کد خبر: ۱۱۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهیم؟

زعفران یکی از ادویه های با ارزش است که علاوه بر خاصیت طعم دهندگی، به عنوان اشتهاآور، هضم کننده غذا، آرامبخش و ضددرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما قیمت بالای زعفران باعث تقلب در فروش آن شده است.
به گزارش شیرازه، کارشناس صنایع غذایی در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: ادویه زعفران از پرچم گل‌های گیاه آن تهیه می شود که اغلب رنگ گرده های آن زرد، قرمز ارغوانی و قرمز نارنجی است و به سادگی از پرچم جدا می شود، اما عده ای برای تقلب در زعفران، از پرچم گیاه گلرنگ و گیاهان مشابه ذرت استفاده کرده و آن را با رنگ های مصنوعی متمایل به رنگ زعفران رنگ می‌کنند.

"لیلا محبی" شکل زعفران را یکی از روش های شناسایی خالص بودن آن دانست و افزود: زعفران را بین دو تکه کاغذ قرار داده و فشار می دهیم، زعفران طبیعی کاغذ را رنگی نمی کند، اما رنگ تقلبی باعث زرد شدن کاغذ می شود که می تواند به تشخیص تقلب کمک کند، همچنین اگر گل زعفران را در دست بفشاریم و دست چرب شود، به معنی اضافه شدن روغن به آن است.

این کارشناس صنایع غذایی ادامه داد: با استفاده از آزمایش شعله نیز می توان تقلب زعفران را تشخیص داد؛ به این صورت که زعفران را روی شعله قرار می دهیم، به دلیل حضور پتاسیم، شعله بنفش تا نارنجی می شود اما در صورت تقلبی بودن، به خاطر وجود سدیم رنگ شعله زرد می شود.

او یادآور شد: همچنین می توانیم زعفران را در آب جوش بریزیم، اگر زود رنگ پس داد و محلول بعد از چند ثانیه قرمز شد، زعفران تقلبی است، زیرا زعفران اصل در آب به راحتی پخش نمی شود.


منبع: بهداشت نیوز
نظرات بینندگان