کد خبر: ۱۱۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶

کم آبی سبب بروز بیماری فتیله نارنجی در درختان گردو و سیب بوانات

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی بوانات گفت: خشکسالی و کم آبی طی چند سال اخیر باعث توسعه بیماری فتیله نارنجی درختان گردو و سیب بوانات گردید.

به گزارش شیرازه، خشکسالی و کم آبی در چند سال اخیرشهرستان بوانات و ضعیف شدن درختان باعث هجوم و گسترش عوامل بیماری فتیله نارنجی در درختان گردو و سیب این شهرستان شده است.

هاشمی کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوانات ضمن اعلام این مطلب گفت: عامل بیماری فتیله نارنجی گونه‌های مختلف جنس سیتوسپرا بوده و به درختان میزبان مختلفی از جمله گردو، چنار، گیلاس، زردآلو و سیب آسیب وارد می کنند.

وی افزود: علائم مهم این بیماری به این صورت است که تعدادی از شاخه‌های انتهایی درختان مبتلا بر اثر این بیماری قارچی خشک می شوند رنگ پوست شاخه و تنه تیره رنگ شده و قسمتهایی از پوست شاخه‌ها کنده می‌شود همچنین روی پوست شاخه ها و تنه درختان مبتلا برجستگی هایی کوچکی تشکیل می شود و ترشحاتی به شکل قطره و به رنگ زرد نارنجی در سطح پوست شاخه ها و تنه دیده می شود که این قطرات به صورت مایع غلیظی در مواقع بارندگی و رطوبت زیاد هوا(بخصوص درزمستان و پاییز) خارج شده و در اواخر تابستان و اوایل پاییز فتیله های نارنجی رنگی را در آن قسمتها تشکیل می دهند.

هاشمی ادامه داد: گسترش وتسریع درآلودگی این بیماری روی درختان به اینصورت است که هرعملی که باعث شکاف و یا ترک روی پوست و شاخه شود(مثل تگرگ، هرس ،شکسته شدن شاخه های درختان، سرما، گرما و یخبندان و حتی حشرات)  قارچ عامل این بیماری به آن قسمت وارد شده و به مرور زمان خسارت درختان می‌شود.

کارشناس باغبانی بوانات در پایان به راههای مبارزه با این بیماری پرداخت و اظهار داشت: کنترل و یا پیش‌گیری از توسعه این بیماری به اینصورت است که نباید نهال‌های درختان میزبان را در زمینهای آهکی وکم عمق بدون زهکشی کاشته شوند.

وی افزود: رعایت اصول تغذیه گیاهی، کوددهی و آبیاری مناسب و منظم  و هرس شاخه های آلوده از 20-10سانتی متر دورتر از محل آلودگی و معدوم کردن شاخه های آلوده و سپس پانسمان محل هرس با چسب  پیوند حاوی سموم قارچ کش، سمپاشی پس از برداشت محصول در پاییز و قبل از متورم شدن جوانه ها در اواخر اسفندماه با سمومی مثل مخلوط بردو، نورودکس، اکسی کلرورمس و بردوفیکس نیزباعث ضدعفونی درختان و کاهش گسترش این بیماری می شود.


منبع: حرف رسا


برچسب ها: گردو و سیب ، بوانات ، درخت
نظرات بینندگان