کد خبر: ۱۱۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶
به مناسبت روز دانشجو؛

وقتی «علم» و «مهارت» با هم رشد می‌کنند

دانشگاه پیام نور خرامه علاوه بر پرورش نخبه‌های علمی، برنامه‌ای را تحت عنوان مهارت‌آموزی و توانمندسازی دانشجویان در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش شیرازه،  آنچه که در نگاه اول از مجموعه‌ای به نام «دانشگاه» توقع می رود، پرورش و تعلیم «دانشجو» است؛ اگر سطح علمی دانشگاه بالا باشد قطعا خروجی این مجموعه آموزشی، دانشجویانی باسواد و موثر در جامعه خواهند بود.

اما نکته‌ای که این روزها کمتر به آن توجه می‌شود، توانمندسازی دانشجوست، به این معنا که یک دانشجو هرچه‌قدر هم در رشته خود باسواد و صاحب‌نظر باشد، «توانمند» محسوب نمی‌شود، توانمند به این معناست که بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

دانشگاه پیام نور خرامه علاوه بر پرورش نخبه‌های علمی، برنامه‌ای را تحت عنوان مهارت‌آموزی و توانمندسازی دانشجویان در دستور کار خود قرار داده است به این صورت که یک دانشجو در پایان تحصیل خود چندین مهارت فنی‌و‌حرفه‌ای را آموزش دیده است.

http://sedaykherameh.ir/files/images/96-Azar/16%20daneshjou/16%20azar%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%20%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%201.jpg

امروز مشکل اصلی دانشجویان توانمندسازی است

عیسی زارع‌درنیانی رییس دانشگاه پیام نور خرامه اظهار داشت: امروز مشکل اصلی دانشجویان توانمندسازی است، وقتی یک دانشجو چندین مهارت کسب کند قطعا در پیداکردن کار هم موفق‌تر خواهد بود.

http://sedaykherameh.ir/files/images/96-Azar/16%20daneshjou/16%20azar%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%20%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%202.jpg

وی افزود: با ارتباطی که با فنی و حرفه‌ای شهرستان گرفتیم، کلاس‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را با حضور مربیان آنها در دانشگاه برگزار می‌کنیم، برگزاری دوره های مختلف کامپیوتر، تعمیر خودرو و کشاورزی برای بیش از 600 دانشجو بخشی از فعالیت های انجام شده این حوزه است.  

زارع‌درنیانی ادامه داد: یکی از دانشجویان این مرکز پس از پایان دانشگاه یک کارگاه پرورش قارچ راه انداخته و برای چند نفر اشتغالزایی کرده، یکی دیگر از دانشجویان در شیراز دو گلخانه راه اندازی کرده و یکی دیگر از آنها یک مزرعه سرخارگل دارد.

ساخت و ساز در دانشگاه کافیست

رییس دانشگاه پیام نور خرامه خرامه گفت: ساختمان جدید در آستانه راه‌اندازی است و ما به زودی مرکز مهارت‌آموزی را در این دانشگاه راه‌اندازی خواهیم کرد چرا که راه برون‌رفت از وضعیت فعلی، توانمندسازی است، دانشجو باید بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

وی تصریح کرد: ساخت و ساز در دانشگاه کافیست، بودجه‌ها باید به سمت توانمندسازی نیروی انسانی هزینه شود، کشور باید به سمتی برود که رویکرد دانشگاه از وضعیت موجود عوض شود.

دوره‌های فنی و حرفه ای پشتوانه‌ای محکم جهت اشتغال آینده است

بهرام قوهستانی رییس مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شهرستان خرامه در این‌باره گفت: دانشجویان پیام‌نور به موازات گذراندن واحدهای مربوطه دانشگاهی خود، زیر نظر مربیان فنی و حرفه ای آموزش دیده و گواهینامه مهارتی بین‌المللی دریافت می‌کنند.

وی افزود: دانشجویان با ثبت‌نام و حضور در کلاسهای رایگان فنی‌و‌حرفه‌ای، وقتهای خارج ار برنامه خود را برنامه‌ریزی کرده تا علاوه بر استفاده بهینه از اوقات فراغت این چندسال دانشجویی، یک پشتوانه محکم جهت اشتغال آینده خود را فراهم می‌آورند.

نخبه پروری در کنار توانمندسازی

اما دانشگاه پیام‌نور خرامه علاوه بر حرکت در مسیر توانمندسازی دانشجویان، از قافله پرورش نخبه نیز عقب نمانده است؛ فرزاد جاویدی آل‌سعدی متولد 1370 شهرستان خرامه دانشجوی ممتاز کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حقوق یکی از این افراد است.

http://sedaykherameh.ir/files/images/96-Azar/16%20daneshjou/16%20azar%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%20%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%203.jpg

رییس دانشگاه پیام‌نور خرامه به معرفی دکتر جاویدی پرداخت و گفت: وی یکی از افتخارات دانشگاه‌های کشور است، سال 88 تا 92 از دانشجویان همین مرکز بوده و هم اکنون یکی از مدرسین دانشگاه پیام‌نور خرامه است.

وی افزود: ما در دانشگاه کسی به نام مسؤول دفتر نداریم، درب اتاق همیشه به روی دانشجویان باز است و تا حالا پیش نیامده که یک دانشجو مراجعه کند و از دکتر جاویدی گلایه‌ای در مورد نحوه حضور در کلاس یا برخورد با دانشجو داشته باشد.

زارع درنیانی ادامه داد: ما از این منطقه در سطح کشور بیش از 100 دانش‌آموخته و دانشجوی دکتری داریم، این افراد سرمایه‌های ما هستند، اگر همین افراد در زمینه تخصصی خود یک مقاله بومی ارائه کنند قطعا مشکلات این منطقه سریع‌تر حل خواهد شد.

دانشگاه پیام نور خرامه را خانه اول و آخر خود می دانم

فرزاد جاویدی آل‌سعدی نخبه جوان شهرستان خرامه گفت: سال 88 از طریق آزمون سراسری در رشته حقوق دانشگاه پیام نور خرامه مشغول به تحصیل شدم، سال 92 با معدل 18.16 فارغ‌التحصیل  مقطع کارشناسی و پس از آن در سال 94 با معدل 18.66 از دانشگاه شهید بهشتی تهران فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد شدم، پس از کسب رتبه 3 دکتری نیز در دانشگاه شیراز ادامه تحصیل می‌دهم.

http://sedaykherameh.ir/files/images/96-Azar/16%20daneshjou/16%20azar%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%20%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%204.jpg

وی افزود: از سال 94 همزمان با تحصیل در مقطع دکتری، در دانشگاه پیام‌نور خرامه هم تدریس می‌کنم، دانشگاه پیام‌نور خرامه را خانه اول و آخر خود می‌دانم و تعلق خاطر شدیدی به این منطقه دارم، اینجا همیشه حس و حال یک دانشجوی علاقه به درس را به من می‌دهد که این حس را هیچ جا پیدا نمی‌کنم.

جاویدی ادامه داد: من به منطقه خودم عِرق دارم و امیدوارم که بتوانم در آینده قدمی در اعتلای فرهنگ حقوقی منطقه بردارم چرا که شهرستان ما همیشه مظلوم بوده و اگر کسی بتواند حق این مردم را بگیرد، خود مردم این منطقه هستند.

حرف آخر: پرورش «علم» و «مهارت» در کنار هم، راه را برای رسیدن به پیشرفت یک منطقه هموار می‌سازد، علم در جایگاه خود و مهارت به سهم خود، سهم زیادی در توسعه دارند اما این ترکیب هر دو مقوله است که جایگاه اصلی را نشان می‌دهد.

منبع: صدای خرامه

برچسب ها: خرامه ، دانشجو ، دانشگاه
نظرات بینندگان