کد خبر: ۱۱۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

سهم 35 درصدی پراید در حوادث رانندگی منجر به فوت در فارس

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس آمار جانباختگان حوادث رانندگی در هفت ماه نخست امسال در جاده های این استان را 927 نفر عنوان کرد و گفت: 80 درصد این آمار را رانندگان و سرنشینان خودروهای پراید، پژو 405 ، پژو پارس و سمند تشکیل می دهند.
به گزارش شیرازه، سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس: به ترتیب 35 و 23 درصد از جانباختگان حوادث جاده ای استان فارس، سرنشینان و رانندگان خودروهای پراید و پژو 405 بوده اند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس بیان کرد: در 295 مورد فوتی ناشی از تصادفات رانندگی، برخوردی بین خودروها وجود نداشته و در اثر واژگونی و سقوط در دره روی داده است.
غلامزاده جزئیات و تفکیک دلایل تصادفات را در برنامه ریزی ها برای کاهش تلفات مفید دانست و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته در پنج ساله گذشته 90 درصد اتوبوس های سانحه دیده در فارس متعلق به این استان نبوده و از استانهای همجوار بوده اند.
مدیرکل پزشکی قانونی فارس با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی افزود: هر ساله تعداد 19 هزار فوتی و 500 هزار مجروح و نیروی انسانی را که بیشتر جوان هستند و بین 25 تا 40 سال سن دارند را به دلیل تصادفات رانندگی در کشور از دست می دهیم که این خسارتی عظیم و غیرقابل جبران است.
وی 28 درصد از کل کشته شدگان در سوانح ترافیکی برون شهری فارس در هفت ماهه گذشته را متعلق به شیراز دانست و بیان کرد: همچنین 51 درصد کل فوتی های تصادفات درون شهری استان مربوط به شهر شیراز است .
مدیرکل پزشکی قانونی فارس آمار 78 درصد فوتی های درون شهری و 67 درصد کشته شده های برون شهری استان را متعلق به شهرستان های شیراز، کازرون، مرودشت، داراب، آباده، فیروزآباد، جهرم ، لار، فسا و نی ریز دانست و بیان کرد: پیشگیری و کاهش تلفات در این مناطق ضروری است و باید در اولویت کار قرار گیرد.
وی اظهار کرد: از مجموع فوتی های سوانح رانندگی در هفت ماهه نخست امسال، 169 نفر از عابران پیاده بوده اند.
غلامزاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در سال های گذشته با تکمیل تجهیزات پزشکی قانونی فارس، هیچ نیازی به ارسال نمونه به استانهای دیگر و مرکز نیست و حتی در برخی موارد به نمونه های ارسالی از استان های مجاور پاسخ می دهیم.
وی گفت: آزمایشگاه ژنتیک اداره کل پزشک قانونی فارس بسیار پیشرفته و در کشور صاحب نظر است.
مدیرکل پزشکی قانونی فارس در ادامه از لزوم فرهنگ سازی ترافیکی سخن گفت و ایفای نقش رسانه ها به ویژه در شبکه های اجتماعی را برای کاهش تلفات جاده ای در استان خواستار شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان