کد خبر: ۱۱۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

برچسب‌های تبلیغاتی مهمان ناخوانده در و دیوار منازل شیرازی‌ها

برچسب‌های تبلیغاتی برخی شرکت‌های خدماتی بر روی در و دیوار منازل شهر به یک معضل اجتماعی تبدیل شده‌ و ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها که جریمه نقدی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان برای آنها در نظر گرفته است نیز تاکنون راهگشای این معضل نبوده است.
به گزارش شیرازه، زنگ در خانه در بین انواع تبلیغات کوچک و بندانگشتی گم شده است تا صاحب خانه در را باز کند به انواع تبلیغات روی برچسب‌ها نگاهی می‌اندازم «لوله بازکنی با فنر برقی، مشاور املاک، تخلیه چاه، قالیشویی و غیره» انقدر تعدادشان زیاد است که با وجود کوچکی کل دیوار و در را پر کرده‌اند.

آقای جوانی در را باز می‌کند وقتی در مورد این حجم از تبلیغاتی که روی در و دیوار منزلش زده سوال می‌پرسم، با اعتراض می‌گوید: اینها تبلیغات مزاحمی است که بدون هماهنگی مالکان خانه روی در و دیوار نصب می‌کنند و ما هر سال دم عید برای تمیز کردن آنها به زحمت می‌افتیم. رنگ در نیز هنگام برداشتن این تبلیغات کنده می‌شود و چهره زشتی به در ساختمان می‌دهد.

کمی جلوتر خانم جوانی در حال خروج از خانه است نگاهی به در منزلشان می‌اندازم که از این تبلیغات پر شده، در مورد این تبلیغات می‌گوید: تاکنون یک‌بار هم این تبلیغات به درد ما نخورده و تنها چیزی که از این تبلیغات به ما رسیده زشت شدن چهره خانه و محله‌مان است.

تن همه خانه‌های محله پوشیده از برچسب‌های رنگارنگ است و هیچ خانه‌ای از گزند آنها در امان نمانده است، صاحب یکی از خانه‌ها که مرد مسنی است، می‌گوید: از تمیز کردن این برچسب‌ها خسته شده‌ام تا جایی که چند سال است اصلا دست به آنها نمی‌زنم چون هر بار که تمیز کردم دفعه بعد تبلیغات را دوبله چسبانده‌اند.

این شهروند با بیان اینکه با وجود مراکزی مانند 118 که اطلاعات همه مشاغل را دارند چنین تبلیغاتی هیچ کاربردی برای ما ندارد، می‌گوید: برای جلوگیری از چسباندن این تبلیغات بر روی در و دیوار منازل باید فکر اساسی شود چون اعمال جریمه اندک، قطع خط تلفن هم ظاهرا فایده‌ای نداشته است.

طبق ماده 92 قانون شهرداری‌ها «نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل‌هایی که ‌شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است‌ متخلف علاوه بر تأدیه خسارت مالکین به پرداخت پانصد تا یک هزار ریال جریمه محکوم خواهد شد».

به سراغ یکی از شهروندان می‌روم که به گفته خودش در منزلش از این آگهی‌ها مزاحم پر شده است، از وجود چنین قانونی بی‌اطلاع است، ولی می‌گوید: وقتی جریمه نقدی این تخلف 500 تومان تا هزار تومن است هیچ کدام از این صاحبان مشاغل ترسی از چسباندن آگهی‌شان بر روی در منازل ندارند.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: شاید در منزل ما بیش از 100 عدد از این برچسب‌ها وجود داشته باشد به نظر شما چه کسی وقت می‌کند برای هر 100 برچسب طرح شکایت کند و بعد از کلی اتلاف وقت در بهترین حالت مثلا 100 هزار تومن جریمه دریافت کند؟.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: ظاهرا جریمه اندک و قطع تلفن کارساز نبوده و قانونی که بازدارندگی نداشته باشد عملا اعمال آن بی‌فایده است. بنابراین باید در این قانون بازنگری شود تا همه شهروندان یک روز از شر این تبلیغاتی که واقعا کاربردی ندارد و تنها برای شهروندان و شهرداری هزینه‌بر است خلاص شوند.

سعید معصومی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز گفته است: تبلیغات، نصب اتیکت و دیوار‌نویسی نشان از زیرپا گذشتن حقوق شهروندی و زشت کردن چهره شهری دارد که این روند بر روی اعصاب و روان شهروندان تاثیر منفی و مخرب می‌گذارد و برای برون‌ رفت از این معضل همکاری گروه‌های مردم‌نهاد و دیگر دستگاه‌ها ضروری است.

وی از راه‌اندازی کمپین «دیوار تمیز» خبر داده و افزوده است: مردم از دیوار شهر خود مراقبت کنند تا اگر کسی اقدام به چسباندن لیبل و چسباندن تبلیغات کرد خود مردم واکنش نشان دهند چرا که خود لیبل چسبان هم یک شهروند است.

جریمه نقدی 500 تا 1000 تومان برای این متخلفان یعنی هیچ! و آنطور که مشخص است ضمانت اجرایی برخورد با تخلف چسباندن برچسب‌های تبلیغاتی بسیار ضعیف است. از سویی نیز طرح شکایت از صاحبان این مشاغل نیز طولانی و وقت‌گیر و از وقت و حوصله شهروندان خارج است بنابراین شهروندان یا باید هر روز این تبلیغات مزاحم را بر در و دیوار منزلشان تحمل کنند یا با کاردک به جان این برچسب‌های مزاحم بیوفتند.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان