کد خبر: ۱۱۶۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶
پکن میزبان بانوی ادبی شیرازی شد؛

اهدای کتاب به دانش ­آموزان چینی توسط بانوی شیرازی

بانوی حماسه و اسطوره شناس شیرازی در کنفرانس بین ­المللی «آموزش میراث فرهنگی ناملموس به کودکان» در شهر پکن چین ۶۰ کتاب با موضوع میراث فرهنگی به دانش آموزان چینی اهدا کرد.
به گزارش شیرازه، در این نشست، نمایندگانی از کشورهای ایران، ایتالیا، اسپانیا، کانادا، روسیه، هلند، نیوزلند، هند، اسلواکی، کره جنوبی و... حضور داشتند؛ نماینده­ ایرانی در این کنفرانس، ملیحه مصلح به همراه همسرش محمد امیدی از دبیران آموزش و پرورش فارس بودند.

ملیحه مصلح دانشجوی دکترای حماسه و اسطوره­شناسی از دانشگاه شیراز در حال پایان دادن به رساله­ خویش با عنوان «بررسی حماسه و اسطوره در رمان­های برگزیده نوجوان» زیر نظر استادان دکتر ریاحی، دکتر نحوی و دکتر کاووس حسن لی است.

او همچنین یکی از نخستین گروه کارشناسان ارشد ادبیات کودک و نوجوان کشور از دانشگاه شیراز است که فعالیت­های علمی و عملی فراوانی در این زمینه دارد؛ پایان­نامه­ کارشناسی ارشد مصلح با عنوان «مقایسه­ شخصیت، شخصیت­پردازی و رابطه­­ متن و تصویر در کتاب­های داستانی­ تصویری ایرانی و غیرایرانی، بر پایه­ نظریه­ ماریا نیکولایوا و کارول اسکات»، دو بار مقام ملی کسب کرده است.  

مصلح، همچنین عضو گروه بازنویسی و بازآفرینی آثار کهن برای کودکان و نوجوانان و مدرس حافظ­شناسی کودک و نوجوان در مرکز حافظ­شناسی شیراز است.

ملیحه­ مصلح، در کنفرانس یادشده، ضمن سخنرانی، رسالت اصلی خویش را معرفی کشور ایران و شهر شیراز، به عنوان مهد فرهنگ و تمدنی کهن و ریشه­دار دانست.

او ضمن معرفی طرح­های کلان دانشگاهی و برنامه­های آموزش و پرورش، از سیاست­گذاری­ها و برنامه­های نهادهای مختلف کشور ایران و شهر شیراز برای آموزش میراث فرهنگی ناملموس به کودکان و نوجوانان سخن گفت.

مصلح در جلسه­ پرسش و پاسخ، با کارشناسان و دانش­آموختگان چین و دیگر کشورها، گفتگویی علمی­فرهنگی داشت که در این میان افزون بر یادآوری برخی شباهت­ها و پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در زمینه­ اجرای طرح­های مشترک علمی و عملی، اعلام همکاری کردند. وی در جلسه­ داوری کتاب­های بازآفرینی­شده، ضمن معرفی طرح­های گروه بازنویسی دانشگاه شیراز، به نقد و بررسی شگردهای بازنویسی پرداخت.

از دستاوردهای این کنفرانس، افزون ­بر گفتگوهای فرهنگی و علمی یادشده، بازدید از مدارس چین و آشنایی با راهکارها و دستاوردهای آموزشی و فرهنگی آن سرزمین همراه با دیدن جاذیه­های گردشگری چین بود.

نماینده شیرازی، در این بازدید، ضمن معرفی برخی از داستان­های ایرانی ترجمه شده به زبان چینی (شب بخیر فرمانده از احمد اکبرپور)، برای معرفی جاذبه­های شیراز به کودکان چینی، ۶۰ کتاب با موضوع میراث فرهنگی شهر شیراز، به دانش­آموزان چینی هدیه داد.

مصلح درباره همایش یادشده گفت: این سفر زمینه­ تجربه­ علمی بسیار خوبی برای من فراهم کرد و توانستم تصویر روشن­تری از آن­چه در خارج از ایران در زمینه­ ادبیات کودک و آموزش و پرورش در حال انجام است، داشته باشم؛ به نظر می­رسد، فراهم­نمودن چنین فرصتی برای معلمان و دانشجویان، نه­تنها می­تواند در بالا بردن نگرش جهان نسبت به فعالیت­های علمی و آموزشی کشورمان مؤثر باشد، زمینه­ خلاقیت، بازشناسی بهترین شگردها و آموزش بهتر مفاهیم را برای آن­ها رقم می­زند.

مصلح در مورد جایگاه ادبیات کودک ایران، هم گفت: ایران پشتوانه­ ادبی قوی دارد؛ در زمینه ادبیات کودک نیز از دیر زمان فعالیت­های پراکنده­ای صورت گرفته است. لیکن فعالیت­های علمی جدی در این زمینه، از سال ۱۳۸۴ و با بازگشایی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز آغاز شد.

وی افزود: این مرکز با پی­گیری فراوان، در مهرماه ۱۳۸۹ نخستین دوره­ کارشناسی ارشد ادبیات کودک ایران را در بخش زبان و ادبیات فارسی شیراز راه­اندازی کرد.

فعالیت­های این مرکز، استادان و دانشجویان در زمینه­ی ادبیات کودک، اجرای طرح­ها، همایش­ها، تشکیل نهادهای خودجوشی چون گروه واژه­ و تصویر، گروه بازنویسی و بازآفرینی و گروه رمان و... چنان مؤثر واقع شد که در زمانی اندک، دیگر دانشگاه­های کشور نیز، با هماهنگی دانشگاه شیراز، فعالیت­های علمی خود را در این زمینه آغاز کردند.

مصلح عنوان کرد: با مقایسه­ای کوتاه و سطحی میان مدارس ایران و چین و بررسی­ها و بحثهای صورت ­گرفته، شاید بتوان گفت، هم ­اکنون در ایران در زمینه­ نظری و علمی فعالیت­های چشمگیری در حال انجام است؛ لیکن در بخش عملی و کاربردی، نیازمند تحول و بازنگری جدی هستیم. زیرا این دگرگونی و بازنگری در بخش نظام آموزشی و پرورشی کشورمان بسیار نمایان است. از این رو، جا دارد به جای رقابت­های علمی و حفظ مفاهیم، فرصتی برای  دانش آموزان این مرز و بوم فراهم نماییم تا یافته­های تجربی، عمیق­تر و پرورده­تری داشته باشند.   

وی افزود: از حمیدرضا آذری، مدیر کل آموزش و پرورش و آقای شیرازی، مشاور آموزش و پرورش فارس، مسوولین روابط بین الملل شهرداری شیراز  و همه­ استادان و فرهیخته­ام در دانشگاه شیراز که همواره راهنما و همراهم بوده­اند، سپاسگزاری می کنم.

این دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز گفت: در پایان کنفرانس، نماینده کنفرانس، با هماهنگی تلویزیون پکن، با اعضای شیرازی در مورد نشست ها و برنامه ها مصاحبه ای تلویزیونی داشتند.

 کنفرانس بین­ المللی «آموزش میراث فرهنگی ناملموس به کودکان» از ۱۴ نوامبر تا ۲۰نوامبر ۲۰۱۷(۲۳ آبان تا ۲۹ آبان) در پکن برگزار شد.

منبع: مهر

نظرات بینندگان