کد خبر: ۱۱۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶

منابع ویتامین آفتاب کدامند؟/ آیا شما هم در معرض کمبود ویتامین D هستید؟

ویتامین دی، که به نام ویتامین آفتاب هم شناخته می شود، از جمله مواد ضروری برای بدن است که برای حفظ سلامتی خود، باید در مورد آن بیشتر بدانیم.

به گزارش شیرازه، مريم مهارت، مسئول واحد بهبود تغذيه جامعه مركز بهداشت شهدای والفجر در جمع کارکنان معاونت فني و عمراني شهرداري شيراز، گفت: با توجه به اهميت ويتامين دي در سلامتي انسان و البته آگاهي نه چندان مطلوب عموم مردم درباره نقش اين ويتامين، اين دوره آموزشي با هدف ارتقای آگاهي كاركنان معاونت فني و عمراني شهرداري شيراز برگزار شد.

او افزود: ويتامين دي، يكي از ويتامين هاي محلول در چربي است كه به آن ويتامين آفتاب هم گفته مي شود، ويتامين دي يا كلسيفرول به رشد و استحكام استخوان هااز راه كنترل تعادلكلسيم وفسفرهمچنین با ايجاد افزايش جذب فسفر و كلسيم از روده‌ها و كاهش دفع از كليه، به متابوليسم استخوان‌ها كمك مي‌كند؛ فایده دیگر ویتامین دی، کمک به رشد سلول ها با ترجمه ژن هاي هسته سلول است.

نقش ویتامین دی در جلوگیری از بروز راشتیسم و آلزایمر

كارشناس تغذيه مركز حسين بن علي (ع) نیز درباره نقش هاي مختلف ويتامين دي گفت: اين ويتامين باعث پيشگيري از بروز بيماري‌هايي مانند "راشيتيسم" در كودكان، "استئومالاسي" در بزرگسالان و پوكي استخوان در كهنسالي مي‌شود، همچنين مصرف ويتامين دي در سلامت مغز و جلوگيري ازآلزايمرمؤثر است.

"ساره موزه" يكي از خواص ويتامين دي را پيشگيري از چاقي مفرط عنوان کرد و افزود: كمبود اين ويتامين با ابتلا به چاقي مفرط در ارتباط بوده و بسته شدن عروق، يكي از نتايج شايع چاقي است، به همين دليل احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مربوط به قلب و عروق مانند بيماري عروق كرونري با کمبود ویتامین دی، بيشتر مي‌شود.

اين كارشناس تغذیه، با اشاره به نتايج مطالعات انجام شده، ادامه داد: براي عملكرد مناسب سيستم ايمني در بدن به ويژه در سالمندان مقادير كافي ويتامين دي لازم است، بنابراين تأمين مقادير كافي ويتامين دي مي تواند يكي از راهكارهاي بهبود عملكرد ايمني در بدن اين افراد باشد.

او در مورد منابع ويتامين دي نیز به آفتاب، منابع گیاهی و حیوانی اشاره کرد و گفت: تابشپرتو فرابنفشبه پوست انسان باعث مي‌شود كه ماده‌اي به نام"دهيدروكلسترول" با طي مراحلي دركليه به ويتامين دي تبديل شود، منابع گياهي نیز شاملغلاتو برخي سبزي ها و ميوه ‌ها و منابع حيواني شامل كره،روغن كبد ماهي، زرده تخم مرغ، خامه،جگر، ماهي ساردين است، برای دريافت اين ويتامين به صورت مصنوعي نیز ازكپسولوآمپول استفاده می شود.

كارشناس تغذيه مركز حسين بن علي(ع) بهترين منبع براي دريافت ويتامين دي را نور خورشيد عنوان کرد و توضیح داد: دست کم دو بار در هفته، هر بار، 20 تا 40 دقيقه، دست ها، پاها و صورت در معرض مستقيم نور خورشيد بدون كلاه، نقاب، دستكش، كرم ضدآفتاب باید باشد و بهترين زمان برای این کار، 10 صبح تا 3 بعدازظهر است.

کمبود ویتامین دی در کمین افراد چاق

موزه درباره افراد در معرض خطر كمبود ويتامين دي، گفت: نوزادان شيرخوار، افراد مسن، افرادي كه محدوديت قرارگيري در معرض نور خورشيد دارند، افراد داراي پوست تيره، افراد مبتلا به بيماري‌هايي كه منجر به اختلال در جذب چربي مي‌شوند مانند برخي از بيماري‌هاي كبدي، سيستيك فيبروزيس، سلياك، كرون، كوليت زخمي شونده و افراد چاق، در معرض خطر كمبود ويتامين دي هستند.

او با اشاره به خطر بروز بيماريراشيتيسم در کودکان مبتلا به کمبود این ویتامین، افزود: به علت كمبود كلسيم و فسفر در زمان رشد استخوان‌ها، استخوان‌هاي فرد دچار کمبود املاح می شود و نخواهد توانست وزن فرد را تحمل كند و در نتيجه انحنا خواهد يافت.

از جوانی، ویتامین آفتاب را به یاد داشته باشیم!

این کارشناس تغذیه، همچنین به بيماري استئومالاسي در اثر کمبود ویتامین آفتاب در بزرگسالان اشاره کرد و ادامه داد: اين بيماري با كاهش تراكم استخواني دردهاي شديدي در قسمت پا و كمر احساس مي‌شود و استخوان‌هاي بلند به راحتي شكسته مي‌شوند، اگر فرد در اين دوران شروع به دريافت ويتامين دي كند، اين عارضه رفع مي‌شود، همچنین در دوران كهنسالي كمبود اين ويتامين باعث بروز بيماري پوكي استخوان به ويژه در بانوان مي‌شود؛ دريافت ويتامين دي در دوران اين بيماري، كمك چنداني به بهبود آن نمي‌كند، بلكه براي پيشگيري از اين بيماري بايد از دوران جواني كلسيم و فسفر همراه با ويتامين دي مصرف شود.

احتمال ابتلا بهسرطانسينه يا پروستات و ضعف دستگاه ايمني بدن، ابتلا به آلرژي و حتي عفونت، دیگر مواردی بود که این کارشناس تغذیه به عنوان خطرات ناشی از کمبود ویتامین دی معرفی کرد و افزود: دريافت بيش از حد ويتامين دي نيز عوارضي مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف و كاهش اشتها، پرنوشي، خشكي دهان، احساس طعم فلز در دهان و يبوست به همراه می آورد.

در این نشست ضمن ارائه بسته هاي مكمل مگادوز ويتامين دي به همراه كتابچه «ويتامين دي و سلامتي» به كاركنان، طرح مكمل ياري مگادوز ويتامين دي در مراكز تحول سلامت و نحوه مصرف مكمل، به شرکت کنندگان معرفی شد.


نظرات بینندگان