است که مکمل ها را از داروخانه ها که واسط غذا و دارو هستند تهیه کرد.زیرا نظارت بر آنها وجود دارد و قابل اعتماد هستند.

عسجدی با اشاره به مصرف ال کارنیتین در بین گفت: خوردن این مکمل نیاز به دقت بالایی دارد و فرد باید  قبل از مصرف آن از کم کاری و پر کاری تیروئیدش آگاه باشد.زیرا مصرف همزمان دارو و مکمل ال کارنیتین تاثیر معکوس بر جای می گذارد و مضر است. زمانی خوردن این مکمل تاثیر گذار است که  فرد حتما فعالیت ورزشی داشته باشد و مصرف آن 45 تا نیم ساعت قبل از فعالیت ورزشی است. 

وی کربوهیدرات ها را مهم ترین مواد سوختنی بدن بر شمرد و گفت: نصف بیشتر سوخت و ساز های بدن از کربو هیدرات ها است . لبنیات ،سبزیجات میوه،نان،برنج ،سیب زمینی ،ماکارونی و غلات از منابع کربوهیدرات ها هستند. که در فعالیت های ورزشی نقش اساسی را ایفا می کنند. 

فؤاد عَسجُدی تصریح کرد:  3 الی 4 ساعت قبل از تمرینات ورزشی باید  مصرف کربو هیدرات ها را داشت.

وی خوردن پروتئین مانند دل و جگر قبل از ورزش را جایز ندانست و گفت : باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود.

عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به مصرف مکمل سو ماترپین که دارای هورمون رشد است و در بین جوانان بسیار باب شده است بیان کرد: از مصرف مکمل سوماترپین به جد باید خود داری کرد زیرا عوارض جبرن ناپذیری چون بیماری دیابت ،سرطان خون و آکرومگالی (بزرگ شدن غیر عادی بخش های پایانی بدن مثل بینی،آرواره ،انگشتان دست و پا) به همراه خواهد داشت.

منبع:  پسین جهرم

برچسب ها: فدراسیون ، ورزش ، پزشکی
نظرات بینندگان