کد خبر: ۱۱۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶
رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان فارس خبر داد:

چهارمین جشنواره استانی آواها و نواهای بسیج در شیراز برگزار می‌شود

چوگان باز گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد این جشنواره اجرای میدانی آثار برگزیده در نقاط مختلف شهر به ویژه در اماکن عمومی است.

جشنواره بین‌المللی سرود مقاومت و چهارمین جشنواره استانی آواها و نواهای بسیج در شیراز برگزار می‌شودبه گزارش شیرازه، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان فارس در جمع خبرنگاران اجرای برنامه‌های پرمخاطب فصل شیدایی در زمینه تئاتر و نمایش و فعالیت غرفه شبهای هنر و آگاهی در نمایشگاه کتاب در عرصه شعر و داستان را موفقیت‌آمیز ارزیابی و اظهار کرد: بسیج امروز به عنوان بزرگترین شبکه مردمی با اقشار 22گانه در عرصه های مختلف فعالیت دارد و بسیج هنرمندان یکی از این اقشار است که فعالیت های خود را با تمرکز بر 9شاخه هنری از جمله شعر، داستان، تئاتر، نمایش، موسیقی، عکس، هنرهای تجسمی و صنایع دستی برنامه ریزی می کند.

نیما زارع خبر داد: امسال بعد از تجربه های موفق در عرصه نمایش و ادبیات به سراغ موسیقی وآواها و نواهای انقلابی آمدیم و چهارمین جشنواره استانی آواها و نواهای بسیج را در دستور کار داریم.

او یادآور شد: جشنواره قبلی که در زمینه موسیقی حماسی و آواهای انقلابی داشتیم واستقبال پرشور مردم از آن جشنواره زمینه ساز راه اندازی خانه سرود بسیج در سال گذشته شد و یکی از جوانان هنرمند استان مسئولیت ان را به عهده گرفت.

زارع با بیان اینکه سجاد چوگان باز، مسئول خانه سرود بسیج هم اکنون دبیر جشنواره چهارمین جشنواره استانی آواها و نواهای بسیج است، درخصوص نحوه ادامه جشنواره ترنم بیداری نیز توضیح داد: جشنواره ترنم بیداری با شیوه ای جدید تحت عنوان جشنواره بین المللی سرود مقاومت ادامه می یابد؛ این جشنواره به مناسبت چهلمین سال انقلاب اردیبهشت ۹۷ با حضور ۱۰ گروه از خارج از کشور، در شیراز برگزار می شود.

او یکی از رشته های مهم را موسیقی و سرود عنوان و تاکید کرد: هنرمندان متعددی در این عرصه فعالیت می کنند واز دیرباز فارس مهد سرود بوده و باید دراین جایگاه بماند ما باید تلاش کنیم از هنری که سابقه و تجربیات ماندگاری دارد، حراست کنیم، از این رو از همه اهالی هنر می خواهیم کمک کنند تا این جشنواره مانند گذشته پرشور برگزار شود.

سجاد چوگان باز نیز در این جلسه شناسایی گروه‌ها و هنرمندان شایسته به منظور ساماندهی، هدایت و بکارگیری آنان در مراکز فعال ارزشی، تلاش برای ایجاد جریان منجر به تولید با استفاده از ابزار جشنواره در استان، ایجاد جریانی مقاوم در تقابل با جبهه فرهنگی معارض از طریق پخش مؤثر آثار، تربیت و تقویت نیروهای هنرمند جهت حضور در عرصه فعالیت های فرهنگی و ترسیم فضای کاری هنری در عرصه جنگ نرم و حمایت از ایده ها و استعدادهای خلاق و تأثیرگذار در حوزه ی موسیقی انقلاب را از اهداف جشنواره عنوان کرد.

او با بیان اینکه جشنواره آواها و سرودهای بسیج در 3 بخش اصلی، جنبی و ویژه برگزار می‌گردد که موسیقی پاپ، موسیقی نواحی و مقامی، سرود و آواهای انقلابی سه بخش اصلی را تشکیل می دهند، درباره محورهای پیشنهادی جشنواره نیز گفت: بسیج- وحدت و هم گرایی ملی- استکبار ستیزی- مقاومت و پایداری- عفاف و حجاب- شهداء (شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای جهان اسلام، شهدای گمنام)- سبک زندگی اسلامی/ ایرانی- خودکفایی و استقلال- مضامین اخلاقی- مقاومت اقتصادی و بیداری اسلامی ولایت و لایت مداری- فتنه- بصیرت- اتحاد ملی/ انسجام اسلامی- فرهنگ انتظار- عاشورا- عاشقانه های نجیب - ولادت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)- جلوه های کار و تلاش- مظلومیت فلسطین بحرین و یمن- جنایات منافقین (بویژه هفتم تیر) شخصیت‌های جهان اسلام از جمله محورهایی است که هنرمندان می توانند آثار خودرا حول آن تولید کنند.

چوگان باز گفت:آثار بی کلام در جشنواره پذیرفته نمی‌شود و فایل های ارسالی آثار باید به صورت صوتی یا تصویری به بسیج هنرمندان به عنوان دبیرخانه ارسال گردند. فایل های بدون شناسنامه اثر نیز پذیرفته نخواهند شد. همچنین متن ترانه، آهنگ، سرود یا تصنیف ارسالی باید به فایل اثر، الصاق شده باشد وحداکثر آثار ارسالی توسط هر گروه به دبیرخانه ی جشنواره، 3 اثر می باشد.

او خاطرنشان کرد: آثار ارسالی باید از تولیدات سال 1395 به بعد باشد و آثار حتما باید تولیدی باشند. به آثاری که با استفاده از موسیقی های آرشیوی موجود در فضای موسیقایی کشور باز تولید گردیده اند، ترتیب اثر داده نخواهد شد. همچنین به آثاری که پس از پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه رسیده، ترتیب اثر داده نخواهد شد. علاقمندان می توانند تا 20 دی ماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند البته بسیج هنرمندان در طول سال پذیرای آثار هنری هنرمندان است اما متقاضیان شرکت در جشنواره تنها در همین تاریخ فرصت دارند که اثار خود را ارسال کنند

چوگان باز یکی از ویژگی های منحصربه فرد این جشنواره را اجرای میدانی آثار برگزیده در نقاط مختلف شهر به ویژه دراماکن عمومی مثل پارک‌ها و مجتمع های تجاری دانست و این کار را موجب آن دانست که توده مردم با فضای جشنواره حس آمیزی داشته باشند.

او با اشاره به اینکه پس از ارسال اثر، امکان انصراف یا خروج از جشنواره وجود ندارد، گفت: محتوای آثار ارسالی، می بایست با موازین اخلاقی، عقیدتی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مطابقت داشته باشد. دبیرخانه اجازه پخش و جانمایی آثار رسیده به دبیرخانه، در اقلام تبلیغی، نمایشگاهی و زمان برگزاری جشنواره را دارد و آثار منتخب جشنواره به نحو مقتضی توسط سازمان بسیج هنرمندان پخش خواهند شد..

انتهای پیام/


نظرات بینندگان