کد خبر: ۱۱۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

سه مبتکر شیرازی وسیله ای برای هشدار درباره زمین لرزه ساختند

سه مبتکر شیرازی وسیله هشدار دهنده زمین لرزه ساختند که به شماره 3010380 13965014000در مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده است.
به گزارش شیرازه، این دستگاه را بهادر خیراندیش، مریم حقیقی و آرش خیراندیش طراحی و ساخته اند.
بهادر خیراندیش سرپرست تیم مبتکر سازنده این وسیله اظهار داشت: این وسیله یک ماژول هشدار دهنده زلزله موسوم به ماژول BHM05 است که همه مراحل طراحی و تولید آن در شیراز انجام شده است.
او گفت: ماژول یعنی بخش از قبل ساخته شده. در واقع بخشی از این دستگاه که از قبل و توسط مبتکران تیم ساخته شده به متقاضی عرضه می شود و متقاضی سایر قسمت ها را با آموزشی که در فایل آموزشی به او می دهند می سازد.
این مبتکر و سرپرست تیم پژوهشی ادامه داد: با استفاده از این ماژول همه افراد می توانند یک دستگاه کامل هشدار دهنده را خودشان بسازند و استفاده کنند استفاده از آن ساده و ارزان است و با کمترین آموزش هر کسی قادر به ساخت آن خواهد بود.
خیراندیش اضافه کرد: این اقدام برای کمک به هم میهنان برای ایمنی بیشتر و آگاه شدن از وقوع زمین لرزه صورت گرفته و موجب کاهش تلفات جانی در بحران زلزله می شود.
وی ادامه داد: افراد می توانند به کمک فایل آموزشی که دراین زمینه وجود دارد دستگاه یاد شده را برای خود و دیگران بسازند.
به گفته این مبتکر شیرازی ساخت انفرادی این دستگاه حدود 650 هزار ریال هزینه دارد اما در صورتی که واحدهای صنعتی و تولیدی از ساخت ان استقبال کنند و ساخت این دستگاه به مرحله تولید انبوه برسد هزینه ساخت آن به مراتب کاهش خواهد یافت.
این مبتکر شیرازی که قبلا کولر کم مصرف نیز ساخته و به ثبت رسانده است اضافه کرد : برای تولید هشدار دهنده زلزله و تولید انبوه آن احتیاج به سرمایه زیادی نیست ، شایسته است افرادی که توانایی مالی و سرمایه گذاری صنعتی دارند در تولید انبوه این دستگاه مشارکت کنند.
خیراندیش افزود: استفاده از این دستگاه هشدار دهنده به ویژه برای شهرها و کلان شهرهایی که بر روی خط زلزله واقع شده اند ضروری به نظر می رسد، برای ساخت دستگاه کامل احتیاج به یک ماژول و چند قطعه ساده دیگر خواهید داشت . قطعات در بازار الکترونیک موجود است ، ماژول نیز توسط طراحان دستگاه عرضه می شود.
وی بیان کرد: این دستگاه قابلیت پیش بینی بلند مدت ندارد و صرفا امواج کوچکی را که به نام موج p نامیده می شود تشخیص می دهد بنا بر این متناسب با فاصله تا کانون زلزله می تواند طی چند ثانیه زودتر خطر لرزش را اعلام کند.
خیراندیش گفت: هشدار آن به صورت صوتی است همچنین قادر است وسایل برقی در خانه را خاموش کند، یا شیر گاز را وصل و شیر ورودی را قطع کند.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان