کد خبر: ۱۱۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶
روحانی در صحن علنی مجلس:

مبنای بودجه 97 اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است/24 درصد بودجه هزینه‌ای در اختیار خود استان‌ها قرار می‌گیرد/این لایحه دیگر محل رقابت برای هزینه کردن نیست

رئیس جمهور گفت: پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها برمبنای عملکرد سه ماهه آنهاست.
مبنای بودجه 97 اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است/24 درصد بودجه هزینه‌ای در اختیار خود استان‌ها قرار می‌گیرد/این لایحه دیگر محل رقابت برای هزینه کردن نیست
به گزارش شیرازه،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز یکشنبه(19آذرماه) به منظور ارائه لایحه بودجه سال 97 به همراه کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی،‌ نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی دیگر از مسئولان در صحن علنی مجلس حضور یافت.

وی در ابتدا ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم و حلول ماه ربیع‌الاول خطاب به نمایندگان گفت:‌ امسال که اولین بودجه دولت دوازدهم و پنجمین بودجه از ابتدای دولت یازدهم هست در زمان قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و امیدواریم و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، در روند بررسی‌های چهل روزه در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس باشیم.

روحانی تأکید کرد:‌ امیدواریم تا آغاز دهه فجر و دوازدهم بهمن ماه لایحه بودجه سال 97 به صورت قانون در اختیار دولت قرار بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ لایحه بودجه سال 97 کاملا متفاوت بوده و با بودجه‌ سال‌های گذشته کاملا متمایز است، زیرا در بودجه سال 97 به خوبی مشخص شده که بودجه یک لیست درآمدی و هزینه‌ای تنها نبوده بلکه برشی از برنامه‌ چهار ساله دولت است.

وی خطاب به ملت ایران و نمایندگان مجلس اظهار کرد: چارچوب‌های اصلی تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت ماه سال 96 در این لایحه تبلور دارد و بودجه سال 97 به معنای آغاز اجرای برنامه‌های دولت دوازدهم است.

روحانی با تأکید بر اینکه تمامی وعده‌های اصلی دولت و مطالبات مردم در انتخابات در این بودجه قرار گرفته است، افزود: مطالبات مردم شامل اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر، کاهش نابرابری‌ها و تحرک در طرح‌های اصلی و مهم، حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور و... در این لایحه به خوبی قابل مشاهده است.

رئیس جمهور ادامه داد: در تبصره‌های 14،18و19 این لایحه به خوبی خواهید دید که یک تحول بزرگ در بودجه امسال به وجود آمده است و دولت دوازدهم روند جدیدی را آغاز کرده که آن را طی سال‌های بعد ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه پایه اصلی لایحه بودجه سال 97 شفافیت است، گفت: پرداخت اعتبار به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: در گذشته شاهد بودیم که یک دستگاه در زمان دریافت بودجه اعلام می‌کرد که پارسال هزار تومان می‌گرفتم و 999 تومان آن را خرج کردم، لذا برای سال دیگر باید بودجه دستگاه من 10 درصد اضافه شود و در دستگاهی دیگر به نحوه معکوس آن عمل می‌شد.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: هزینه‌کرد دستگاه ها به صورت رقابتی بود به ویژه در ماه‌های آخر سال تمامی بودجه را هزینه می‌کردند تا سال بعد بودجه بیشتری دریافت کنند، متأسفانه به قول فلاسفه یک تسلسل در گرفتن اعتبارات ایجاد شده بود و پایانی هم نداشت.

روحانی اظهار کرد: این مسیر به نفع کشور نبوده، شفافیت نداشت و دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند و ما نمی‌دانستیم یک خدمت برای دولت چه میزان هزینه دارد.

رئیس جمهور بیان کرد:‌ برای درمان یک بیمار یا تربیت یک دانشجو چه میزان هزینه لازم بود؟ هزینه دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی گاهی قابل مقایسه نبود.

وی افزود:‌ در ابتدای انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم به وی اعلام کردم اگر صندلی یک دانش آموز را از مدرسه خصوصی بخریم یک میلیون تومان تمام می‌شود، اما همین موضوع در آموزش و پرورش 2.5 میلیون تومان هزینه دارد که وزیر در اعتراض به بنده گفت بخش خصوصی تنها 800 تومان و در دولتی سه میلیون تومان برای تحصیل یک دانش آموز هزینه می‌شود.

روحانی تأکید کرد: دولت باید بتواند با بخش خصوصی رقابت کرده یا واگذار کند لذا ما باید بر مبنای هزینه بودجه ریزی را انجام دهیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه حدود 34 درصد بودجه سال 97 عملیاتی بوده و باید ادامه پیدا کند، گفت: در بخش استانی صد در صد بودجه عملیاتی خواهد بود و تمرکز زدایی در بودجه به نحوی تنظیم می‌شد که تمام اعتبارات در اختیار تهران قرار گرفته و تنها حدود سه درصد به استان‌ها می‌رسید، اما اکنون ما در لایحه بودجه سال 97 به جای 4 درصد، 24 درصد بودجه را در بخش هزینه‌ای در اختیار استان‌ها قرار داده‌ایم و 30 درصد هم عمرانی.

روحانی ادامه داد: بگذارید استان‌ها خودشان مدیریت کنند که چه میزان هزینه دارند، هر نماینده در استان خود به راحتی با کمک استاندار و فرماندار می‌تواند برنامه ریزی و نظارت کند و ما هم بر اساس عملکرد سه ماهه نظارت خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه براساس بودجه سال 97 سازمان برنامه و بودجه مسئولیت سنگینی برای نظارت دارد، بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات بودجه کشورمان که باید با کمک همه حل شود وجود ردیف‌های بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد:‌ متأسفانه هر سال برادر برای برادر و همین طور در ادامه ردیف‌هایی در بودجه قرار داده می‌شود و مشخص نیست پول‌ها را چه کسانی گرفته و کجا مصرف می‌شود، لذا باید ردیف‌ها در بودجه سال 97 کاهش پیدا کند.

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کرد: حتما به شما مراجعه کرده و فشار می‌آورند اما کمک کنید ما باید نظارت کنیم که پول در ردیف‌ها کجا می‌رود، اگر روال سال‌های گذشته ادامه پیدا کند حتی با تصور آنکه دولت دوازدهم بتواند کشور را اداره کند حتما دولت‌های دیگر به مشکل برخواهند خورد.

رئیس قوه مجریه گفت:‌ ما در بودجه سال 97 برای همه چالش‌ها ورود کرده‌ایم و این روند را در چهار سال آینده ادامه می‌دهیم.

روحانی اظهار کرد: هدف دولت یازدهم ثبات و آرامش اقتصادی بود که اکنون روی ریل قرار گرفته و حال نوبت سرعت و دقت لازم برای رسیدن به اهداف فرا رسیده است.

رئیس جمهور اظهار کرد: در سالهای گذشته ما نگران رشد اقتصادی بودیم و تلاشمان بر این بود که اقتصاد کشور دارای رشد و تورم قابل مهار باشد، اشتغال قابل قبول داشته باشیم، بانک‌های ما نظام‌مند شوند، صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درست قرار گیرد، بودجه‌ریزی ما علمی، عملیاتی و درست و با نظارت باشد و در اشتغال بتوانیم حرکتی بزرگ به وجود آوریم و در مسئله فقر یک قدم مهم برداریم.

وی گفت: بنده اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم باید بگویم که بودجه سال 97، بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است.

روحانی متذکر شد: در گذشته شرایط ما به گونه‌ای بود که دولت باید مسیر اقتصاد را در مسیر رشد قرار می‌داد که ما در دولت یازدهم در همه سال‌ها جز سال اول که نیمه دوم سال آمدیم و رشد منفی سال قبل که حدود 7 درصد بود، رشد مثبت داشتیم. البته ما این رشد منفی سال 92 را هم به منفی 2 رساندیم و از آن زمان به بعد همواره رشد اقتصادی کشور مثبت بوده است و در سال 95 هم به رشد دو رقمی رسیدیم.

رئیس قوه مجریه  ادامه داد: امسال آنچه در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال گذشته در رشد اقتصادی به ما اعلام شده است، بدون نفت و با نفت 6.5 است که حاکی از قدم مثبتی در رشد اقتصادی است و هدفگذاری ما این است که در دولت دوازدهم سالانه رشد بالای 5 درصد داشته باشیم.

رئیس جمهور بیان کرد: در دولت یازدهم تورم مهار شد و ما همواره به دنبال آن بودیم که تورم یک رقمی شود و تا امروز هم یک رقمی باقی مانده و تلاش‌مان این است که مهار تورم را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه اشتغال یکی از خواسته‌های اصلی مردم در زمان انتخابات بود که کاندیداهای ریاست جمهوری هم به مردم قول اشتغال می‌دادند، یادآور شد: در دو فصل آغازین امسال نسبت به سال گذشته اشتغال خالص ما 750 هزار است که رقم خوبی است که وضعیت اشتغال خالص تا پایان سال هم وابسته به فصل‌های بعدی است، چراکه اشتغال را ما فصل به فصل مقایسه می‌کنیم، البته این اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد.

روحانی گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال آینده نیروهای فعال ما برای بازار کار 840 هزار نفر باشند و معنایش این است که ما باید حرکت بسیار بزرگی را برای اشتغال انجام دهیم.

رئیس قوه مجریه افزود: در لایحه بودجه امسال یکی از مسائل مهم اشتغال است و شما می‌بینید که ما با درآمدی که پیش‌بینی کردیم در تبصره 18 و با اهرم کردن این درآمد برای استفاده از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک‌ها این سه مهم با هم رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار ما می‌گذارند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در گذشته تجربه بسیار بدی در زمینه اشتغال داشتیم، اظهار کرد: هر دولتی که در اشتغال وارد شد، به نتیجه مثبت نرسید و تلاش ما برای اشتغال این است که تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه کاهش دهیم و در برخی از موارد وظیفه‌ای که کارفرما برای پرداخت بیمه دارد را ما متقبل شویم تا شاهد یک حرکت ارزشمند در بخش اشتغال باشیم.

وی تأکید کرد: اگر لایحه پیشنهادی دولت به همین صورتی که ما پیشنهاد دادیم در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد، بنده به ملت اعلام می‌کنم سال آینده ما شاهد حرکت بسیار پرشتابی در اشتغال خواهیم بود.

روحانی گفت: خواهش بنده این است که مجلس شورای اسلامی تا 12 بهمن بودجه را به ما برگرداند، چراکه امسال برای تدوین و تصویب آئین‌نامه‌های بودجه نیاز به زمان بیشتری و در بخش اشتغال موارد بسیار زیادی مورد نظرمان است.

رئیس قوه مجریه گفت: در بخش مسکن که می‌تواند پیشتاز در بخش اشتغال باشد، در سال‌های قبل رشد منفی داشت، اما از زمستان سال گذشته این حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت در مسکن رفتیم و در سه ماهه اول امسال، رشد مسکن ما مثبت 7 است و معدن ما هم که نیاز به تحرک داشت به رشد 5 درصدی رسیده و نشان می‌دهد که ما در بخش مسکن میدان برای حرکت داریم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در بخش مسکن باید به چند مسئله توجه کرد، ادامه داد: ما باید به این مسائل توجه داشته باشیم که در وهله اول چگونه باید مسکن مردم را تأمین کنیم، مسکن مردم را بازسازی کنیم و بافت فرسوده را از بین ببریم، امنیت جانی برای مردم در مسکن تأمین کنیم و نشاط لازم را به جامعه برگردانیم، که همه این موارد در طرح بازسازی در بافت فرسوده و حاشیه شهرها می‌توانیم انجام دهیم.

وی گفت: ما اگر در بیابانی 30 کیلومتر بیرون از شهر زمین صافی را پیدا کردیم و برجی را بالا بردیم، این خود مشکل است و باید پرسید که جاده، آب، گاز، مدرسه، مسجد و کلانتری آن کجاست؟ و این اول گرفتاری است و یکی از خطاهای ما این بود که در دولت‌های گذشته بیابان‌ها را تبدیل به مسکن کردند، در حالیکه مسکن وسط شهر جا دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: وسط شهر تعداد زیادی ساختمان به متراژ‌های مختلف و متعلق به سال‌های گذشته در قلب تهران با یک زلزله ویران می‌شود.

وی افزود: در مشهد، ‌اصفهان و بسیاری از کلان شهرها چنین خطری وجود دارد، حال ما بیاییم مسکن مناسب بسازیم و مردم را به آنها منتقل کرده و ساختمان‌های پیشین را تخریب کنیم و این مسئله نیاز به بودجه ندارد و لازم نیست که ما از صندوق‌ها و پایه پولی کشور برای این مسئله پول برداشت کنیم.

روحانی تصریح کرد:‌ مشکل مسکن مهر این نیست که پایه‌های آن سفت است یا شل بلکه باید به این سوال پاسخ داد که این مسکن‌ها از چه پولی ساخته شده است؟ پاسخ این است استقراض از بانک مرکزی و جیب مردم و فقرا باعث ساخت مسکن مهر شد.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد:‌ چهل درصد آن چه پول از اول تاریخ تا زمان ساخت مسکن مهر به وجود آمده بود در راه احداث مسکن مهر خرج شد که ارمغان آن تورم 45 درصدی برای کشور بود.

رئیس جمهور بیان کرد: ما باید مسکن مردم را به طور صحیح بسازیم و در این راه نیازی به پول بانک مرکزی نخواهیم داشت؛ به عنوان مثال زمین را در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهیم و دو برابر خانه‌هایی که در یک محله وجود دارد را به صاحبان خانه‌ها خواهیم داد و در برابر آن ساختمان‌هایی که باقی می‌ماند به عنوان سرمایه گذاری و سود آن برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: من جلسات متعددی را درباره بافت فرسوده در آغاز دولت دوازدهم برگزار و سرمایه گذاران بخش خصوصی را در جلسه‌ای با حضور مسئولان دولتی دعوت کرده‌ام، آنها در نتیجه جلسه گفتند که ما نیاز به سرمایه‌ای جدا نداریم فقط زمانی که خانه را می‌سازیم باید بتوانیم برای آن خریدار پیدا کنیم.

روحانی ادامه داد:‌ پس به این نتیجه می‌رسیم که ما نیاز به تسهیلات ارزان قیمت برای خانه اولی‌ها و اشخاصی که خانه‌های آنها در بافت فرسوده قرار دارد و اشخاصی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

رئیس قوه مجریه عنوان کرد:‌ یکی از قدم‌های مهمی که می‌توانیم در راستای بالا بردن نرخ اشتغال برداریم این است که به طور سالانه ساخت 200 هزار واحد مسکونی با تسهیلات جدید را بدون آن که دولت در ساخت آن دخیل باشد و تنها در این زمینه نقش نظارتی را ایفا کند، عملیاتی کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد:‌ در بخش صادرات غیرنفتی نیز نیازمند تحولی عظیم هستیم و من در محضر نمایندگان می‌گویم که در زمینه صادرات غیرنفتی که در بودجه سال 97 توجه فراوانی به آن شده است و در کل بودجه سال آینده با چارچوبی جدید و ایجاد تحولی بزرگ خواهد بود.

وی گفت: در زمینه صادرات غیرنفتی اول باید فضای جهان و منطقه را آماده می‌کردیم، چرا که سرمایه‌گذاری و صادرات نیاز به بستری مناسب دارد به همین دلیل ما نیازمند تعاملی سازنده با دنیا و به تعبیر مقام معظم رهبری در تعامل گسترده با جهان هستیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:‌ ما توانسته‌ایم به یاری خداوند ثبات و امنیت را به منطقه بازگردانیم و دست رزمندگان اسلام و مقاومت را می‌بوسیم چراکه آنها استکبار جهانی را مأیوس کرده‌اند و توانسته‌اند صهیونیسم را ناامید و عراق را به امنیت برسانند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد:‌ اکنون به مدد رزمندگان سوریه و لبنان به مناطق امنی تبدیل شده‌اند و در آینده نزدیک نیز یمن امنیت خود را بازخواهد یافت.

رئیس جمهور ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم که تمام مشکلات منطقه و امنیت حل شده است اما پایه‌های اصلی تروریسم فروریخته است و این حاکی از آن است که کار عظیمی انجام گرفته است و زمان فرا رسیده که در منطقه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فعال شویم و از ظرفیت این کشورها استفاده کنیم.

وی افزود: بخش عظیمی از اشتغال کشورمان می‌تواند از طریق صادرات غیرنفتی تأمین شود، امروز منطقه امن و بهتری داریم و اگر کشوری در همسایگی ما وجود دارد که زیاد حرف می‌زند ما با آن سرزمین نیز مشکل نداریم.

روحانی اظهار کرد: اگر عربستان سعودی به عنوان کشور همسایه ما بمباران یمن را از هم اکنون قطع نماید و از حالت تعظیم در برابر رژیم صهیونیستی و رکود خارج شود در این شرایط ما نیز با این کشور مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه عربستان باید برای برقراری رابطه صلح آمیز با منطقه التماس کند بیان کرد:‌ همچنین این کشور باید بمباران غیر انسانی در یمن را متوقف کند، در آن زمان است که می‌توانیم روابط حسنه‌ای با این کشور داشته باشیم و آنها باید آغازگر این مسئله باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما به دنیا اعلام می‌کنیم که روابطمان طبق عهدمان است و ایران آمریکا نیست که به پیمان‌شکنی بپردازد بلکه به سختی عهد خواهیم بست اما اگر قراردادی را امضا کنیم پای آن خواهیم ایستاد و ما به اروپا اعلام می‌کنیم تا زمانی که آنها پای عهد باقی بمانند ما نیز وفادار خواهیم ماند و هیچ‌گاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود.

روحانی بیان کرد: امروز قصد داریم آنچه که به عنوان بودجه عمرانی ماست را به اهرم تبدیل کنیم تا بدین طریق بتوانیم در کنار صندوق، منابع بانک‌ها، بخش خصوصی مشکلات را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی، صندوق، بانک و دولت اگر باهم جمع شوند می‌توانیم طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل و واگذار کنیم و بدین طریق شاهد یک حرکت بزرگ در بخش عمرانی کشور در همه استان‌ها باشیم و این کار عظیمی است که در بودجه امسال پیش‌بینی شده و انجام می‌شود.

روحانی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به خصوص دو سال پیش علی‌رغم اینکه درآمد نفتی ما بسیار کاهش پیدا کرده بود، اما این روزها فرصت ما نسبتا خوب است و تا پایان سال درآمد نفتی ما به طور متوسط 50 دلار خواهد شد.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: علی‌رغم اینکه شرایط سختی داشتیم همکاری انجام دادیم و طبق مصوبه 30 درصد درآمد نفت و گاز را به صندوق واریز کردیم و امسال قصد داریم دو درصد دیگر به آن اضافه کنیم و براین اساس پیش‌بینی ما این است در سال آینده این میزان به بیش از 15 میلیارد دلار برسد.

رئیس جمهور افزود: قرار بر این است تا 20 درصد منابع مالی در صندوق برای طرح‌ها باقی بماند و برای 12 درصد دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستاریم که از این میزان برای طرح‌های مهم استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ما بر مبنای آنچه که مجلس شورای اسلامی مقرر خواهد کرد، 32 درصد درآمد نفتی به صندوق واریز خواهد شد و خواست ما همواره بر این است که از 12 درصد دیگر در طرح‌های مهم استفاده شود.

روحانی با بیان اینکه اصلاح امور بانکی یکی از اهداف مهم ماست، گفت: تا زمانی که امور بانکی اصلاح نشود، اقتصاد ما بهبود نمی‌یابد و تاکنون در اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم چند اقدام در راستای اصلاح امور بانکی انجام داده‌ایم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا خساراتی که از سوی چند تعاونی اعتباری در کشور ایجاد شده و نظم جامعه را برهم زده و زندگی مردم را دچار مشکل کرده را برطرف نماییم، چرا که این 6 تعاونی متخلف تاکنون 25 درصد بازار پولی کشور را در اختیار داشتند.

رئیس جمهور افزود: این تعاونی‌ها تاکنون هر روز بازار را بهم می‌ریختند و از تمام ارگان‌ها به ما نامه می‌نوشتند که چرا جلوی فعالیت برخی از موسسات را گرفته‌ایم، نکته جالب این است که عده‌ای از آنان آدم‌های عجیب و غریبی بودند و کاملا معلوم بود اینها با دغل‌کاری افکار آدم‌های خوب ما را منحرف می‌کردند.

وی بیان کرد: با حمایت‌های مقام معظم رهبری و روسای سه قوه و شورای عالی امنیت ملی کارهای عظیمی تا امروز انجام شد و 98 درصد سپرده‌گذاران یا به طور کامل پول خود را دریافت کردند و یا تا آخر ماه آن را خواهند گرفت.

روحانی با اشاره به 2 درصد باقی‌مانده، گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا اموال آنان را شناسایی کرده و مشکلات آنان را رفع کنند، لذا حل مشکلات سپرده‌گذاران به یک معجزه شبیه بود و کار عظیم و بزرگی بود که با همکاری رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر نهادها صورت گرفت.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه باید از تکرار این حادثه در کشور جلوگیری کرد، افزود: ما حتی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌ایم که در صورت نیاز قانونی را برای این مسئله وضع کنند و اگر کمکی خواستند اعلام کنند، چرا که در غیر این صورت اقتصاد کشور نابود خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات، ارتباط بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی و افزایش سرمایه برخی بانک‌ها به ترتیب گام‌های دوم، سوم و چهارم صورت گرفته در این حوزه بوده است.

وی یادآور شد: امروز نیاز است برای اصلاح امور بانکی که موتور محرک اقتصاد کشور تلقی می‌شود، 3 میلیارد دلار از پول صندوق را برای این امر، همچنین بیش از 2 میلیارد و 150 میلیون دلار را برای محیط زیست خواستاریم.

رئیس جمهور ادامه داد: وضع گرد و غبار و ریزگرد، هوای آلوده، خاک آلوده، مشکل آب و پسماندها، وضع تالاب‌ها و دریاچه‌ها معضل بزرگی را در کشور به وجود آورده است.

وی بیان کرد:‌ ما باید مشکل پسماندها، فاضلاب، ریزگردها و هوای آلوده را حل کنیم، قدم‌های خوبی در این زمینه‌ها برداشته‌ایم اما تا رسیدن به هدف بسیار کم است.

روحانی با بیان اینکه ما به سمت استفاده از سوخت‌هایی رفته‌ایم که آلودگی کمتری دارند، گفت:‌ اما هنوز هوای ما آلوده است و مردم تحت فشار ریزگردند. خانه‌های آنان مقاومت لازم را در برابر زلزله ندارد ما باید وضع مسکن، بافت فرسوده، محیط زیست و معضل آب را حل کنیم؛ بهترین راه برای حل معضل آب بهره‌وری ا‌ست.

رئیس جمهور با بیان اینکه بهره وری از آب می‌تواند اولین قدم در جهت بهبود معضل آب باشد، اضافه کرد: آب کشاورزی باید شرایط درستی پیدا کند امروز طرح‌هایی در سراسر کشور در دست اجراست که تحول بزرگی ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: کشت‌های گلخانه‌ای، آب‌های تحت فشار و سامانه‌های نوین آبیاری یک تحول بزرگ است، 2 میلیارد و 150 میلیون تومان برای این امر اختصاص داده‌ایم ما آماده‌ایم تا مجلس شورای اسلامی به جای 20 درصد 32 درصد از منبع نفتی ما را کسر کند و به صندوق بریزد.

روحانی تأکید کرد: برای طرح‌های محیط زیستی و اصلاح امور بانکی که دو معضل‌ بزرگ هستند در بودجه پیش بینی کرده‌ایم و شما باید کمک کنید.

رئیس قوه مجریه با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفت: این صندوق‌ها وضعیت درستی ندارند شما می‌دانید تمام مشکلاتی که در کشور داریم این مشکلات نه از آسمان هفتم آمده و بسیاری از آنها هم از بیرون مرزها نیامده است در بسیاری از موارد تصمیم‌های خودمان ایراد داشته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه صندوق‌ها نیازمند برداشتن قدم‌های بزرگی هستیم؛ اولین قدم این است که صندوق‌های بازنشستگی، تأمین اجتماعی و بانک‌های ما دست از بنگاه‌داری بردارند باید تمام بنگاه‌هایشان را بفروشند و اشکالی ندارد که در بازار سرمایه سهام داشته باشند اما نباید مدیریت بنگاه را داشته باشند.

وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان در منطقه اظهار کرد: بعد از اینکه توطئه‌های آنان برای مسلط کردن گروه‌های تروریستی بر مردم مظلوم منطقه با شکست مواجه شده امروز آمریکایی‌ها توطئه جدیدی را با کمک صهیونیست‌ها آغاز کرده‌اند.

روحانی تأکید کرد: این توطئه تعرض به قدس شریف است، ما در برابر توطئه قدرت‌های بزرگ آمریکا و استکبار و توطئه‌های صهیونیسم نه ساکت بودیم و نه ساکت هستیم و نه ساکت خواهیم ماند، هر قدمی که بتوانیم برای حمایت از ملت‌ مظلوم فلسطین و جایگاه مقدس بیت المقدس برمی‌داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه حراست از قدس شریف و حقوق ملت فلسطین در تمام لحظات امروز و آینده به عنوان آرمان مقدس مدنظر مسلمانان و ایرانی‌ها بوده و هست، گفت: آمریکا و صهیونیسم در این توطئه موفق نخواهند شد و ملت‌های اسلامی با یاری خداوند روزی قدس قبله گاه مسلمانان را آ‌زاد می‌کنند.

نظرات بینندگان