کد خبر: ۱۱۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

علت افزایش خودکشی در جامعه چیست

نارضایتی از وضع موجود، کمبود محبت، خود را تنها دیدن، احساس مسئولیت کردن در قبال مشکلات روزمره و به بن بست رسیدن زیر بار تمام این مسائل از دلایل مهمی است که افراد را به خودکشی سوق می دهد.

به گزارش شیرازه، متاسفانه امروز درجامعه ما مسئله خودکشی براحتی عنوان می شود ودر فضاهای مجازی دست به دست می شود واین مسئله کاری به شرایط سنی ندارد وکوچک وبزرگ هم نمی شناسد ودرمرحله ای از زندگی انسان به سراغ این قضیه می رود .

باظهور پدیده نهنگ ابی این قضیه کمی پررنگ ترشده است وبیشتر دربین جوانان ونوجوانان مشتریانی پیداکرده است .خودکشی به لحاظ جامعه شناسی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، استادان و جامعه شناسان که کم نیستند نتوانسته اند در این زمینه ریشه یابی های لازم را انجام دهند یا اگر هم تلاشی صورت گرفته است خروجی آنها به دلایل مختلف مناسب و مفید واقع نشده است و گرنه چطور ممکن است که در طول سال شاهد چندین مورد خودکشی باشیم که حتی مناطق روستایی را نیز در بر گرفته است.

 هر چند که در زمینه آسیب های اجتماعی؛ محیط خانواده، همسالان، محیط آموزشی، فامیل، وضعیت طبقه اجتماعی، محله، منطقه، وضعیت اقتصادی، شرایط آب و هوا و شرایط زیست محیطی تاثیر مستقیم دارد اما به لحاظ آسیب شناسی دیگر نمی‌توان گفت: افرادی که دست به خودکشی میزنند افرادی هستند که کجروی اجتماعی دارند و بزهکار شناخته می شوند چرا که در بین این خودکشی ها دختران کم سن و سال، زنان و افراد تحصیلکرده نیز وجود دارند.

 نارضایتی از وضع موجود، کمبود محبت، خود را تنها دیدن، احساس مسئولیت کردن در قبال مشکلات روزمره و به بن بست رسیدن زیر بار تمام این مسائل از دلایل مهمی است که افراد را به خودکشی سوق می دهد.مهمترین دلیل خودکشی ریشه در خانواده افراد دارد، یعنی فردی که خودکشی می کند به تمام معنا خانواده ی خود را از دست داده و خانواده از وی طرفداری نمی کنند و پشتیبان فرد نیستند.اکثراً خودکشی در افرادی به عمل می انجامد که طرف احساس هیچ بودن، ناتوانی، طرد شدن و صدمه دیدن را دارد ، انگار در دنیایی تاریک قرار گرفته که هیچ ستاره ی روشنی در آن وجود ندارد.

تنهایی، حس ناامیدی و بی پناهی،  حس بی ارزش بودن،  افسردگی، شکست در اجرای طرح ها، داشتن استرس در سطح بالا و نامناسب، خشم، استفاده از موادمخدر و مشروبات الکلی، بیماری های جسمی و روحی از افکار و رویدادهایی است که می توانند به ایجاد حس خودکشی در افراد کمک کنند.

ترس از والدین و خانواده نیز باعث طرد شدن و گوشه گیر شدن فرد و گرایش به خودکشی می شود، ادامه داد: بیشترین دلیل خودکشی در نوجوانان نیز ایجاد فاصله و فقدان رابطه مناسب بین فرزندان و والدین می باشد فاصله ای که موجب می شود والدین درک صحیحی از وضعیت فرزندان خود نداشته باشند.

 حال باید به علت ها و ریشه یابی خودکشی ها بپردازند و پاسخ دهند که دلایل پرخاشگری جوانان چیست؟  آیا روحیه جامعه شهری و روستایی خسته و بیمارگونه است؟ نقش بازی های جنگی و کامپیوتری در گوشه گیری افراد چه تاثیرات منفی را به همراه خواهد داشت؟ و سوالات زیاد دیگری که میتواند در این رابطه وجود داشته باشد به بحث و تبادل نظر بپردازند و برای آنها جواب های قانع کننده و ریشه ای پیدا کنند تا این عمل نادرست در بین افراد جامعه تعمیم پیدا نکند.

منبع: مارگون

برچسب ها: خود کشی ، سپیدان ، فارس
نظرات بینندگان