کد خبر: ۱۱۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶

برداشت تـُرب ۸ کیلویی در نی ریز

یک کشاورز نی ریزی در زمین زراعی خود ترب‌هایی برداشت کرد که وزن برخی از آن‌ها به بیش از ۸ کیلوگرم می‌رسد.
به گزارش شیرازه، علی عبدی کشاورز منطقه مشکان شهرستان نی ریز گفت: هیچ نوع کود و سمی در مرحله داشت این محصول استفاده نکردم و این پدیده تعجب اهالی و کارشناسان را برانگیخته است.

مجتبی شعاع مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز نیز گفت: سبزیجات در سبد غذایی خانوار‌های روستایی جایگاه ویژه‌ای دارد و آن‌ها بیشتر سعی می‌کنند خود سبزی مورد نیاز خود را تولید کنند.

وی افزود: شرایط آب و هوایی منطقه مشکان شهرستان نی ریز و خاک مرغوب این منطقه باعث افزایش ارزش غذایی محصول ترب می‌شود که این بار در پدیده‌ای نادر شاهد رشد بیش از اندازه این محصول که حتی غده‌هایی بالغ بر ۸ کیلوگرم هم برداشت شده است.

شعاع بیان کرد: وزن یک ترب معمولی حدود ۴۰۰ گرم است، اما در شرایط اقلیمی و محیطی مناسب، این گیاه می‌تواند به رشد بالاتری برسد، اما تولید ترب‌هایی با وزن‌های ۶ تا ۹ کیلوگرم تعجب برانگیز است.

وی اظهار کرد: ترب‌های بزرگ بازار چندان مورد پسند مردم نیست، اما نشان دهنده مهیا بودن شرایط منطقه مشکان برای پرورش این نوع سبزیجات است.

ترب سفید و سیاه به خاطر طبیعت گرم و خشک و کم کالری بودن آن و موثر در دفع سنگ‌های صفراوی و خاصیت برگ‌ها در هضم سریع غذا دارای اهمیت ویژه‌ای است.
نظرات بینندگان