کد خبر: ۱۱۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶
مدیرکل بنیاد مسکن فارس:

افزایش حاشیه‌نشینی در اطراف ۳۷ روستای شهرستان شیراز/ جایگزینی منابع درآمدی کشاورزان از مهاجرت آنان به حاشیه شهرها جلوگیری می‌کند

زمانی گفت: جمعیت روستایی باید به تولید، اشتغال و تامین معیشت از طریق جایگزینی منابع درآمدی به جای کشاورزی بپردازد وگرنه هر روز شاهد افزیش حاشیه‌نشینی خواهیم بود.

افزایش حاشیه‌نشینی در اطراف ۳۷ روستای شهرستان شیراز/ جایگزینی منابع درآمدی کشاورزان از مهاجرت آنان به حاشیه شهرها جلوگیری می‌کندبه گزارش شیرازه، عطا الله زمانی مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه مناظر ناشایست حاشیه‌نشینی در اطراف ۳۷ روستای شهرستان شیراز رو به افزایش است، بیان کرد: متاسفانه در اغلب مناطق روستایی شهرستان شیراز با تفکیک غیر اصولی اراضی شاهد افزایش حاشیه نشینی هستیم.

زمانی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی که به میزبانی بنیاد مسکن فارس برگزار شد، افزود: این حاشیه‌نشینی‌ها مختص استان فارس و مهاجرت جمعیت استان به اطراف شیراز نیست و در بین حاشیه‌نشینان افرادی از سایر استان‌های کشور نیز دراطراف شیراز سکنی گزیده‌اند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه در این مناطق هر کسی در هر جایی خواسته و در هر زمینی با هر مساحتی که دیده است بخش‌هایی را تصرف و خانه سازی کرده است، گفت: اغلب این ساختمان‌ها هیچ شباهتی به خانه ندارند و بیشتر کومه‌هایی هستند که برای ساکنان این مناطق سرپناه شده‌اند.

زمانی اضافه کرد: متاسفانه اراضی اغلب روستاهای حاشیه شیراز به قطعات کوچک تبدیل شده است، قطعات کوچک اراضی و ایجاد سرپناه های نامناسب، ارائه خدمات به این مناطق را نیز مشکل کرده است، شیراز کلان شهری فرهنگی است اما در اطراف این کلان شهر شاهد مناظری هستیم که درشان مردم این مناطق و درشان مردم استان فارس نیست.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین در کشور وجود دارد، گفت: اطراف شیراز بخش قابل توجهی از این جمعیت حاشیه نشین را سکنی داده است، تداوم خشکسالی و تاثیر پذیری بخش کشاورزی از تداوم خشکسالی موجب افزایش حاشیه نشینی‌ها شده است.

زمانی درادامه گفت: ۳۰ درصد از جمعیت استان فارس را ساکنان مناطق روستایی تشکیل می‌دهند، جمعیت ۱. ۵ میلیون نفری روستایی فارس باید به تولید، اشتغال و تامین معیشت از طریق جایگزینی منابع درآمدی به جای کشاورزی بپردازد وگرنه هر روز شاهد افزیش مهاجرت‌ها و افزایش حاشیه نشینی خواهیم بود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های فرهنگی انجام شده در بنیاد مسکن برای تثبیت و تحکیم سلامت همکاران اشاره و بیان کرد: ۳۰۰ میلیون تومان دراین حوزه برای توسعه امکانات ورزشی بنیاد مسکن هزینه شده است، هر چند این هزینه همچنان تکاپوی نیاز همکاران را نمی‌کند اما در افزایش روحیه کار جهادی در بنیاد بسیار موثر بوده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس همچنین گفت: تاکید بر حفظ روحیه نشاط برای تداوم کار جهادی و محرومیت‌زدایی در بنیاد مسکن یک اصل است، اصلی که با تاکید بر آن کارکنان این نهاد انقلابی روحیه مضاعفی برا ی خدمتگزاری به مردم مناطق محروم می‌یابند.

مهندس زمانی همچنین گفت: حفظ آمادگی روحی و جسمی برا ی محرومیت زدایی و امداد رسانی در شرایط بحرانی موضوعی است که بار‌ها در بنیاد بر آن تاکید شده است و در این حوزه همه کارکنان ما با داشتن وجدان کاری و توجه به آموزه‌های سلامت به خدمت مشغولند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان