کد خبر: ۱۱۶۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

نیمی از بافت فرسوده روستایی فارس آسیب پذیر در مقابل زمین لرزه

زمین لرزه مناطق غربی کشور هر چند دردناک و آسیب زا بود اما می تواند گوشزدی برای توجه به مقاوم سازی و بهسازی بافت های فرسوده باشد، از جمله این موضوع می تواند نگاهها را به سمت مناطق روستایی و بافت های فرسوده فارس معطوف سازد مناطقی که به گفته مدیر کل بنیاد مسکن فارس همچنان 45 درصد از آن در مقابل زمین لرزه های مخرب آسیب زا است.
به گزارش شیرازه، بر خلاف ساختمان های روستایی یا شهری آجری و خشتی که در زلزله های مخرب تاب مقاومت ندارند، بناهایی که با رعایت مقررات ملی ساختمان مقاوم سازی شده اند می توانند زلزله های نسبتا قوی را هم تا حدودی تحمل کنند و حداقل از تلفات جانی دراین زمین لرزه ها بکاهند.

مقررات ملی ساختمان بعد از زمین لرزه ویرانگر شهرستان بم استان کرمان(زمستان 82) تدوین و اجرایی شد و ویرانی و خسارات عظیم به بافت های فرسوده شهری و روستایی موجب شد تا این حادثه مانند یک شوک عظیم بیش از پیش کارشناسان و دست اندرکاران را به فکر راهکارهایی برای کاهش خسارات احتمالی در هنگام زلزله فرو برد و از آن تاریخ تاکنون در مناطق مختلف با ارائه تسهیلات بانکی کار مقاوم سازی دنبال شده است.
استان فارس نیز از جمله مناطق کشور است که در کمربند زلزله قرار دارد ، بسیاری از مناطق روستایی و بافت های فرسوده این استان در سالهای گذشته برنامه ارائه تسهیلات و مقاوم سازی را دنبال کرده اند اما همچنان بخش بزرگی از مناطق روستایی و شهری در مقابل زمین لرزه های بزرگ آسیب پذیرند.
مدیرکل بنیاد مسکن فارس نسبت به اجرانشدن مقاوم سازی 45 درصد واحد‌های مسکونی در روستا‌های استان هشدار داد و با تاکید بر اینکه با مقاوم سازی واحدهای مسکونی نباید هراسی از زمین لرزه و حوادث داشته باشیم افزود: توصیه ما به روستاییان و شهروندان شهرهایی که تسهیلات مقاوم سازی به آنها تعلق می گیرد استقبال بیشتر برای مقاوم سازی است.
مهندس عطاالله زمانی از مردم خواست با مراجعه به بنیاد مسکن در همه مراکز شهرستان ها نسبت به تشکیل پرونده و ارائه تقاضا و درخواست دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی این واحد‌ها اقدام کنند.
وی افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تاکنون حدود 55 درصد واحد‌های روستایی قبل یا بعد از حادثه در فارس مقاوم‌ سازی شده است که البته در مقایسه با میانگین کشوری، وضعیتی مناسب داریم اما تاکید ما این است که این نسبت افزایش چشمگیری داشته باشد و بتوانیم تسهیلات را دراختیار سایر واحدهای غیر مقاوم هم قرار دهیم.
زمانی از مردم روستا‌های استان فارس خواست مقاوم‌سازی منازل مسکونی خود را در اولویت قرار دهند و از ساخت واحد مسکونی خود در حریم رودخانه‌ها و مناطق حادثه ساز خودداری کنند.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس در مورد حادثه سیل پارسال و ارائه تسهیلات مقاوم سازی به متقاضیان در مناطق آسیب دیده در استان نیز گفت: حدود 15 شهرستان درگیر سیل بودند که پس از این حادثه مقاوم‌سازی منازل مسکونی در برنامه قرار گرفت و از مردادماه امسال پرداخت تسهیلات به آن‌ها آغاز شد.
زمانی با بیان اینکه بنیاد مسکن همواره در کنار آسیب دیدگان است و به امداد رسانی و ایجاد شرایط بهتر زندگی برای روستاییان با تلاش جهادی همت گماشته است اظهار داشت: در این حادثه حدود 6 هزار واحد مسکونی آسیب دیدند که با پیگیری ستاد بحران استان فارس، منابع مالی تامین اعتبارات انجام شد.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: واحد‌های مسکونی آسیب دیده سیل پارسال در روستا‌های فارس 20 میلیون تومان تسهیلات و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و در شهر‌هایی که مشمول دریافت وام و تسهیلات هستند نیز 30 میلیون تومان تسهیلات و 6 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس بیان کرد: بنیاد مسکن در موضوع تسهیلات بازسازی نیز برای واحد‌هایی که آسیب جدی دیده باشند 8 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه بیش از 500 کشته و افزون بر 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد و طبق برآورد اولیه دستکم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.


منبع: ایرنا

نظرات بینندگان