کد خبر: ۱۱۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶
معاون وزیر بهداشت در شیراز:

سالانه ۳۵ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تبعات بد آلودگی هوا در ایران گفت: سالانه ۳۵ هزار نفر بر اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود این امر بر کاهش هوش ایرانیان تاثیر بگذارد.
به گزارش شیرازه، رضا ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت در مراسم آغاز به کار دومین دوره مدیریت عالی سلامت اظهارداشت: وضعیت کلانشهرهای کشور به ویژه تهران از نظر آلودگی هوا، مشابه 65 سال پیش لندن و روبه افزایش است که همین امر سبب شده سالانه 35 هزار نفر در ایران جان خود را از دست بدهند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها تاکنون موفقیتی در کاهش آلودگی هوا و کنترل کیفیت آن نداشته‌اند، افزود: نداشتن نگاه پایدار به برنامه‌های توسعه یکی از علل افزایش آلودگی است و این امر از عملکرد ضعیف متولیان ناشی می‌شود. 

ملک‌زاده با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 علت عمده مرگ‌ومیر در ایران مشخص شده است، گفت: سکته‌های قلبی و مغزی، حوادث رانندگی، بیماری‌های ریوی و کلیوی عمده‌ترین علت فوت زود هنگام ایرانیان بوده است و به دلیل افزایش مرگ‌های زودهنگام باید اقدامات پیشگیرانه را جدی گرفت.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: براساس آمارها در ایران 16 هزار نفر در سال قربانی عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌شوند و 100 هزار نفر دیگر نیز به همین دلیل مجروح می‌شوند.

وی مصرف زیاد کالری را یکی دیگر از علل بروز چاقی، سرطان و مرگ دانست و گفت: سرانه مصرف کالری ایرانی‌ها در سال 1970 میلادی 2 هزار کالری بوده که این عدد در سال گذشته به بالای 3 هزار کالری رسیده است که نشان می‌دهد ایرانیان 1000 واحد کالری بیشتر از حد معمول غذا مصرف می‌کنند.

ملک‌زاده افزود: چنانچه بر رعایت مقدار مصرف برنج، شکر و نشاسته دقت نشود پیش‌بینی می‌شود تا 15 سال آینده 30 درصد ایرانیان از فشار خون بالا رنج ببرند. 

معاون تحقیقات وزارت بهداشت شایع‌ترین سرطان‌های مردان ایرانی را سرطان معده و سرطان سینه را شایع‌ترین سرطان در زنان عنوان کرد و گفت:50 درصد سرطان‌ها قابل درمان و40 درصد سرطان‌ها نیز قابل پیشگیری هستند.

ملک‌زاده از چاقی و کم تحرکی به عنوان یکی از عوامل بروز سرطان نام برد و گفت: 70 درصد ایرانی‌ها اضافه وزن داشته و 25 درصد چاق هستند، ضمن اینکه چاقی در خانم‌ها شایع‌تر است.90 درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند، در حالی که علت 30 درصد سرطان‌ها نیز بروز چاقی است.

وی به وجود سه مرکز مهم پژوهش کوهورت ایران در فارس اشاره کرد و گفت: این مراکز در شهرستان‌های کازرون، خرامه و فسا وجود دارد که از طریق این سه مرکز دلیل برخی از بیماری‌ها در حال مطالعه قرار گرفته است، در خرامه سکته قلبی و مغزی بیشترین تعداد را دارد که این امر نگران‌کننده است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت بیانکرد: سالانه 35 هزار ایرانی زیر 50 سال به دلیل سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند در حالی که 80 درصد انواع سکته‌ها قابل پیشگیری است. 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان