کد خبر: ۱۱۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶
معاون اداره‌کل محیط زیست فارس خبرداد

تبدیل 13 تالاب فارس به کانون ریزگرد

معاون پایش اداره‌ کل محیط زیست استان فارس گفت: 13 تالاب استان فارس به دلائل تغییر اقلیمی، کم بارشی، استفاده ازچاه‌های غیر‌مجاز وکشت بیش‌از حد تبدیل به ریزگرد شده‌است.
به گزارش شیرازه،استفاده بیش ازحد چرای دام درمنابع ملی، مدیریت نشدن معادن، تغییرات اقلیمی،  ازبین رفتن جنگل‌ها، آتش‌سوزی، تغییرکاربری خاک و توسعه زندگی شهرنشینی از دیگر عامل فرسایش خاک است.

وی با اشاره‌ به‌ اینکه فارس دارای 9 کانون بحران فرسایش خاک است، افزود: از 12 میلیون هکتار عرصه در فارس 2 میلیون هکتار منطقه شکار ممنوع در این استان وجود دارد که به‌علت 33 مورد آتش‌سوزی در سال جاری در مراتع و جنگل‌ها  300 هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی از بین‌رفته است که عامل دیگر فرسایش خاک را به‌دنبال دارد.

معاون پایش اداره کل محیط‌ زیست فارس‌ خاطرنشان کرد: ایران در حوزه فرسایش خاک رتبه نخست را در خاورمیانه و 7 کشور دنیا را به‌خود اختصاص داده است، و برای برون رفت ازاین معضل نیاز به‌همحوانی در ساختار دولتی دارد.

جعفری‌نژاد تصریح‌کرد: استفاده 103 هزارتن مصرف کود آلی، 2 هزار تن سم در سال گذشته، سطح زیرکشت را در این استان بیش از حد افزایش داده و در نتیجه کمیت تولید را از بین برده  و نیز مصرف بیش از حد در دراز مدت، باروری  زمین  با مشکل روبه‌روساخته‌ است.

وی بیان داشت: تولید 158 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری در سال که از این میزان 45 میلیون مترمکعب تصفیه و بقیه وارد رودخانه  و منابع خاک شده و آلایندگی را تشدید می‌کند.

این مسؤول با تاکید براینکه در میان 102 شهر در فارس، تنها در شیراز دفن بهداشتی انجام می‌شود، افزود: روازنه از 2 هزارو 840 تن پسماند در فارس هزار و 300 تن در شهر شیراز است که 700 و800 تن دفن بهداشتی و بقیه دفن اصولی می‌شود و با احتساب این میزان 50 درصد پسماند  به درستی مدیریت نمی‌شود.

جعفری‌نژاد اضافه‌کرد: درسال 5 هزار تن پسماند در بیمارستان‌های فارس تولید می‌شود که  4 هزارتن بی‌خطرسازی می‌شود که کافی نیست، و با پیگیری‌های انجام شده از 74 بیمارستان فعال در فارس 61 بیمارستان مجوز به‌دستگاه‌ بی‌خطرساز شده‌اند.

وی ابراز‌داشت: پالایشگاه، پتروشیمی و دیگر واحد‌های صنعتی درسال  حدود 16 هزارتن  پسماند تولید می‌کند و دراین مورد سایت ویژه‌ای در فارس  وجود ندارد و برای مقابله با این معضل با سرمایه‌گذاری در آباده و خنج به‌بهره برداری می‌رسد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان